AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #1 Skrevet 2. april 2024 Min datter skal ta trafikalt grunnkurs snart. Hun skal dra sammen flere venninner. Når jeg snakket med noen foreldre på kamp i kveld, så sier de at de allerede har fått kjørt litt. Men det er ikke lov sier jeg. De må ha fylt 16 år og må ha trafikalt grunnkurs først. De så ikke se på som ett problem. De hadde kun kjørt på parkeringsplass og privat vei. Gjelder ikke reglene der? Anonymkode: a39be...d2b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #2 Skrevet 2. april 2024 Hvordan plager det deg, egentlig? Anonymkode: 8e26e...9bd 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Skrevet 2. april 2024 Greit å ikke være helt firkantet på ting! Anonymkode: 12ae6...e8e 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #5 Skrevet 2. april 2024 Hvorfor bryr folk seg om så mye rart. Ja jeg hadde reagert hvis dem var på veien. Men på parkeringsplass likesom. Det hadde jeg ikke brydd meg om Anonymkode: dc121...201 5
strawberry88 Skrevet 2. april 2024 #6 Skrevet 2. april 2024 Ptja, har ingenting annet å si på det, enn at mengde trening gjør en til bedre sjåfør 👌. Hilsen en som har kjørt siden 12 års alder 😅✌️ 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min datter skal ta trafikalt grunnkurs snart. Hun skal dra sammen flere venninner. Når jeg snakket med noen foreldre på kamp i kveld, så sier de at de allerede har fått kjørt litt. Men det er ikke lov sier jeg. De må ha fylt 16 år og må ha trafikalt grunnkurs først. De så ikke se på som ett problem. De hadde kun kjørt på parkeringsplass og privat vei. Gjelder ikke reglene der? Anonymkode: a39be...d2b Jawohl mein fuhrer Anonymkode: 1a0e7...04a 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 Pass på dine egne saker, tenker jeg🤦🏼 Hadde det vært på en offentlig vei skulle jeg sagt noe annet, men privat vei og parkering? Come on! Anonymkode: 8cc67...e58 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 Kurset kan en jo ta før de er 16, for å kunne øvelsekjøre moped,lettmotorsykkel, atv,traktor og snøskuter. Begge her tok trafikalt grunnkurs rett før de ble 15, og de har nå kjørt atv,traktor lenge alt på jordet . De begynte å kjøre atv når de var 3år, og traktor fra de var 4. Begge kjørte bil på lukket omeråde og bilcross bane fra de var 12 år. Glad vi bor på bygda Anonymkode: 349a0...f54 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #11 Skrevet 2. april 2024 Angår det deg? Nei... Så gå videre med livet.. Ikke rart verden går til h...... 🙈 Anonymkode: fe046...a4d
katties Skrevet 2. april 2024 #12 Skrevet 2. april 2024 Hadde ikke brydd meg når det er på parkeringsplass eller privat veg. Foreldrene forklsrte de sikkert hva de skulle gjørr. Hadde det skjedd noe er foreldrene ansvarlige.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #13 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jawohl mein fuhrer Anonymkode: 1a0e7...04a 😂 Anonymkode: 8e26e...9bd
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #14 Skrevet 2. april 2024 Haha, husker jeg satt på fanget til pappa å kjørte som 7-8 åring. Jeg var også selv å kjørte bil både med henger og uten ledsager. Ingen grunn for panikk, tenker jeg. Til tross for at det ikke er lov. Det er jo ikke lov å lage unødig støy etter 23, men trenger ikke anmelde naboen som tar seg en fest en gang i skuddåret. Hadde det derimot vært hver bidige helg natta lang, ville saken vært noe annet. Alt er ikke svart/hvitt, men det vil jo da være forferdelig grusomt å bli tatt for det. Anonymkode: 85787...9a2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #15 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Greit å ikke være helt firkantet på ting! Anonymkode: 12ae6...e8e Eh jo i noen tilfeller bør man det Anonymkode: d97a4...81f 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #16 Skrevet 2. april 2024 Jeg fikk styre rattet når min morfar kjørte bilen på vei til hytta på 80-tallet. Var garantert ikke lov det heller, but it happened.... Take a chill pill. Anonymkode: 3a59e...765 1 1
Gjest Gentleman59 Skrevet 2. april 2024 #17 Skrevet 2. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Min datter skal ta trafikalt grunnkurs snart. Hun skal dra sammen flere venninner. Når jeg snakket med noen foreldre på kamp i kveld, så sier de at de allerede har fått kjørt litt. Men det er ikke lov sier jeg. De må ha fylt 16 år og må ha trafikalt grunnkurs først. De så ikke se på som ett problem. De hadde kun kjørt på parkeringsplass og privat vei. Gjelder ikke reglene der? Anonymkode: a39be...d2b Statens Vegvesen skriver på Ung.no: Før du tar kjøretimer eller øvelseskjører, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført kurset, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre. Du kan ikke øvelseskjøre før du har dette kurset, selv om det er på privat område. Dette gjelder også selv om du har en veileder der. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/ovelseskjoring Så svaret er: Reglene gjelder over alt, men du finner alltid noen som mener at reglene ikke gjelder for dem. Endret 2. april 2024 av Gentleman59
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #18 Skrevet 2. april 2024 Herregud... De har kjørt på parkeringsplass og privat vei. Det har veldig mange gjort. Bare bra at de lærer tidlig teker jeg. Big deal. Anonymkode: 11533...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #19 Skrevet 2. april 2024 Overrasket over at så mange tar så lett på trafikkregler. Hvorfor må barn og ungdom få lov til så mye før de har nådd aldersgrensen? Er det ikke helt ok å vente den korte tiden til de kan øvelseskjøre lovlig? Anonymkode: c63d4...f35 2 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #20 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min datter skal ta trafikalt grunnkurs snart. Hun skal dra sammen flere venninner. Når jeg snakket med noen foreldre på kamp i kveld, så sier de at de allerede har fått kjørt litt. Men det er ikke lov sier jeg. De må ha fylt 16 år og må ha trafikalt grunnkurs først. De så ikke se på som ett problem. De hadde kun kjørt på parkeringsplass og privat vei. Gjelder ikke reglene der? Anonymkode: a39be...d2b Det er vell ikke noe du skal legge deg bort i - med mindre du har en stilling i UP, er på jobb og ser det med egne øyne. Blir de tatt for det, får foreldrene bot - og ungdommen får sperrefrist for sertifikatet - så det tar lengre tid før de får lov å kjøre opp. Jeg har hverken båtførerbevis eller lappen til snescooter. Kjører nå både båt og snescooter uansett - skjer det noe så er det jo ikke naboen som blir straffet akkurat. Anonymkode: d6678...2dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå