AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Skrevet 3. april 2024 Vi er rundt 50 år. Er det bare klønete å gifte seg med tanke på arv? Jeg synes det er romantisk, men kanskje vi bare skal droppe det? Mitt barn skal arve meg og hans søsken skal arve han. Likevel vil vi sikre hverandre så ingen kan kaste oss ut for å få arven sin. Når den ene dør vil vi at den gjenlevende skal slippe å måtte selge hjemmet for å betale arv. Så arvingene må vente til begge er døde. Her må vi få underskrift fra arvingene, ihvertfall fra mitt barn, vet ikke om søsken er nære nok til å kunne mene noe om saken. Mitt barn synes dette er helt greit, bare så det er sagt. Noe annet som bekymrer meg er når vi blir gamle og kanskje syke. Får vi bedre rettigheter til å passe på hverandre som gifte? Eller kan vi løse det lett med fremtidsfullmakt? Kanskje vi bare fikser alt gjennom advokat og legger vekk tanken på at det er romantisk? Noen som har kunnskap om disse tingene? Anonymkode: ce8df...ab3
Mt3 Skrevet 3. april 2024 #2 Skrevet 3. april 2024 Hør med advokat, mener at pliktdelsarv ikke endrer seg kun ved å gifte seg. Og fremtidsfullmakt kan være greit å ordne uansett hvem som sitter igjen til slutt, mange kommende arvtakere som blir sittende med vedlikehold på boliger de ikke kan selge eller leie ut fordi eier ikke regnes som tilregnelig og dermed ikke kan underskrive kontrakter. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #3 Skrevet 3. april 2024 pliktarv endrer seg ikke nei, skal man sitte med bolig osv etter dødsfall med særkullsbarn osv må det en gjensidig livsforsikring til for å betale ut pliktarv, men han kan sikre deg ved testamente siden han ikke har livsarvinger (barn) Anonymkode: 2d61f...310 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #4 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): pliktarv endrer seg ikke nei, skal man sitte med bolig osv etter dødsfall med særkullsbarn osv må det en gjensidig livsforsikring til for å betale ut pliktarv, men han kan sikre deg ved testamente siden han ikke har livsarvinger (barn) Anonymkode: 2d61f...310 Gjelder dette selv om jeg gir han 1 mill når jeg selv arver mine foreldre? For jeg tenker at det er når han er ung han trenger det mest. Ikke når han er 50/60. Har en gjenlevende forelder som jeg håper å beholde lenge, men som er over 80. Anonymkode: ce8df...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #5 Skrevet 3. april 2024 Vi har giftet oss og skrevet særeie, tinglysning og ektepakt. Nettopp for å sikre hverandre og egne barn. Har gode forsikringer i tillegg. Har ikke så veldig lyst til at hans barn skal arve mine millioner når jeg dør, han får en liten del mens mitt voksne barn får en stor del. Anonymkode: 2a522...f5e 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #6 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjelder dette selv om jeg gir han 1 mill når jeg selv arver mine foreldre? For jeg tenker at det er når han er ung han trenger det mest. Ikke når han er 50/60. Har en gjenlevende forelder som jeg håper å beholde lenge, men som er over 80. Anonymkode: ce8df...ab3 Gaver mens du er i live påvirker ikke pliktdelsarv. Sønnen din har krav på like stor del som arv selv om du gir han mange millioner mens du er i live. Anonymkode: 56c74...2e4 2 1
Hedda-78 Skrevet 3. april 2024 #7 Skrevet 3. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gaver mens du er i live påvirker ikke pliktdelsarv. Sønnen din har krav på like stor del som arv selv om du gir han mange millioner mens du er i live. Anonymkode: 56c74...2e4 Kan man ikke gi den millionen som forskudd på arv, da? Da vil jo denne millionen komme til fratrekk ved arveoppgjøret etter at ts er død. Det må selvfølgelig dokumenteres skriftlig at det er arv og ikke gave. