Gå til innhold

Erfaringer med å gå fra underskudd til vedlikehold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen erfaring med å gå fra underskudd til vedlikehold? Lang historie kort: for fem år siden gikk jeg ned 10 kg og har holdt meg der siden. Har ligget på 1400-1700 kalorier med dager med voldsom overspising ca en gang i uken. Ønsker å ligge litt høyere på kalorier til daglig sånn at jeg kanskje slipper disse overspisingsepisodene. Men synes det er så skummelt å spise mer mat hver dag. Har noen erfaringer med å gå fra underskudd til vedlikehold etter lengre perioder på underskudd? Er redd for å gå opp i vekt :( Spiser veldig sunt og mye råvarer, er kalorier jeg er redd for. Vet hva jeg skal spise.

Er forresten 54-55 kg, 162 cm høy og kvinne. Løper 5 dager i uken og går turer de andre dagene, som gjør at jeg har ca 15.000-17.000 skritt om dagen. 

Anonymkode: 22514...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per definisjon, så skal du jo ikke gå opp i vekt, dersom du spiser utifra vedlikeholdsbehovet ditt.. Kan hende du må justere litt frem og tilbake med 100-300 kcal, men etterhvert vil du jo finne ut av hva du trenger. Viktig å huske at vedlikeholdsbehovet ditt, endrer seg ut i fra syklusen din. 

Anonymkode: 720cf...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk inntaket litt etter litt. F.eks med 100 kcal per dag i en uke og juster oppover i noen uker til du finner et godt nivå. Ikke bli stresset om vekten øker litt, så lenge kroppen ser like slank og sunn ut. Økt inntak av mat kan øke energilagrene i kroppen eller kan legge seg på kroppen som muskler. Det er i så fall positivt for kroppskomposisjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...