Gå til innhold

Lei av rasistiske komuntarer. Hvorfor er så mange rasister?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hvilken rase tilhører så du? Jeg regner med at du ikke kaller deg arisk siden den menneskerasen ikke eksisterer.

Anonymkode: b0818...40e

Ikke meg du spurte, men jeg synes det er greit å forholde seg til dette: 

Politiet i Norge har et standardskjema for «registrering av utseende», altså for en mer nøyaktig beskrivelse av en persons ytre. I tillegg til blant annet høyde, vekt, kroppsbygning, øyne, hår og hudtone, der valgene er «lys», «lysebrun», «mellombrun», «mørkebrun» og «svart», registreres også «hud – etnisk utseende» etter følgende kategorier:[19]

Dessuten anerkjenner jeg DNA som noe som eksisterer, og DNA gir opplysninger om etnisitet. 

Anonymkode: b6d8b...c80

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 12.43):

Flott illustrasjon av hvor ignorant du og dine er. Fortsett sånn, quote poster som du ikke gidder å forholde deg til så blor det overtydelig at du ikke har noe å fare med.

Anonymkode: 8ad6b...a2b

Hææ, hvor kommer rasismen inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 16.20):

Rasisme går IKKE begge veier, den skotske førsteministeren Humza Yousaf kom med denne talen for ikke lenge siden.

Hadde det vært en hvit mann som sa dette om mørkhudede så hadde han blitt buret inne for lenge siden, eller hvis en hvit mann hadde klaget over at det er for mange mørkhudede i offentlige posisjoner i Sør-Afrika eller Pakistan.

Anonymkode: 5921a...1f0

Hvis det ikke finnes rasister i andre kulturer er bullshit. Reis til India eller pakistan, og du finner ut at kaste pluss hudfarge er særs viktig. Om du er brunere så blir du sett på som stygg uansett ansiktstrekkene dine. Samme med kaste, en høykaste person vil ikke gifte seg med en fra en lavere kaste. Svarte mennesker betyr slave i pakistan, så det er fullstendig uaktuelt at en fra pakistan gifter seg med en fra Somalia, selvom de har samme religon. Og sånn kunne jeg fortsatt. 

Anonymkode: 1dd27...dd1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 22.06):

Jeg er ikke rasist, jeg er rasebevisst.

Anonymkode: d02cb...f88

Det samme som pedo-ene sier: "de er ikke pedo, de er bare aldersbevisste" 😂

Anonymkode: c03d8...3a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Politiet i Norge har et standardskjema for «registrering av utseende», altså for en mer nøyaktig beskrivelse av en persons ytre. I tillegg til blant annet høyde, vekt, kroppsbygning, øyne, hår og hudtone, der valgene er «lys», «lysebrun», «mellombrun», «mørkebrun» og «svart», registreres også «hud – etnisk utseende» etter følgende kategorier:[19]

Dessuten anerkjenner jeg DNA som noe som eksisterer, og DNA gir opplysninger om etnisitet. 

Er ikke det greit å vite hvis man skal ettersøke en gjerningsmann? Det var ikke tilatt i Sverige, så da fikk de ikke inn tips, fordi folk ante ikke hvem de skulle se etter. 

Anonymkode: 1dd27...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 9.02):

Etnisitet er da ikke noen "rase". Norsk og svensk er forskjellige etnisiteter, men samme "rase" etter den gammeldagse inndelingen. Det samme gjelder nord-, sør- og østeuropeisk. Etnisk UTSEENDE er heller ikke sammenfallende med etnisitet. Jeg ser for eksempel ut som en nordeuropeer, men har ikke så mye av nordeuropeisk blod i meg. Kjæresten til søsteren min ser ut som latino, men han er altså 100 prosent norsk. Helge Jordal og Aksel Hennie ser helt forskjellig ut, men de har samme etnisitet. Og så videre.

Anonymkode: 851fb...751

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den vanligste formen for rasisme jeg ser er folk som mener sin kultur er bedre enn andre folks kulturer.

