Gå til innhold

Blir ikke enig om foreldresamarbeidsavtale, stevne for retten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og bf blir ikke enige om foreldresamarbeidsavtale for barna. Vi var først til mekling for over et år siden, prøvde oss på en avtale som ikke fungerte, og har nå vært i ny obligatorisk mekling igjen. Der kom vi ingen vei, igjen. Etter den foreslo jeg en avtale for bf som han ikke godtok. Jeg har nå bestemt meg for å stevne han for retten da jeg ikke ser noe vits i å diskutere med han mer siden vi ikke kommer noe vei. Er det noen som har gjort dette som kan fortelle meg litt om prosessen rundt dette? Hvor lang tid tar det/kan det ta før saken kommer opp i rettsforberedende? 

Anonymkode: d8846...9b7

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går som regel ikke så lang tid, men noe varierende fra sted til sted. Ventet ca 3mnd - vestlandet. Hadde rettsforberedende like før påske, skal i retten neste uke. 

Har samlet inn lege journaler, uttalelser fra skole/bhg. Samtaler med sakkyndig 3 ganger, innhentet dokumentasjon fra meklingskontoret samt alle forsøkte avtaler vi har hatt, og grunner til avslag/ikke fungert/ikke godtatt avtaler. 

Anonymkode: 3f692...c09

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Prislappen på ca 150.000 for rettssak pleier å hjelpe på samarbeidslysten i rettsforberende møter.. 

Anonymkode: 5f894...b48

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør aller først snakke med en advokat med denne typer saker som spesialfelt.  Advokaten kan fortelle deg hvor du står i forhold til å vinne fram.  Mange mødre tror at de står sterkere enn far fordi de er mødre.  Sånn er det ikke lenger, og heller ikke i rettssystemet.  I en rettsak er dommer og sakkyndige kun opptatt av èn ting, og det er å ivareta barnas rettigheter. 

Husk også å spørre advokat hva du må påregne i kostnader.  Mange tror de har krav på fri rettshjelp, men den gjelder evt. kun for noe få timers konsultasjon med advokat.    

Anonymkode: 47013...33b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Prislappen på ca 150.000 for rettssak pleier å hjelpe på samarbeidslysten i rettsforberende møter.. 

De fleste får vel dekket det gjennom jobben. Dessverre ikke uføre😔

Anonymkode: 0495b...899

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De færreste får det.

Anonymkode: b3802...876

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

regner med du har lagt fram en skikkelig fair avtale for begge to før du nå prøver rettens vei og alle kostnader og styr det skaper?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt innforjævlig tung vei. Helt jævlig, rett og slett. Hadde ikke den andre forelderen i vår sak hatt et alvorlig rusproblem hadde Jeg aldri gått den veien.

Stevnet for retten, flere prosesskriv frem og tilbake med krangling og fremlagte bevis før rettsmøte. Retten oppga en sakkyndig. Hadde samtale med sakkyndig flere ganger, og det var svært mye negative ting fra begge sider. Stor konflikt ble dette. Sakkyndig måtte ha hjemmebesøk, snakke med bhg, helsesøster, fastlege og familie. Vi hadde flere rettsmøter der det var mye fæle ting, veldig mange prosesskriv med mye løgner og ødeleggelser. Utviklet store belastninger i hverdagen og til syvende og sist så går det utover barnet.

IKKE GÅ DEN VEIEN. Gjør alt du kan for å unngå det.

Anonymkode: 5bfb3...bfb

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer absolutt ikke. Vet ikke hva slags forsikring du tror dekker privatrettslige stevningen. 

Fri rettshjelp kan derimot være en smutthull for jævelskap hvis bare en part får det

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og bf blir ikke enige om foreldresamarbeidsavtale for barna. Vi var først til mekling for over et år siden, prøvde oss på en avtale som ikke fungerte, og har nå vært i ny obligatorisk mekling igjen. Der kom vi ingen vei, igjen. Etter den foreslo jeg en avtale for bf som han ikke godtok. Jeg har nå bestemt meg for å stevne han for retten da jeg ikke ser noe vits i å diskutere med han mer siden vi ikke kommer noe vei. Er det noen som har gjort dette som kan fortelle meg litt om prosessen rundt dette? Hvor lang tid tar det/kan det ta før saken kommer opp i rettsforberedende? 

Har gjort det. Vant . Men det nytter ikke å komme med løse påstander . Bevis og dokumenter at  samarbeid ikke fungerer .Fokuser  på hva som er barnets beste . Det er en kostbar vei , men for min del var den verdt det. Kjempeflink advokat og flinke sakkyndige  . Folk som ikke har måttet gå rettens vei, må du ikke høre på. You got this 💪💪💪

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det stemmer absolutt ikke. Vet ikke hva slags forsikring du tror dekker privatrettslige stevningen. 

Fri rettshjelp kan derimot være en smutthull for jævelskap hvis bare en part får det

Jeg vet om en som fikk det jo. 155.000 dekket på sin jobb forsikring. V

Jobber i nordsjøen. Elektriker. 

Så mesteparten får ikke dekket dette om de har god jobb forsikring?

