Gå til innhold

Små barn med komplekser og dårlig selvtillit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trist situasjon. Barnet på 7 kom hjem fra skolen og vil ikke være med på svømming lengre siden h*n har komplekser og mener h*n har tykk mage. Barnet er absolutt normalvektig og heller på ingen måte mot overvekt. Men i motsetning til flere av vennene som har mer muskuløse/flate mager har min fremdeles litt «barnemage» som står litt ut, samt at h*n er svai i ryggen.

Det er forferdelig å høre at h*n har slike tanker om seg selv, og i så tidlig alder. Jeg har selvsagt allerede sagt at h*n ikke er tykk, at alle er forskjellige, at h*n er perfekt som h*n er, at h*n ikke må la seg påvirke for mye av hvordan andre ser ut osv osv. Men jeg kjenner at det ikke når inn, og synes selv det er et vanskelig tema å snakke om. Så redd for å trå feil på den ene eller andre måten. Redd for å ikke møte dette skikkelig, samt redd for å møte det «for mye» slik at det blir for mye fokus på det. Tips til hvordan håndtere dette? 

Anonymkode: a4f98...82b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trist situasjon. Barnet på 7 kom hjem fra skolen og vil ikke være med på svømming lengre siden h*n har komplekser og mener h*n har tykk mage. Barnet er absolutt normalvektig og heller på ingen måte mot overvekt. Men i motsetning til flere av vennene som har mer muskuløse/flate mager har min fremdeles litt «barnemage» som står litt ut, samt at h*n er svai i ryggen.

Det er forferdelig å høre at h*n har slike tanker om seg selv, og i så tidlig alder. Jeg har selvsagt allerede sagt at h*n ikke er tykk, at alle er forskjellige, at h*n er perfekt som h*n er, at h*n ikke må la seg påvirke for mye av hvordan andre ser ut osv osv. Men jeg kjenner at det ikke når inn, og synes selv det er et vanskelig tema å snakke om. Så redd for å trå feil på den ene eller andre måten. Redd for å ikke møte dette skikkelig, samt redd for å møte det «for mye» slik at det blir for mye fokus på det. Tips til hvordan håndtere dette? 

Ta fra barnet ditt mobilen. Denne måten å se seg selv utenfra på kommer derfra.

Anonymkode: a49f9...5ef

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ta fra barnet ditt mobilen. Denne måten å se seg selv utenfra på kommer derfra.

Anonymkode: a49f9...5ef

Barnet refererer til hvordan vennene i klassen ser ut. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet refererer til hvordan vennene i klassen ser ut. 

ts

Min sønn var lik. Jeg prøvde som deg og følte at det ikke hjalp så mye. Men vil bare si at det gikk over. Han er nå 20 og har vært fornøyd siden han begynte å strekke seg rundt 14/15 årsalderen. 
Jeg har alltid sagt hvor fin han er selv når han ikke forstod det selv, så det går nok mer inn enn vi tror.

Det er jo nesten unormalt at en ungdom er fornøyd med kroppen sin, men min sønn ble plutselig bare avslappet i forhold til det. 
Så fortsett å skryt av både personlighet og utseendet❤️ Vi kan ikke gi dem for mye når hele verden står klare til å rive dem ned.

Anonymkode: 2315b...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er selvbildet til dere foreldre?

Anonymkode: 3a6f1...278

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...