Gå til innhold

Har ikke boliglån, ta opp lån for å spare i aksjefond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De aller fleste av mine venner og familie sparer i aksjefond selv om de har flere millioner i boliglån.

Er det vanlig å spare i aksjefond før man har nedbetalt sin bolig?

Jeg har null boliglån, og burde kanskje ta opp f.eks. rammelån for å sette i aksjefond? Slik de fleste andre gjør?

Anonymkode: 35454...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De aller fleste av mine venner og familie sparer i aksjefond selv om de har flere millioner i boliglån.

Jeg har null boliglån, og burde kanskje ta opp f.eks. rammelån for å sette i aksjefond? Slik de fleste andre gjør?

Er forventet avkastning etter skatt større enn rentekostnadene?

Anonymkode: a257f...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp lån for å plassere i fond kan føles noe risikabelt. F.eks tar man opp en million i rammelån og kjører alt inn i fond, så går fondet ned 10% rett etterpå. Kjedelig å se 100'000 forsvinne avgårde, og mange liker ikke slikt og selger seg ut og erklærer fondssparing som djevelens verk. 

Fordelen med å spare jevnt og trutt er at man unngår slike smeller. Setter man inn 5000 i måneden er det jevnt innskutt kapital, og normale svingninger får ikke så stor betydning. Du kan jo ta ut 5-10'000 i måneden fra rammelånet for å spre investeringen, men det bør jo være bedre avkastning på fondet enn man betaler i renter på lånet.  

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du nedbetalt bolig?

Om du ikke lenger har boliglån på den, burde du da ha en del til overs hver måned som kan settes i fond? Det må da være bedre enn å ta opp lån. 

Anonymkode: bd595...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I alle 10-årsperioder har dette lønt seg. Men det er klart en risiko med det. De siste 20 årene har dette vært veldig gunstig. Lav rente gir to positive utslag i denne sammenheng: 1. Du betaler lite for å låne penger. 2. Sparing i bank blir ikke så veldig fristende for noen, flere sparer i fond, som igjen betyr høyere etterspørsel etter aksjer, som igjen gir kursoppgang.

Så høyere rente gir "alt annet like" et dårligere regnestykke, men vil trolig likevel lønne seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...