Gå til innhold

Lei av rasistiske komuntarer. Hvorfor er så mange rasister?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kanskje du burde lære deg å bli mer tolerant ovenfor andres livssyn? Folk må da ha lov til å være rasistiske om de vil. Kanskje du burde lytte mer og mene mindre? Hvem vet, kanskje du kan lære noe av rasistene, kanskje du kan lære deg å kjenne, og finne ut at dere ikke er så forskjellige alikevel?

Anonymkode: 8b2c2...d15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
JaVel skrev (29 minutter siden):

Men hvem er svart, hvem er brun og hvem er hvit. ? Jeg har problemer med det. Menneske fra Morokka? Er de svarte eller brune, eller er de hvite?  Samme med India, noen folk der  er mørke,  noen er er hvite, noen er svarte, hva betyr det Engang? spurte jeg en veninne hvem hun hadde møtt på sin reise, da sa hun at alle var brune selv om hun hadde vært i Tanzania. Jeg bruker ikke lenger vil kalle noen neger, fordi det er negativt for dem. 

Jeg vil si at de aller fleste med mørk hud har brun hud.

For meg:

Men svart = De fra Afrika, steder nært ekvator, hvor man er så mørk som det nesten er mulig å bli.

Brun = Irak, Iran, India, Pakistan, og ja land i disse områdene, hvor det er ganske tydelig at de har brunfarge i huden.

Så kommer man til hvit. Jeg mener jo at mange faller inn under «hvit», men at man her også har nyanser. De fleste rundt middelhavet har en «oliven» tone i huden. De fra Asia har også en noe mer gulere hudfarge. Og vi her i norden, vi er bleike, føler vi har en noe mer rosa undertone i huden.

Hvor USA havner inn i dette; de lever sitt eget liv med «svarte» og «latino». 

Men i bunn, hva betyr det egentlig. Altså vi har den hudfargen vi har. Det burde ikke gjøre at noen behandler enn annerledes. Om man kun sier «mørk» hudfarge, «mørkere», så er alt fint. Gitt at man har behov for å bruke slike ord. I mange settinger er hudfarge ikke akkurat det temaet som dukker opp mest.

Anonymkode: 972c4...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 23.06):

Jeg er ikke rasist, jeg er rasebevisst.

Anonymkode: d02cb...f88

Høres ut som det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror EN av grunnene er at nesten alt du sier som kan tolkes som rasisme BLIR oppfattet som det. Og så er det etter hver blitt mange lettkrenkete personer, som gjerne helst blir krenket på andres vegne . . .

Sånn sett var det nok flere rasister før ETTER DAGEN NORMER . . . Sånn sett var vi ganske frttalende da jeg vokste opp, men rasister var vi ikke for det. Vi leste om Pippi, Hoa og Hucklebarry Finn uten baktanker.

Endret av senior
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 23.03):

Er så mye rasistiske komuntarer og jeg føler mange er rasist og sier de absolutt ikke er det mens de står og snakker rasistisk. Hva er grunnen til dette? Hvorfor er så mange rasister? 

Anonymkode: 9a9e2...056

Fordi en må ha en motvekt til folkegruppper som favoriserer egen folkegruppe.

Ta to eksempel, si du har 1 folkegruppe, som behandler alle likt. Så har du 1 folkegruppe, som favoriserer sine egne. Tenk så at de spiller en fotballkamp.

Laget som favoriserer sine egne, vinner fotballkampen da, mens laget som spiller ballen til det andre laget for å være snille, taper fotballkampen.

Din fantasi, om 0 rasisme, funker bare om alle spillerne blir enige om samme spilleregler, om noen spiller skittent, tvinges en til også å spille skittent. Enkel spillteori, synd en ikke lærer om det på skolen. Bare "war is bad" "racism is bad", "Bad things are bad", en opplærer en flokk sauer, som ikke bare ikke vil forstå noen ting, men også vil selvutslettes fordi de spiller rent, mens andre spiler skittent. Samme problem med global oppvarming, ja om alle var på samme lag og enige om målet, kunne en kanskje fått til noe, men per nå er det bare EU legger ned alle arbeidsplasser, og Kina/India tar dem, såd a forurenser EU mindre, og da er problemet løst, men ikke når Kina/India forurenser tilsvarende mer fordi de tok jobbene og bygget kullkraftverk etc for å sikre strøm til jobbene.