Den moderne formen for rasisme er å bytte ut rase med kultur, og da er det tydeligvis helt greit å se ned på andre. Bare fordi du ikke nevnte ordet rase, så betyr ikke det at du ikke er rasist.

Det er greit å huske på at de aller fleste rasister helt oppriktig ikke trur dem selv er rasister. Jeg trur det er derfor så mange føler seg truffet og går i forsvar.

Anonymkode: 42b38...b2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Den vanligste formen for rasisme jeg ser er folk som mener sin kultur er bedre enn andre folks kulturer.

Den moderne formen for rasisme er å bytte ut rase med kultur, og da er det tydeligvis helt greit å se ned på andre. Bare fordi du ikke nevnte ordet rase, så betyr ikke det at du ikke er rasist.

Det er greit å huske på at de aller fleste rasister helt oppriktig ikke trur dem selv er rasister. Jeg trur det er derfor så mange føler seg truffet og går i forsvar.

Dette er ikke riktig, når begreper vannes ut mister de sin betydning.
Ikke like andre kulturer skal ikke ha rasisme stemplet, som er en byrde i seg selv. 
Det er plass til alle hudfarger i vår kultur, men det er ikke plass til kulturer som ikke har norges velferd øverst på sin agenda.

Anonymkode: 9b651...384

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da folk fra Pakistan nekter sinte barn å gifte seg med hvite-eller folk som er svarte så må det også de kalles rasister. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke riktig, når begreper vannes ut mister de sin betydning.
Ikke like andre kulturer skal ikke ha rasisme stemplet, som er en byrde i seg selv. 
Det er plass til alle hudfarger i vår kultur, men det er ikke plass til kulturer som ikke har norges velferd øverst på sin agenda.

Anonymkode: 9b651...384

Helt enig. Å kalle kritikk mot andre kulturer "rasisme" er en god måte å få folk til å holde kjeft. Dette vet mange og bruker det for alt det er verdt...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her roter du noe voldsomt. Det er ikke rart samfunnet klager på rasisme når det vannes ut så til de grader. Å misslike noen andre sin kultur er helt normalt, og helt greit. 

Skal det ikke være lov å misslike andre kulturers musikk, språk, mat, folkeskikk, verdier eller holdninger? Er jeg rasist fordi jeg hater indisk mat? Er jeg rasist fordi jeg er uenig med andre kulturers behandling av kvinner?

Det er på grunn av sånne utsagn som du kommer med vi har fått et samfunn som drar rasekort med en gang man sier man er uenig eller missliker andres holdninger og verdier.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Kultur-sjåvinisme» er etter min mening et bedre begrep der.

Det er lov til å mene at det er bedre å gi kvinner stemmerett enn å banke dem for å være ute uten anstand. Man _må_ ikke ta kultur-relativismen helt ut.

Personer som konstant og urimelig fremhever egen kultur og tråkker på andre kulturer er slitsomme, og sjåvinister.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 12.54):

Jeg og mine? 🤣

"Overtydelig" faktisk! Alltid en fornøyelse å diskutere med folk som har ordet i sin  makt 🤣

Jeg svarte på innlegget ditt med vitenskap men du klarer fortsatt ikke å høre. Da er det ikke meg problemet ligger hos kamerat.

Anonymkode: 46a0e...fb0

Du svarte på en post uten å forholde deg til posten. Det er dårlig etikette, kamerat.

Forskning.no er en populærvitenskaplig blogg, det «er» ikke vitenskap.

Når du erverver deg evnen til saklig diskusjon så er jeg åpen for å diskutere rase-begrepet. Jeg anbefaler å lese deg opp på engelsk wikipedia, det gir en god oversikt over de ulike ståstedene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi oss eksempler - så kan vi ha en ordentlig debatt.

Påstander om rasisme har tidligere fislet ut i ingenting, når det skulle gis eksempler på hvor fæle og rasistiske nordmenn liksom er.