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #8 Skrevet 3. april 2024 Som gift har jeg selvfølgelig fremtidsfullmakt likevel, det å være gift i seg selv gir ingen utvidede rettigheter her. Samt har både ektepakt og forsikringer på plass. Så man er på ingen måte sikret bare fordi man er gift. Men vet barnet ditt hva de signerer på? Har dere begge tenkt gjennom dette? Jeg hadde aldri satt en partner foran eget barn etter egen død. Og heller funnet andre løsninger å ordne det økonomiske rundt hus og oppgjør på. Dere er bare 50, han vil finne seg en ny, og plutselig sitter hun igjen med mye mer enn ditt barn. Og du vet heller ikke ellers hvordan han vil endre seg, eller hvordan ditt barn vil endre mening om dette over årene. Pliktdelsarv bør bare gjøres opp. Anonymkode: eb451...8d4 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #9 Skrevet 3. april 2024 Hedda-78 skrev (9 timer siden): Kan man ikke gi den millionen som forskudd på arv, da? Da vil jo denne millionen komme til fratrekk ved arveoppgjøret etter at ts er død. Det må selvfølgelig dokumenteres skriftlig at det er arv og ikke gave. Nettopp det jeg håpet. TS AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som gift har jeg selvfølgelig fremtidsfullmakt likevel, det å være gift i seg selv gir ingen utvidede rettigheter her. Samt har både ektepakt og forsikringer på plass. Så man er på ingen måte sikret bare fordi man er gift. Men vet barnet ditt hva de signerer på? Har dere begge tenkt gjennom dette? Jeg hadde aldri satt en partner foran eget barn etter egen død. Og heller funnet andre løsninger å ordne det økonomiske rundt hus og oppgjør på. Dere er bare 50, han vil finne seg en ny, og plutselig sitter hun igjen med mye mer enn ditt barn. Og du vet heller ikke ellers hvordan han vil endre seg, eller hvordan ditt barn vil endre mening om dette over årene. Pliktdelsarv bør bare gjøres opp. Anonymkode: eb451...8d4 Jeg setter ingen foran eget barn. Jeg vil bare ikke sette mannen, som åpnet sitt hjerte og hjem for meg og lot meg kjøpe meg inn i huset, i en situasjon som gjør at han midt i sorg over mitt evnt dødsfall, må flytte. Mitt voksne barn klarer å vente til vi begge er døde, spesielt når han får forskudd på arv mens han er ung. Sønnen er voksen, mitt liv er nå med denne mannen. Skal han plutselig ikke få råd til å bo i eget hus fordi jeg kjøpte 50%? Isåfall burde han jo ikke latt meg kjøpe meg inn, og da hadde jo JEG gått i kvinnefella! Det eneste fornuftige her er jo å sikre hverandre, ikke få oss til å angre for at vi satset på et felles liv fordi det rakner når den ene dør. Hvordan løser andre dette? TS Anonymkode: ce8df...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #10 Skrevet 3. april 2024 Vi er 50 - 55 år og skal gifte oss neste år. Jeg har ingen barn, min kommende mann har 3 voksne barn. Vi ordner oss sånn økonomisk at hans barn vil få sin arv dersom han dør først. Jeg vil aldri drømme om å be dem om å signere på noe som gjør at de eventuelt må vente til også jeg dør, det er for min del helt uaktuelt. Legger til at jeg har vært i barnas liv i mange år og føler de er litt mine barn også, så jeg tror jo vi vil ha god kontakt også dersom jeg blir værende igjen alene. Men man vet jo aldri. Har skrevet testamente og de kommer til å få en god slump penger hver dersom jeg dør først. Mulig jeg endrer litt på testamentet etter hvert, det vil tiden vise. I praksis betyr dette at vi ikke bor dyrere enn at den ene kan kjøpe den andre ut ved eventuelt dødsfall. Vi har begge, heldigvis, ganske god økonomi hver for oss og slipper derfor unna alt for høyt lån så lenge vi bor sammen. Bor i en av Norges største og dyreste byer, men har valgt en forholdsvis billig leilighet. Vi har også en hytte som vi eier sammen, denne planlegger vi å selge dersom en av oss blir igjen alene. Har også gode forsikringer. Anonymkode: e5ab4...6c5 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #11 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi er 50 - 55 år og skal gifte oss neste år. Jeg har ingen barn, min kommende mann har 3 voksne barn. Vi ordner oss sånn økonomisk at hans barn vil få sin arv dersom han dør først. Jeg vil aldri drømme om å be dem om å signere på noe som gjør at de eventuelt må vente til også jeg dør, det er for min