Verden er ikke et eventyr, hvor de gode og snille vinner alltid. Derfor er folk genetisk kodet til å være slemme, i større og mindre grad.

Anonymkode: d33d4...ab5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Neanderthalere var ikke mennesker. De var aper, eller såkalt apemennesker. Så det er ikke hun du siterte som er ignorant.

Anonymkode: b0818...40e

Neandertalerene hadde større hjerner enn oss og var de første til å begrave sine døde, etablere permanente bosteder og bruke verktøy. De døde ut for kun 40.000 år siden, og siden de var i stand til å produsere fruktbart avkom med homo sapiens, var de nødvendigvis også samme art. Alle folkeslag utenfor sør-afrika har varierende mengder neandertal-dna, og dersom neandertalere framdeles fantes, hadde de også blitt klassifisert som samme art som oss. På samme mynt, dersom sørafrikanere hadde vært utdødd innen vi oppdaget dem, hadde de blitt klassifisert som en annen art, siden disse er mer genetisk distinktive og skilte lag fra menneskeheten for lengre tid siden, enn mange av de utdødde homo-subgenusene vi i dag differansierer oss fra. Homo floresiensis for eksempel. 

Anonymkode: 8b2c2...d15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 23.52):

Skjønner ikke hva dysleksi har med dette. Helt unødvendige komentarer. 

De feilene du har i innleggene dine, stemmer ikke overens med problematikk man ser hos dyslektikere..

Anonymkode: 6245e...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Neanderthalere var ikke mennesker. De var aper, eller såkalt apemennesker. Så det er ikke hun du siterte som er ignorant.

Anonymkode: b0818...40e

Neandertalerne var absolutt mennesker og alle som lever i dag som ikke har afrikanske avstamming har 1-4% gener fra neandertalere.

https://gemini.no/2023/05/disse-folkene-la-slektningene-dine-med/

Til motsetning så har afrikanere som kommer fra sør for Sahara opp til 19% gener fra Homo habilis eller Homo erectus.

aw6j3GeZ_700w_0.jpg.ebb70f930e76fac12874dd4e14376a43.jpg

Anonymkode: 5921a...1f0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke folk generelt. Sånn er det bare. Spiller ingen rolle hva man er, bare nei takk! 

Anonymkode: 5fd57...948

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er rasisme? Mange tolker alt som rasisme…

Så forleden en tråd på Facebook i en eller annen avis hvis det ble diskutert et barn som døde etter narkose. Der var det en utenlandsk person som beskyldte legene og tannlegene opp og ned i mente og krevde at det ble fordelt skyld osv fordi barnet døde. Helt uten å vite hva barnet døde av (er ikke det også en form for diskriminering? Og forhåndsdømming?) Flere prøvde å si at dette kanskje ikke var legenes skyld, og at noen rett og slett ikke tåler narkose. Disse som sa dette, ble beskyldt for å svare sånn mot denne utenlandske fordi hun/han var utenlandsk…. Vedkommende forstod ikke/ville ikke forså saken. Altså - man blir beskyldt for rasisme over en lav sko! 

Anonymkode: 1dfb2...185

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (9 minutter siden):

Jeg tror EN av grunnene er at nesten alt du sier som kan tolkes som rasisme BLIR oppfattet som det. Og så er det etter hver blitt mange lettkrenkete personer, som gjerne helst blir krenket på andres vegne . . .

Sånn sett var det nok flere rasister før ETTER DAGEN NORMER . . . Sånn sett var vi ganske frttalende da jeg vokste opp, men rasister var vi ikke for det. Vi leste om Pippi, Hoa og Hucklebarry Finn uten baktanker.

Enig! Jeg tør nesten ikke snakke til en utenlandsk person fordi jeg er redd for å uforskyldt bli kalt rasist. Men det gjelder jo som alt annet her i samfunnet; Vi skal jo helst ikke spørre nye kolleger hva de heter før en blir krenket… 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (1 time siden):

Men hvem er svart, hvem er brun og hvem er hvit. ? Jeg har problemer med det. Menneske fra Morokka? Er de svarte eller brune, eller er de hvite?  Samme med India, noen folk der  er mørke,  noen er er hvite, noen er svarte, hva betyr det Engang? spurte jeg en veninne hvem hun hadde møtt på sin reise, da sa hun at alle var brune selv om hun hadde vært i Tanzania. Jeg bruker ikke lenger vil kalle noen neger, fordi det er negativt for dem. 

