Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er i mammaperm og sendte søknad om ulønnet permisjon for en god stund siden. Da ringte sjefen meg og sa at det kunne jeg dessverre ikke få. Etterpå snakket vi litt på mld der jeg sendte bilde av arbeidsmiljøloven der det står at jeg har KRAV på det. Jeg ble bedt om å levere oppsigelse om jeg ikke har tenkt å komme tilbake i Juni. Her er litt av mailen jeg fikk i dag

«Slik situasjonen er nå med langtidssykemeldte, ansatte som er sykemeldt og kommer til å bli sykemeldt så sliter vi med å drifte butikken. Dette sliter på resterende arbeidsstokk og kan skape mer frafall.»

jeg er dessverre ikke fagorganisert, så de kan ikke hjelpe meg med saken. Er det noen som vet om han faktisk kan nekte meg permisjon basert på at de har lite folk på jobb? 

Anonymkode: 8627f...e59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er i mammaperm og sendte søknad om ulønnet permisjon for en god stund siden. Da ringte sjefen meg og sa at det kunne jeg dessverre ikke få. Etterpå snakket vi litt på mld der jeg sendte bilde av arbeidsmiljøloven der det står at jeg har KRAV på det. Jeg ble bedt om å levere oppsigelse om jeg ikke har tenkt å komme tilbake i Juni. Her er litt av mailen jeg fikk i dag

«Slik situasjonen er nå med langtidssykemeldte, ansatte som er sykemeldt og kommer til å bli sykemeldt så sliter vi med å drifte butikken. Dette sliter på resterende arbeidsstokk og kan skape mer frafall.»

jeg er dessverre ikke fagorganisert, så de kan ikke hjelpe meg med saken. Er det noen som vet om han faktisk kan nekte meg permisjon basert på at de har lite folk på jobb? 

1) Har du kun hatt vanlig permisjon nå? Uten opphold?
2) Hvor lenge i forveien varslet du? Forstår jeg det riktig du ønsker ulønnet permisjon fra først juni? Hvor lenge? 

Anonymkode: 1d3c2...a99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les arbeidsmiljøloven og tariff/fagforbundet i din bransje. 

Jeg hadde vært steil og krevd, og brukt tiden på å søke andre jobber.

Anonymkode: 76779...461

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1) Har du kun hatt vanlig permisjon nå? Uten opphold?
2) Hvor lenge i forveien varslet du? Forstår jeg det riktig du ønsker ulønnet permisjon fra først juni? Hvor lenge? 

Anonymkode: 1d3c2...a99

Kun hatt vanlig permisjon uten opphold nå. Husker ikke nøyaktig når jeg varlset, men det var innenfor tidsgrensen. Har bedt om 6 mnd ulønnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt å henge ut sykmeldte og legge skyld på disse for at resten sliter og eventuelt skaper frafall. Det er sjefens jobb å skaffe vikarer, man har rett til å være sykmeldt uten å bli hengt ut slik som den mailen der, og skape dårlig samvittighet. Hadde meldt han inn og lagt mailen som vedlegg.

Anonymkode: 76779...461

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med likestillings- og diskrimineringsombudet. De hjelper deg gratis. Så vidt jeg har skjønt er det arb.giveren din gjør ulovlig.

Lykke til!

Anonymkode: 07b71...5a5

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Og har sjefen din en sjef? Så kan du evt ta saken oppover i systemet.

Anonymkode: 07b71...5a5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så organiser deg da!

Anonymkode: 02371...0ee

• Liker 6
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Har sjefen din styringsrett hvis dette påviiker driften økonomisk eller på en annen måte skader bedriften. 

Så jeg forstår han veldig godt. 

Passer det deg ikke så bydt opp.

Anonymkode: 60a2e...0fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så organiser deg da!

Anonymkode: 02371...0ee

Har snakket med dem og de kan ikke hjelpe meg uansett om jeg melder meg inn nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan permisjon har du tatt ut til nå og hvor lenge i forkant har du varslet om at du skal ha ulønnet? 

Anonymkode: 6b8d2...733

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har sjefen din styringsrett hvis dette påviiker driften økonomisk eller på en annen måte skader bedriften. 

Så jeg forstår han veldig godt. 

Passer det deg ikke så bydt opp.

Anonymkode: 60a2e...0fd

Hvorfor er det sånn at jeg ikke skal få det når dette er noe man har krav på? Og alle andre får det innvilget uten problem. Dette er ikke en liten bedrift heller, men en stooor kjede.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan permisjon har du tatt ut til nå og hvor lenge i forkant har du varslet om at du skal ha ulønnet? 

Anonymkode: 6b8d2...733

Har tatt min, felles og akkurat nå har jeg fars persmisjon, siden vi ikke er sammen lengre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i fag organisasjon. Hvis de sier deg opp og du har rett på ulønnet permisjon. Så har sjefen din en dårlig sak og blir erstatnings pliktig.  Spar på denne meldingen. For den setter sjefen evnt i saxa.

Anonymkode: f316b...2a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har tatt min, felles og akkurat nå har jeg fars persmisjon, siden vi ikke er sammen lengre.

Her har arbeidsgiver ingen sak, da retten til ulønnet permisjon i forbindelse med foreldrepermisjon er nedfelt i Arbeidsmiljøloven. 

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-5/

Har du vist denne til arbeidsgiver?

Anonymkode: ad59e...356

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ulovlig å nekte ulønnet permisjon i forbindelse med foreldrepermisjon… 

Anonymkode: bca52...636

• Liker 5
Skrevet

Det er klart at fagforeningen ikke hjelper deg når du ikke er medlem. Det er jo ikke slik at det er først når man får problemer at man skal melde seg inn. Da er det egentlig for sent.

Du skriver at dette er en stor kjede. Da er det instanser over den lokale sjefen du kan kontakte. Sørg for skriftlighet og om du ikke når fram, gjør som noen skriver her,ta kontakt med likestillings- og diskrimineringsombudet for råd 

https://www.ldo.no/ombudet-og-samfunnet/kontakt-ldo/

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Arbeidstilsynet. Det er ulovlig det din leder gjør 

Anonymkode: d03cd...111

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Meld deg inn i fag organisasjon. Hvis de sier deg opp og du har rett på ulønnet permisjon. Så har sjefen din en dårlig sak og blir erstatnings pliktig.  Spar på denne meldingen. For den setter sjefen evnt i saxa.

Anonymkode: f316b...2a0

Fagforeningen kan ikke hjelpe i en konflikt som allerede er i gang

Anonymkode: b48d3...7d8

• Liker 2
Skrevet

Du må bare gå på hardere, dette er jo en rettighet du har. Be om et møte, og om det er en stor kjede kan du rette forespørselen til noen lenger opp i systemet om sjefen din ikke rekker seg. Dette er ulovlig.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...