Gå til innhold

Foreldre som bryter loven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærer ikke mine barn at det er greit å bryte loven litt bare pga at vi vil..

Anonymkode: a39be...d2b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (26 minutter siden):

Hvordan vet du at de ikke har tatt kurset?

Fordi de skal ta det sammen min datter om 2 uker 

AnonymBruker
Skrevet

Regler er regler. Hva er det som gjør at disse foreldrene (og alle her på KG som godkjenner det) ikke klarer å vente og ikke kan/vil følge regler?

Og hvilket eksempel setter du for dine barn og andre foreldre?
- Reglene er der for alle andre enn oss? (Egoisme)
- Eller: Ingen trenger å følge reglene. (Inntil noen bryter reglene med negative konsekvenser for deg)
- Eller: Alle kan selv bestemme hvilke regler de vil forholde seg til? (Da trenger du ikke å klage på noe her på KG lenger.)

Eller gjør du det for å bli likt? Eller for å gjøre barnet ditt glad?
Det barnet ditt trenger er beskyttelse fra foreldrene. Og lære å ha tålmodighet og respektere regler. Barnet ditt liker det kanskje ikke nå, og du liker det kanskje ikke heller. Men det er det beste for deg, barnet ditt og samfunnet. Det er jobben din som forelder. Jeg er sikker på at når barnet ditt vokser opp, vil han/hun være takknemlig for det. At han/hun vil like deg og være glad for at du var en så god forelder.

Mange ting kan gå galt, som du ikke  tenker på. Og det spiller ingen rolle om dere er på en parkeringsplass eller privat vei.

Du er voksen og du holder deg til reglene. Og det bør du lære barna dine også.
Reglene og lovene er der av en grunn. Enten du er enig i det eller ikke. Enten du liker det eller ikke.

Anonymkode: b9002...038

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel mitt barn og kameratene satt på med en liten sjåfør for noen år siden, da var poden her 13 og sjåføren 14. De kjørte fra huset hans og litt langs veien til en parkeringsplass så snudde de og dro tilbake. Dette gikk uten at det skjedde noe ulykke og vi fikk først vite om de uker senere. Bilen var full av 9.klassinger.

Noen måneder senere tok sjåføren seg en ny tur, heldigvis ble han stoppet av politiet denne gangen.

jeg nekter å tro at denne gutten aldri har fått prøvekjørt bilen før disse hendelsene, han har garantert fått kjøre på hytta, på parkeringsplass eller et annet sted, eller så hadde han ikke visst hva han skulle gjøre.

Anonymkode: 9ea0d...0a9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk av og til lærekjøre sammen med hunden😁 kun sakte på privat blindvei da.

Anonymkode: 07e91...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er mye mye mye mye verre med de som syns det er greit å kjøre 10+ km over fartsgrensen, og de som ligger i ræven i 80 sonen, og de som tar risikofylte forbikjøringer....

Anonymkode: 07e91...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Noen må vel være voksne her å svare på TS sitt spørsmål.

Vegtrafikkloven gjelder over alt, også på privat eiendom.

Anonymkode: 9ac10...ae9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker da jeg var 13 år lot pappa med prøve å styre lastebil med henger på en parkeringsplass, det var morsomt.

Anonymkode: 0c604...9ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen må vel være voksne her å svare på TS sitt spørsmål.

Vegtrafikkloven gjelder over alt, også på privat eiendom.

Anonymkode: 9ac10...ae9

Ja, å google, det er vanskelig det. Trenger råd fra de lærde på selveste KG i dette tilfellet.

Anonymkode: 11533...7b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Husker da jeg var 13 år lot pappa med prøve å styre lastebil med henger på en parkeringsplass, det var morsomt.

Selv om det er morsomt, så gjør det ikke rett å bryte loven 

Skrevet

Så lenge det ikke er på lukket bane så stemmer det så absolutt at de ikke har lov til å øvelseskjøre på lovligvis før de har tatt kurset. Kurset kan de ta så snart de har fylt 15år, og kan da starte øvelseskjøring på moped, lett-mc, traktor, mopedbil. Så kan de begynne med øvelseskjøring på bil når de har fylt 16år.

Vet om flere som ikke følger disse reglene til punkt og prikke, og det går jo i de aller fleste tilfeller helt fint. Det er jo først om de skulle kjøre borti noe, om de skulle komme til å skade seg, eller noen skulle komme til å kjøre inni bilen de kjører at problemene virkelig starter. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett, men du kommer ingen vei med å være prippen regelrytter i foreldregruppa. You do you, så får de gjøre som de vil, og ta eventuelle konsekvenser som måtte komme. 

Anonymkode: aa5f3...464

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Så lenge det ikke er på lukket bane så stemmer det så absolutt at de ikke har lov til å øvelseskjøre på lovligvis før de har tatt kurset.

Det er ikke lov på lukket bane heller. Les deg opp på loven, du.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-151-l-20202021/id2842420/?ch=3#:~:text=Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med,for alminnelig ferdsel eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vel mitt barn og kameratene satt på med en liten sjåfør for noen år siden, da var poden her 13 og sjåføren 14. De kjørte fra huset hans og litt langs veien til en parkeringsplass så snudde de og dro tilbake. Dette gikk uten at det skjedde noe ulykke og vi fikk først vite om de uker senere. Bilen var full av 9.klassinger.

Noen måneder senere tok sjåføren seg en ny tur, heldigvis ble han stoppet av politiet denne gangen.

jeg nekter å tro at denne gutten aldri har fått prøvekjørt bilen før disse hendelsene, han har garantert fått kjøre på hytta, på parkeringsplass eller et annet sted, eller så hadde han ikke visst hva han skulle gjøre.

Anonymkode: 9ea0d...0a9

Bra han hadde prøvekjørt på hytta først da, så det ikke skjedde noen ulykke 😅 Du har jo selv et barn som satte seg inn i en bil med en 14 åring, så stopp å dømme disse foreldrene, du har jo ikke lært barnet ditt bedre selv.

Anonymkode: aa5f3...464

Skrevet

Jeg er 80 talls barn så styrt ratte siden jeg satt på fanget som barn. Og var 9 når jeg kjørte snøscooter med pappa bak ryggen. Så lenge foreldrene tar vurdering på sikkerhet og område. Så la de prøve. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er lov på lukket bane som trening på bilcross, rally, motorcross, under trening og clubb ren. Men det går selvfølgelig da at en er medlem av klubb osv

Anonymkode: 349a0...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om de er medlemmer av en motorsportklubb så finnes det i 3.1.2 ang motorsport unntak fra alderskrav og opplæring, så alt er ikke totalt svart-hvitt selv om det i hovedforskriften ser slik ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om det? De velger jo å ta sjansen og får konsekvenser om de blir tatt. På privat vei eller lukket område er det foresten andre regler også, men har ikke satt meg godt nok inn i det til å vite nøyaktig hva som er loven der 

Anonymkode: f6782...05e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte bil som 8 åring. Kjørte bil til skolen da jeg var 15. Helt alene...

Var andre tider på 80.tallet.

Men greit å ha trafikalt grunnkurs.  Kan fort bli svindyrt Mtp forsikring. Den voksne mister fort lappen i 6 Mnd. Og bot.

Anonymkode: ed221...6fb

Skrevet

Slike regler er laget uten demokratisk prosess og forankring hos folket.  Det å kjøre på parkering eller utrafffikert privat vei medfører ikke risiko.  Disse reglene kan med fordel brytes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...