I bunn og grunn har vi alle en hudfarge innenfor en begrenset fargepalett hvor verken hvit eller svart egentlig inngår. Vi er alle et sted på en skala mellom lys beige til mørk brun i hudtone. Holder man rasekategorisering ute av bildet, burde ord som hvit og svart være totalt overflødige om mennesker. Da burde man kunne begrense seg til å bruke ord som lys og mørk om hudfargen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Klossmajor skrev (12 minutter siden):

I bunn og grunn har vi alle en hudfarge innenfor en begrenset fargepalett hvor verken hvit eller svart egentlig inngår. Vi er alle et sted på en skala mellom lys beige til mørk brun i hudtone. Holder man rasekategorisering ute av bildet, burde ord som hvit og svart være totalt overflødige om mennesker. Da burde man kunne begrense seg til å bruke ord som lys og mørk om hudfargen.

Hvem er de da. Er folk fra Sudan mørke, og hva med folk fra Algeria er de mørke, brune eller hvite?

Anonymkode: 1dd27...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er så mye rasistiske komuntarer og jeg føler mange er rasist og sier de absolutt ikke er det mens de står og snakker rasistisk. Hva er grunnen til dette? Hvorfor er så mange rasister? 

Å.. er det du som spurte om den Albanske mannen du dater som er skuffet over svarene og lager en ny tråd om det? 

Anonymkode: 83741...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvem er de da. Er folk fra Sudan mørke, og hva med folk fra Algeria er de mørke, brune eller hvite?

Anonymkode: 1dd27...dd1

Hvert individ befinner seg et sted på skalaen mellom lys beige til mørk brun i hudtone. Hvor den enkelte befinner seg mellom lys og mørk blir vel opp til øyet som ser.

Endret av Klossmajor
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Klossmajor skrev (8 minutter siden):

Hvert individ befinner seg et sted et sted på skalaen mellom lys beige til mørk brun i hudtone. Hvor den enkelte befinner seg mellom lys og mørk blir vel opp til øyet som ser.

Jeg er blåbleik vinterstid for så å dreie mot griserosa sommerstid.

Anonymkode: 8ad6b...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de er stokk dumme. Orker ikke sånne folk, og blir seriøst flau på deres vegne. 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Jeg tør nesten ikke snakke til en utenlandsk person fordi jeg er redd for å uforskyldt bli kalt rasist. Men det gjelder jo som alt annet her i samfunnet; Vi skal jo helst ikke spørre nye kolleger hva de heter før en blir krenket… 

Dummeste jeg har lest på lenge! 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er blåbleik vinterstid for så å dreie mot griserosa sommerstid.

Anonymkode: 8ad6b...a2b

Du kan så si.

Men tar du foto av deg selv, åpner det i et bilderedigeringsprogram og sjekker fargen på huden din opp mot fargepaletten, vil du nok oppdage at hudfargen din også befinner seg et sted innenfor lys beige til mørk brun.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avslørt rasismen for lenge siden.. og det kommer kun av sjalusi, og ikke fordi dem synes de er en pest og klage eller hudfarge. Men hudfargen blir ofte nevnt som et stikk, helt uvitende at hudfargen kommer av masse sol. Hadde ikke kroppen hatt den egenskapen å beskytte seg mot sola, så har vi heller ikke eksistert her i nord.. Så rasisme er en blanding av manglede IQ og sjalusi..

Så sjalusien kommer utvilsomt av at Afrikanske menn, er så flotte av natur, med fin hudfarge, muskler og hvite tenner.. 🤭
Så rasismen og sjalusien er aller størst for de mennen som er likbleik, gule tenner, radmager og bruker xs i boxer. Mens ei Afrikanske skjønnhet med sprettrumpe, da vil de mer enn gjerne sette tenna i dem.. Men de kvinnene sier nei, når de oppdager rasismens iver.. da blir også de utsatt for rasisme.. "Black Lives Matter" gjelder begge kjønn❤️

Endret av Bamseklemmer
..små justeringer bare..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...