Enkelte grupperinger, gjerne sterkt påvirket av amerikanske forhold, tolker norsk kultur og handlinger med et bakteppe som ikke finnes her - og havner svært ofte til helt feil konklusjoner.

Selv amerikanske banneord, som er sterkt rasistiske der, har ikke nødvendigvis en rasistisk kontekst om de samme ordene blir brukt av norske ungdommer, med en helt annen historisk bakgrunn i en helt annen kultur.

USA er ikke en internasjonal målestokk på hva som er rasistisk eller ei.

Andre ganger har folk med mørk hud følt seg rasistisk behandlet - så viser det seg at det bare er slik nordmenn er mot hverandre uansett hudfarge, og at de ikke har skjønt norsk kultur og væremåte.

Hjelper om en faktisk snakker med hverandre, og kanskje spør - ‘hvordan skal jeg forstå denne situasjonen?’

Mange har den feiloppfatningen at vestlige land stort sett er like, mens det egentlig er forskjeller på væremåter og normer.

Anonymkode: c6173...5e9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier ikke at rasisme ikke eksisterer i Norge. For det gjør det, ikke noe spørsmål om det.

MEN jeg tror også at mange mener at de ikke er det, men har et språk som kanskje sier noe annerledes. Da er det kanskje rett og slett at språket deres må oppdateres med nye ord for at det skal gjenspeile hva de faktisk står for.

Som mine foreldre, de er fra en eldre garde, og de bruker ordet «neger». Det er ikke rasistisk ment. Man merker fra måten ordet brukes at for de er det det ordet de vokste opp med og er kun et ord. Men i samfunnet er jo dette blitt negativt ladet og har sammenheng med rasisme.

Jeg har også sett på TikTok at mange tilflyttere eller folk på ferie oppleve rasisme. En ting som nok spiller inn her i tillegg til at noe av det de opplever er rasisme; vi Nordmenn vi er introverte. Vi oppleves som frekke og lite imøtekommende. Og dette gjelder jo mot alle.

Min beste venninne har foreldre fra et annet land, og hun ser da ikke norsk ut med sin brune hudfarge. Hun kan fortelle meg om situasjoner der hun opplever rasisme.

Jeg mener at noen av disse situasjonene hun beskriver ikke er beviste handlinger, bevist noen som forskjellsbehandler basert på hudfarge. Men det er en underbevisst handling, som nok stammer litt fra rasisme om «gammel holdning», men uten at noen direkte mener det om det gir mening. Som at hun blir oversett som eneste kunde i en butikk, men når en eldre nordmann kommer inn spretter butikkansatte opp fra stolen for å hjelpe. Jeg tror oppriktig at det er en underbevisst handling, der man ikke tenker.

Men så er det også andre situasjoner der det ikke er tvil om at behandlingen som blir gitt, stammer fra hudfargen.

Det er veldig trist at vi ikke er kommet lengre i dagens samfunn.

Et par som har merket mye til rasistiske holdninger er noen jeg selv følger på TikTok. Som gjenspeiler det jeg sier; rasismen eksisterer virkelig i det Norske samfunn.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hetses-pa-tiktok-la-barnet-ditt-vaere-fullt-norsk/16493942/

Anonymkode: 972c4...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sier ikke at rasisme ikke eksisterer i Norge. For det gjør det, ikke noe spørsmål om det.

MEN jeg tror også at mange mener at de ikke er det, men har et språk som kanskje sier noe annerledes. Da er det kanskje rett og slett at språket deres må oppdateres med nye ord for at det skal gjenspeile hva de faktisk står for.

Som mine foreldre, de er fra en eldre garde, og de bruker ordet «neger». Det er ikke rasistisk ment. Man merker fra måten ordet brukes at for de er det det ordet de vokste opp med og er kun et ord. Men i samfunnet er jo dette blitt negativt ladet og har sammenheng med rasisme.

