Gå til innhold

Kjøkkenhjelp og serveringspersonalet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ingenting i veien med menyen her, men alle flaskene på bordet? Blir som en fest på lokalet det, der flaskene er all bordpynten. Ingen vits i å bruke penger på blomster og lys der 😉

Anonymkode: e07e7...99d

Ser at det kan bli et problem om en har god fantasi og ønsker å kverulere😂 men etter å ha lagd til x-antall større arrangement, og vert gjest i enda flere er eg mer enn trygg på at det er sånn eg vil ha det. Hvordan andre gjør det i sitt bryllup er opp til dem. Eg går hvertfall i bryllup for å kose meg med kjente og kjære, ikkje for å leite etter feil å mangler😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var kokk for 100 gjester med 3 retter. 

Hadde 3 stykker som hjalp til med å legge opp maten. 

3 servitører. 

Da vi var ferdig på kjøkkenet hjalp vi der vi kunne. 

Med viltgryte trenger du 1 kokk og 3 servitører. Ikke noe mer. Men det kommer annpå om de er rutinerte eller ikke. 

Anonymkode: fab7a...8df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig hjort, med bly- rester og det hele i maten? Uff, dette var en stusselig middag under et bryllup ja

Men, bare dropp servitører, gjestene klarer både å hente maten og sette tallerkenen i oppvaskmaskin selv

Gratulerer

(Jeg er rimelig sikker på at flere av gjestene deler denne oppfatningen) 

Anonymkode: 607f2...388

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Egentlig hjort, med bly- rester og det hele i maten? Uff, dette var en stusselig middag under et bryllup ja

Men, bare dropp servitører, gjestene klarer både å hente maten og sette tallerkenen i oppvaskmaskin selv

Gratulerer

(Jeg er rimelig sikker på at flere av gjestene deler denne oppfatningen) 

Anonymkode: 607f2...388

Kjenner du mange jegere som skyter hjort med hagle du?!?😎🤣

Anonymkode: d357c...e47

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere skal lage maten selv sier du, har du erfaring med porsjonsberegning for så mange? og ikke minst tanke for hvordan gryten skal varmes opp? Og at du har en på kjøkkenet som faktisk kan lage ris til nesten 100 mennesker, som er rimelig ulikt å lage til storfamilien på 8? Jeg har vært i bryllup der brudeparter har stått for maten, det er bare en ting å si å si om det: katastrofe. Ingen tanke for hvor mye mat som går med eller hvor lang tid det faktisk tar å varme ting opp, heller ikke alt som gjør seg oppigjenvarmet. Antall servitørere avhenger jo av hva de skal gjøre. Er det lagt opp porsjoner, skal det settes bakker på bordene, eller skal gjestene servere seg selv fra et felles bord? Skal det serveres drikke i glass eller skal dere sette flasker på bordene? Skal det være flere serveringer? Skal bordene ryddes mens gjestene sitter eller etterpå? Skal servitørene bare fikse middag eller skal de også ordne drinker og snacks på forhånd, kakebord og snaks etterpå, er det nattmat? Skal de rydde når festen er over eller har dere andre planer for det? Skal de serve i baren? Mange slike ting må tas med i betraktningen.

Anonymkode: bb628...bc0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh.. Kjør det arrangement dere vil ha, stiv snipp eller boksøl & klappstol eller hva dere vil. Greia er å få alle ting til å gå godt sammen, feks syns jeg stiv snipp og boksøl blir litt rart. Eller høye glass i plast. Det meste funker og Alt(tm) er lov, men tenk gjennom og det funker sammen det dere går for.

Ikke minst praktisk: er det plass til det som skal foregå, hvor lang tid tar det, hvem gjør hva, hvor fort, når og hvor Det er slikt som er gøy å få til å "gli" i store arrangement. Snakk med noen som har holdt store arrangement. Tipset om den lokale kokk- & servitørlinja syns jeg er bra. Slike ting bør de lære og kunne på en slik linje vil jeg tro, kanskje de trenger en semesteroppgave? :)

Og så ville også jeg bytta ris med potet- og/eller grønnsaker i en eller annen utgave, men det er meg: stappe, purre, gratinert, stekt i ovn (ovn er killer-trix i å lage mat til flere enn man har kapasitet til, tips fra en venn :D ..)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Med så stusselig mat kan vel gjestene gå å forsyne seg selv? Ikke noe vits i å drive fancy servering da.

Anonymkode: 1ca6f...e21

Stusselig mat? Omg… 

Anonymkode: b2cb9...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er nok ikke hjortekjøttet i seg selv vedkommende reagerte på, men at det er hele serveringen. En bryllupsmiddag er vanligvis en 3-4 retters meny, så hvis dere bare serverer gryterett blir det litt enkelt.

Anonymkode: e07e7...99d

Jaj, hver sin smak. Hadde ikke hatt noe imot den maten - bryllup eller ei. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I et vanlig selskap er det bra mat, men bare det i et bryllup blir stusselig, hadde ikke reist langveis hverfall for det. Om hjorten er sjølskutt har ingenting å si. 

Anonymkode: 1ca6f...e21

Oi, du dropper bryllup hvis ikke maten er fancy nok for deg? Like greit du ikke hadde kommet. Jeg ville ønsket at gjestene. Mine kom for å feire oss, ikke etter hvilken meny. Synes du høres litt stusslig ut! 

Anonymkode: b2cb9...ddb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 19.39):

Dette synes jeg var trist å lese… Det er snakk om hjortekjøtt (sjølskutt av mannen

Anonymkode: df711...818

Så lapskaus med hjortekjøtt?

Anonymkode: bc3fd...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok servert ved bordene. Hvis dere av en eller annen grunn har feilet med mengde mat, så går det an å tilpasse i stedet for at sultne menn lesser oppå en tredoblet porsjon ved første servering. 

Ville heller latt ris/poteter/tyttebær stått på bordene slik at man kan forsyne seg av ønsket mengde. 

Det er mulig å lage en serveringsstasjon hvor maten kan stå på svak varme. Så går et og et bord og henter mat. Ferdige tallerkener med mat kan settes på et sidebord gjestene kan forsyne seg av. 

Jeg tenker det trengs 2-3 til å ta på mat, 3-4 til å servere drikke og se at alt er i orden. Så totalt 6stk hvertfall. De som serverer mat kan jo hjelpe til med avdekking også. Ville hatt noen proffe eller gitt gooood opplæring. Feks at glass fylles på før de er helt tom, ta hyppige runder for å sjekke. Bilde av hvor mye mat og hvordan den skal serveres. Hvilken side de skal stå på nær de serverer, heller drikke, dekker av. Litt logistikk. Det er mulig å ha et par med erfaring som tar litt styringen over de andre.

Anonymkode: 52ad3...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...