del helt uaktuelt. Legger til at jeg har vært i barnas liv i mange år og føler de er litt mine barn også, så jeg tror jo vi vil ha god kontakt også dersom jeg blir værende igjen alene. Men man vet jo aldri. Har skrevet testamente og de kommer til å få en god slump penger hver dersom jeg dør først. Mulig jeg endrer litt på testamentet etter hvert, det vil tiden vise. I praksis betyr dette at vi ikke bor dyrere enn at den ene kan kjøpe den andre ut ved eventuelt dødsfall. Vi har begge, heldigvis, ganske god økonomi hver for oss og slipper derfor unna alt for høyt lån så lenge vi bor sammen. Bor i en av Norges største og dyreste byer, men har valgt en forholdsvis billig leilighet. Vi har også en hytte som vi eier sammen, denne planlegger vi å selge dersom en av oss blir igjen alene. Har også gode forsikringer. Anonymkode: e5ab4...6c5 Takk for svar. Hadde vi hatt råd, så hadde det stilt seg annerledes, selvfølgelig! Ingen av oss har mye penger og vi bor ikke i byen. Vi tenker også å skaffe forsikringer og se om det er noe annet vi ikke har tenkt på😊 TS Anonymkode: ce8df...ab3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #12 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg setter ingen foran eget barn. Jeg vil bare ikke sette mannen, som åpnet sitt hjerte og hjem for meg og lot meg kjøpe meg inn i huset, i en situasjon som gjør at han midt i sorg over mitt evnt dødsfall, må flytte. Mitt voksne barn klarer å vente til vi begge er døde, spesielt når han får forskudd på arv mens han er ung. Sønnen er voksen, mitt liv er nå med denne mannen. Skal han plutselig ikke få råd til å bo i eget hus fordi jeg kjøpte 50%? Isåfall burde han jo ikke latt meg kjøpe meg inn, og da hadde jo JEG gått i kvinnefella! Det eneste fornuftige her er jo å sikre hverandre, ikke få oss til å angre for at vi satset på et felles liv fordi det rakner når den ene dør. Hvordan løser andre dette? TS Anonymkode: ce8df...ab3 Jo, det gjør du. Du vet ingenting om hvordan denne mannen vil utvikle seg når du ikke er der lenger, mange møter en ny og vil forfordele henne, enkelte sløser enormt i årevis før demens blir oppdaget, og hundre andre scenarioer som gjør at resultatet blir at din sønn blir sittende med 0. Om han eide huset før du kjøpte deg inn, så vil han jo også klare å skifte med din sønn, og beholde huset. Så jeg ser rett og slett ikke logikken din. Om ikke får dere tegne gjensidig livsforsikring. For meg som ansvarlig mor er det den eneste løsningen. Anonymkode: eb451...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #13 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar. Hadde vi hatt råd, så hadde det stilt seg annerledes, selvfølgelig! Ingen av oss har mye penger og vi bor ikke i byen. Vi tenker også å skaffe forsikringer og se om det er noe annet vi ikke har tenkt på😊 TS Anonymkode: ce8df...ab3 Hva har han gjort med pengene du kjøpte deg inn for? Anonymkode: eb451...8d4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har han gjort med pengene du kjøpte deg inn for? Anonymkode: eb451...8d4 Vi har renovert huset, så det er mer verdt, men gjelda er like stor. Virker som forsikring er det eneste som kan være en løsning. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det gjør du. Du vet ingenting om hvordan denne mannen vil utvikle seg når du ikke er der lenger, mange møter en ny og vil forfordele henne, enkelte sløser enormt i årevis før demens blir oppdaget, og hundre andre scenarioer som gjør at resultatet blir at din sønn blir sittende med 0. Om han eide huset før du kjøpte deg inn, så vil han jo også klare å skifte med din sønn, og beholde huset. Så jeg ser rett og slett ikke logikken din. Om ikke får dere tegne gjensidig livsforsikring. For meg som ansvarlig mor er det den eneste løsningen. Anonymkode: eb451...8d4 Det er bra du er en ansvarlig mor, og interessant at du tydeligvis mener at jeg ikke er det. Jeg vil også ta vare på mannen jeg deler livet med, og min sønn arver mye fra flere steder, så han unner min mann å bli boende. Det har han