Jeg har også sett på TikTok at mange tilflyttere eller folk på ferie oppleve rasisme. En ting som nok spiller inn her i tillegg til at noe av det de opplever er rasisme; vi Nordmenn vi er introverte. Vi oppleves som frekke og lite imøtekommende. Og dette gjelder jo mot alle.

Min beste venninne har foreldre fra et annet land, og hun ser da ikke norsk ut med sin brune hudfarge. Hun kan fortelle meg om situasjoner der hun opplever rasisme.

Jeg mener at noen av disse situasjonene hun beskriver ikke er beviste handlinger, bevist noen som forskjellsbehandler basert på hudfarge. Men det er en underbevisst handling, som nok stammer litt fra rasisme om «gammel holdning», men uten at noen direkte mener det om det gir mening. Som at hun blir oversett som eneste kunde i en butikk, men når en eldre nordmann kommer inn spretter butikkansatte opp fra stolen for å hjelpe. Jeg tror oppriktig at det er en underbevisst handling, der man ikke tenker.

Men så er det også andre situasjoner der det ikke er tvil om at behandlingen som blir gitt, stammer fra hudfargen.

Det er veldig trist at vi ikke er kommet lengre i dagens samfunn.

Et par som har merket mye til rasistiske holdninger er noen jeg selv følger på TikTok. Som gjenspeiler det jeg sier; rasismen eksisterer virkelig i det Norske samfunn.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hetses-pa-tiktok-la-barnet-ditt-vaere-fullt-norsk/16493942/

Anonymkode: 972c4...ba7

Men hvem er svart, hvem er brun og hvem er hvit. ? Jeg har problemer med det. Menneske fra Morokka? Er de svarte eller brune, eller er de hvite?  Samme med India, noen folk der  er mørke,  noen er er hvite, noen er svarte, hva betyr det Engang? spurte jeg en veninne hvem hun hadde møtt på sin reise, da sa hun at alle var brune selv om hun hadde vært i Tanzania. Jeg bruker ikke lenger vil kalle noen neger, fordi det er negativt for dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 12.43):

Flott illustrasjon av hvor ignorant du og dine er. Fortsett sånn, quote poster som du ikke gidder å forholde deg til så blor det overtydelig at du ikke har noe å fare med.

Neanderthalere var ikke mennesker. De var aper, eller såkalt apemennesker. Så det er ikke hun du siterte som er ignorant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Argumentet for det du kaller den moderne formen for rasisme er at kritiske/negative ytringer mot en bestemt religiøsitet eller kulturelle trekk kan fungere som vikarierende argumenter for rasistiske holdninger. Altså at personer med rasistiske holdninger mot en gruppe mennesker bruker argumenter rettet mot religion/kultur i stedet for deres egentlige argumenter for å tilsløre meninger de ikke regner med å få gjennomslag for. Dette har vært et sterkt argument for inkludering av kultur/religion i rasismebegrepet. Men argumentets svakhet er ganske åpenbar. Så lenge en person som stiller seg negativ til en bestemt kultur/religion ikke tilkjennegir rasistiske holdninger, blir det mistenkeliggjørende og spekulativt å anklage personen for noe som ikke er uttalt. Dette kan oppfattes som et dilemma. Det er grovt urettferdig å anklage noen for å tilsløre meninger de ikke har, samtidig som argumenter mot religion/kultur faktisk kan, og helt sikkert blir, utnyttet som vikarierende argumenter for egentlige rasistiske argumenter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neanderthalere var ikke mennesker. De var aper, eller såkalt apemennesker.

Ok, men spørsmålet var altså om det finnes menneskeraser. Svaret mitt til det er at «rase» er et temmelig vilkårlig, menneskeskapt begrep.

Finnes det kvinner med penis? Det kommer helt an på definisjonen av kvinne. Å slå i bordet med at «forskning viser at det finnes kvinner med penis» sier oss bare noe om måten termer defineres og endres i akademia, ingenting om de fysiske virkeligheten som er hva enn den er uavhengig av ordene vi bruker for å beskrive den.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...