Gå til innhold

Søke ny jobb...

Gjest På jobbjakt....

Anbefalte innlegg

Gjest På jobbjakt....

Jeg vurderer å finne meg en ny jobb... ikke fordi jeg ikke trivst på jobb, men fordi jeg ønsker å flytte nærmere familie og venner i en annen by.

Når bør jeg si noe til min nåværende arbeidsgiver?

- Før jeg begynner å søke?

- Når jeg skal på intervju?

- Når jeg har fått ny jobb og leverer oppsigelsen?

Hva med referanse og slikt???

Trenger litt gode råd her ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En som jeg jobber sammen med, ser seg også om etter en annen jobb, for å kunne flytte nærmere sin familie.

H*n fortalte det til meg, som sin nærmeste overordnede, før h*n søkte. H*n spurte samtidig om h*n kunne oppgi meg på referanse. Jeg synes det er greit å ha et åpent forhold, og satte pris på å bli informert... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg nå og lurer på det samme! Takk for at du skrev innlegg om det.. :)

Ingen på min arbeidsplass vet at jeg søker nye jobber, jeg har ellerede sendt avgårde 3 søknader.

Jeg lurer også på når jeg bør fortelle om det.

Årsaken til at jeg søker meg videre er at arbeidsgiver nekter å gi meg høyere lønn, ennå jeg har verdens beste argumenter, effektivitetsresultater og enhver lønnsstatistikk som tilsier at jeg bør lønnes 60.000,- høøyere enn der jeg er nå.

Lønns"forhandlingen" vi hadde var en vits i seg selv: jeg, uten tillitvalgt-erfaring gjennomførte en proff forhandlingsmetode mens arbeidsgiver stilte med amatører.

Er det rart jeg vil videre?!!

:lese: :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som jeg jobber sammen med, ser seg også om etter en annen jobb, for å kunne flytte nærmere sin familie.

H*n fortalte det til meg, som sin nærmeste overordnede, før h*n søkte. H*n spurte samtidig om h*n kunne oppgi meg på referanse. Jeg synes det er greit å ha et åpent forhold, og satte pris på å bli informert... ;)

Er du er erfaren arbeidsgiver da? Og er du i privat eller statlig sektor? Er du kvinne?

Så du foretrakk altså at en av dine ansatt einformerte deg om at den ville søke andre jobber tidlig i prosessen? Men påvirket ikke det ditt forhold til denne under tiden?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Om du forteller det til sjefen nå kommer an på to ting:

1. Du MÅ bruke sjefen som referanse

2. Det vil ikke bli et "surt" forhold for deg videre i den jobben du er i nå, eller det ødelegger dine muligeheter til videre avansemuligeheter innenfor firmaet du jobber i nå.

Vet om flere som ikke forteller at de er jobbsøkere ut fra disse to kriteriene. Mange som derfor setter at referanser oppgis ved forespørsel eller går utenom sjefen som referanse dersom de har muligheten til det. Ikke alle sjefer som takler at man søker på andre jobber og derfor lager det utrivelig om man fortsetter i den gamle jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller det til sjefen dersom jeg blir innkalt på intervju. Av erfaring vet jeg at intervjuer ønsker å få oppgitt referanser, og siden jeg ikke har så mange, er jo nåværende arbeidsgiver vesentlig. Jeg spurte en gang for lenge siden om det var greit at jeg oppga han som referanse, og det var det. Men jeg vil ikke at han plutselig skal bli oppringt uten å ha viss at jeg har vært på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du foretrakk altså at en av dine ansatt einformerte deg om at den ville søke andre jobber tidlig i prosessen? Men påvirket ikke det ditt forhold til denne under tiden?

:forvirret:

Vi har et godt og åpent forhold til hverandre, på min arb.plass.

Vi kjenner hverandre, og jeg vet hva denne personen har vært igjennom av problemer (privat) de siste årene. Det kom ikke som noen "bombe" at vedkommende vurderer å flytte!

Jeg tok det faktisk som en tillitsærklæring at h*n orienterte meg først!

(Og det er veldig greit å kunne ha dette i "bakhodet" når man tenker bemanning fremover, t.d. nå som jeg holderpå å planlegge ferieavviklingen...)

Jeg ønsker langtfra at denne personen skal slutte, men har forståelse for vurderingen...

Dette kommer ikke til å påvirke vårt forhold fremover, garantert!

Men dersom JEG skulle vurdere å skifte jobb, er jeg ikke så sikker på om jeg komtil å orientere MIN overordnede så tidlig i prosessen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller det til sjefen dersom jeg blir innkalt på intervju. Av erfaring vet jeg at intervjuer ønsker å få oppgitt referanser, og siden jeg ikke har så mange, er jo nåværende arbeidsgiver vesentlig. Jeg spurte en gang for lenge siden om det var greit at jeg oppga han som referanse, og det var det. Men jeg vil ikke at han plutselig skal bli oppringt uten å ha viss at jeg har vært på intervju.

Forteller du det like før intervjuet, eller forteller du om det mens du er i søkeprosessen og ennå ikke vet om du blir innkalt til noe intervju?

Hvis en blir innkalt til ett, og ikke får jobben, kan det gå lenge til neste gang en får et intervju. Da bør ikke stemningen bli dårlig av at "alle" vet at en søker nye jobb..eller? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfarin gmed at stemningen kan bli dårlig, elelr skal man bare vente lengst mulig til like før et intervju med å fortelle nåværende arb.giver?

(Fordi den trengs som referanse..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...