sagt. Mannen har til og med snakket om å gi litt av sin arv til min sønn, så bare ta det med ro, den unge mannen kommer til å klare seg. Jeg orker ikke å leve resten av livet med totalt skilt økonomi. Jeg vil ikke dele lønninger 50/50, for jeg vil ikke bry meg med hva han bruker sine penger på eller omvendt, men jeg vil dytte min arv inn i huset og bruke den på OSS (minus 1/1,5 mill til sønnen). Mannen arver mindre enn meg. Jeg vil ikke at min sønn skal tape på at jeg kanskje betaler mer av huset, så her må vi få inn en advokat, så ikke deler av min arv går til mannens søsken. Men jeg vil likevel ikke at noen av oss kan bli tvunget til å flytte hvis huset er mye mer verdt den dagen den ene er alene igjen. Men det synes anonym over at vi bør? TS Anonymkode: ce8df...ab3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har renovert huset, så det er mer verdt, men gjelda er like stor. Virker som forsikring er det eneste som kan være en løsning. Det er bra du er en ansvarlig mor, og interessant at du tydeligvis mener at jeg ikke er det. Jeg vil også ta vare på mannen jeg deler livet med, og min sønn arver mye fra flere steder, så han unner min mann å bli boende. Det har han sagt. Mannen har til og med snakket om å gi litt av sin arv til min sønn, så bare ta det med ro, den unge mannen kommer til å klare seg. Jeg orker ikke å leve resten av livet med totalt skilt økonomi. Jeg vil ikke dele lønninger 50/50, for jeg vil ikke bry meg med hva han bruker sine penger på eller omvendt, men jeg vil dytte min arv inn i huset og bruke den på OSS (minus 1/1,5 mill til sønnen). Mannen arver mindre enn meg. Jeg vil ikke at min sønn skal tape på at jeg kanskje betaler mer av huset, så her må vi få inn en advokat, så ikke deler av min arv går til mannens søsken. Men jeg vil likevel ikke at noen av oss kan bli tvunget til å flytte hvis huset er mye mer verdt den dagen den ene er alene igjen. Men det synes anonym over at vi bør? TS Anonymkode: ce8df...ab3 Om sønnen din tenker dette er uproblematisk er det ikke behov for å signerer at han godtar at din mann sitter i uskiftet bo ved din død. Da kan sønnen din si ja til det når den dagen eventuelt kommer. De kan lage en privat avtale om at mannen din kan sitte i uskiftet til han evt etablerer seg på nytt. Gjør han det gjennomfører de skifte. Du kan skrive at du ikke prioriterer mannen fremfor sønnen, men det gjør du. Anonymkode: c314a...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #16 Skrevet 4. april 2024 Dersom jeg dør først, vil min mann få sitte i uskifte inntil han evt finner ei ny. Han er barnløs, så jeg er hans arving. Alt gjort ved testamente hos advokat. Uten testamente hadde jeg måttet dele med hans søsken. Min datter får enten sin morsarv ( dersom han lever lengst, og finner ny dame), eller hun får alt etter oss begge. Anonymkode: 04a90...597 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #17 Skrevet 5. april 2024 Ha særeie og testamente i orden, kontakt advokat og vær sikker på at du ikke kan havne i en situasjon der arven kan bli "brukt opp" av den andre parten etter din død. Man vet aldri hva som kan skje selv med mennesker man tror er oppegående. Jeg forutsetter at en eventuell partner er såpass økonomisk oppegående at han selv sørger for å være økonomisk sikret uten bistand fra meg. Og motsatt. Mine penger og eiendeler skal gå rett til ungene, og ingen andre (eventuelt barnebarn muligens). Hans penger går til hans arvinger. Det er da en selvfølge at man skal være øknomisk selvstendig når man er 50 år. Om man ikke vil risikere å måtte flytte så får man sikre at man har økonomi god nok til å kunne sitte med boligen selv om man blir alene og må betale ut arv/motpartens andel da. Det er jo det samme som om det blir samlivsbrudd/skilsmisse det. Du må sikre deg og ditt barn, uansett hva som skjer. Det er faktisk like stor sjanse for at det blir samlivsbrudd som at dere bor sammen til en av dere dør om man ser på statestikken. Anonymkode: 0cdf0...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå