Gå til innhold

Noen med ung ufør som kan fortelle meg hva som blir brukt i motregningen på etterbetaling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig fått innvilget ung ufør, og fått brev om at det vil bli vurdert om det blir foretatt en etterbetaling. Saksbehandlingstiden er opptil 10 mnd. Har gått på AAP i 8 år før 2020 og har forstått det slik at tid på sosialstønad blir motregnet i etterbetalingen. Er det noen flere ting som kan bli brukt i denne motregningen? Finner svært lite informasjon om dette når jeg søker.

Takk :) 

Anonymkode: afc40...e79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nylig fått innvilget ung ufør, og fått brev om at det vil bli vurdert om det blir foretatt en etterbetaling. Saksbehandlingstiden er opptil 10 mnd. Har gått på AAP i 8 år før 2020 og har forstått det slik at tid på sosialstønad blir motregnet i etterbetalingen. Er det noen flere ting som kan bli brukt i denne motregningen? Finner svært lite informasjon om dette når jeg søker.

Takk :) 

Nei det er kun tiden du gikk på arbeidsavklaringspenger som du får tilbakebetalt for om du ikke hadd ung ufør  særtillegg på AAP

Anonymkode: 413b6...2c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er kun tiden du gikk på arbeidsavklaringspenger som du får tilbakebetalt for om du ikke hadd ung ufør  særtillegg på AAP

Anonymkode: 413b6...2c2

Det har jeg skjønt, er interessert i å vite hva de kan bruke til å trekke fra i etterbetalingen. Forsto det slik at alt du har fått i f.eks sosialstøtte trekkes ifra etterbetalingen. Men er det noe mer? Nødpenger, tiltakspenger, Kvp osv? 

AnonymBruker
Skrevet

Sosialstønad og eventuelt annen gjeld til nav. Så trekkes det 44% skatt. Husk å be om renter om det ikke står noe om det i vedtaket. 

Du får ikke aap samtidig med de ytelsene du nevner. Har du hatt perioder med disse ytelsene i stedet for aap vil du ikke få etterbetalt noe for disse periodene.

Anonymkode: 42d3a...d55

Skrevet

Hvor mye får man i etterbetaling på 8 år?

AnonymBruker
Skrevet

Etterbetalingen utgjør differansen mellom minstesats og sats som ung ufør.

Det er kun ytelser fra Nav sosial som motregnes.

Det er ingen etterbetaling fra AAP perioder innvilget etter 1. januar 2020.

Når pengene kommer til utbetaling, trekkes det 44% skatt av etterbetalingen.

Det er såpass mange variabler i dette, at jeg ville ikke turt å angi noe beløp. Men en oversikt over utregningen vil følge med.

Anonymkode: 54e35...637

AnonymBruker
Skrevet
Gunillapersson skrev (22 minutter siden):

Hvor mye får man i etterbetaling på 8 år?

Mener å ha lest her inne at etterbetalinger ikke gjøres over så mange år, kun 3 år tilbake i tid.

Anonymkode: 77845...f37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...