Har du link? Nyssjerrig da jeg skal i retten nå. Jeg får  ikke selv pga uføre. Over grensa.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er en helt innforjævlig tung vei. Helt jævlig, rett og slett. Hadde ikke den andre forelderen i vår sak hatt et alvorlig rusproblem hadde Jeg aldri gått den veien.

Stevnet for retten, flere prosesskriv frem og tilbake med krangling og fremlagte bevis før rettsmøte. Retten oppga en sakkyndig. Hadde samtale med sakkyndig flere ganger, og det var svært mye negative ting fra begge sider. Stor konflikt ble dette. Sakkyndig måtte ha hjemmebesøk, snakke med bhg, helsesøster, fastlege og familie. Vi hadde flere rettsmøter der det var mye fæle ting, veldig mange prosesskriv med mye løgner og ødeleggelser. Utviklet store belastninger i hverdagen og til syvende og sist så går det utover barnet.

IKKE GÅ DEN VEIEN. Gjør alt du kan for å unngå det.

Anonymkode: 5bfb3...bfb

Når du ikke har noe valg da? Selvfølgelig må du gå den veien når du SELV blir stevnet for retten??

Hva skal jeg gjøre da. En stk skadelig person stevner meg for retten. Tar gjerne i mot tips. Kan jeg skrive NEI? Fungerer jo ikke! Må vel møte opp??? I følge advokat må man det.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Man får være litt raus så får man det til. Som en annen her sa ; alt styret vil gå utover ungene! Og det er jo ungenes beste som er målet? IKKE foreldrenes. 

Og om man får en avtale så er det ingen instans som kan tvinge noen av partene til å holde den. Hvis man ikke følger opp så har man ingen mulighet til tvang eller noe. Så en rettsak høres helt fjernt ut! 

Anonymkode: de4df...6ea

AnonymBruker
Skrevet
Amistad skrev (51 minutter siden):

regner med du har lagt fram en skikkelig fair avtale for begge to før du nå prøver rettens vei og alle kostnader og styr det skaper?

Barna har sagt hva de ønsker, men han bryr seg ikke. Jeg gav han et forslag som var utfra det de ønsker og at vi kunne prøve det i 3 måneder også revurdere. Dette avslo han. Vi har drevet på i over ett år som sagt, han har bare lager masse problemer. Motarbeider meg, vil ikke betale bidrag selv om han egentlig skal det utfra hvor lite samvær han har med de, har gjort veldig mye som han ikke burde gjort. Jeg orker ikke mer. Vi kommer ikke til enighet. 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har advokatforsikring, så vidt jeg vet må jeg bare betale en egenandel da.

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som et barn som havnet i en sånn situasjon, så vil jeg fraråde deg på det sterkeste å gå rettens vei.. Barna dine blir lidende for det. Forstår at det føles som siste utvei, men du bør være 100% sikker på at tilbudet du har lagt frem, har vært rettferdig for begge parter.. 

Anonymkode: 2e43e...4fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dekket rettsak om barnefordeling gjennom jobben?? Hvor jobber man da??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var verdt det, bare for å til en avtale og slippe masse sinte meldinger om at han måtte få se barna etter behov. Men det var helt grusomt. Jeg trodde jeg hadde en enkel sak men sakkyndig var helt forferdelig. Gammel mann som tok en haug med saker og hadde null interesse i å gå i dypden. Virket som ham bare gir barnet til dem som ikke har noe negativt å si om den andre i retten, tidligere oppførsel og tilknytning har ingenting å si uannsett om det kan dokumenteres. Det er det mest skremmende jeg noen gang har opplevd.  Heldigvis hørte ikke dommer helt på ham, men det var ille nok. Så vær forsiktig, systemet er ganske råttent-og egentlig ganske kvinnefiendtlig. Du kan straffes for å ikke gå med på 50.50 eller å snakke negativt om far, selv om du har kjempegodt grunnlag for det. Har hørt om saker hvor mødrene knapt får se barna etterpå. Les alt av Margunn Bjørnholt- det er vanskelig å tro at det er så ille, men det er det

Anonymkode: 76e92...6b9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna har sagt hva de ønsker, men han bryr seg ikke. Jeg gav han et forslag som var utfra det de ønsker og at vi kunne prøve det i 3 måneder også revurdere. Dette avslo han. Vi har drevet på i over ett år som sagt, han har bare lager masse problemer. Motarbeider meg, vil ikke betale bidrag selv om han egentlig skal det utfra hvor lite samvær han har med de, har gjort veldig mye som han ikke burde gjort. Jeg orker ikke mer. Vi kommer ikke til enighet. 

TS

Hvor gamle er barna? Hvis de er under 12 er det mindre vektlagt hva de ønsker. Er det uaktuelt med 50/50, har bf takket nei til det?

Anonymkode: 34e95...fe9

AnonymBruker
Skrevet

TS

Men hva ønsker du og hva ønsker han? Du sier han har lite samvær, ønsker han mer? Du kan ikke tvinge ham til mer. Du kan be nav om å fastsette bidrag ut fra reelt samvær.

Anonymkode: b3802...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...