Gå til innhold

Fylte horn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ruller dere horn når dere har fyll i dem? Jeg får alltid en åpning i endene hvor fyllet tyter ut under steking. Selv om jeg forsøker å gjemme skjøten på undersiden eller klemme sammen åpningene, så kommer de ut av ovnen med gapende sår. Er dette vanlig? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ruller dem som vanlig fra langsiden. Du må passe på å ikke ha for mye fyll på, ellers tyter det ut. Egentlig synes jeg horn er lite egnet til å fylles med ting som kan flyte ut, hvis jeg lager fylte horn blir det gjerne ost, skinke og sennep eller noe lignende som holder seg på plass. Skal jeg bruke en saus, gryterett eller noe annet lager jeg dem heller som snurrer (som kanelsnurrer) eller som skoleboller (med en grop oppå med fyllet i).

Skrevet
Egentlig synes jeg horn er lite egnet til å fylles med ting som kan flyte ut, hvis jeg lager fylte horn blir det gjerne ost, skinke og sennep eller noe lignende som holder seg på plass.

Helt enig.

Hvis jeg har "rennende" fyll bruker jeg som oftest butterdeig, som er lettere å skjøte. (og som jeg synes er veldig godt!)

Skrevet

Jeg sliter også med samme problemet, så løsningen her ble snurrer...

Skrevet

Jeg lager som regel pizzahorn når jeg lager fylte horn. Passer på å lage pizzafyllet i god tid i forveien, så det er kaldt når jeg skal ha det inni deigen. Gjærdeig har en tendens til å bli klissete og full av hull når man legger varmt fyll inni.

Kjevler en stor leiv som jeg deler i 8 like store deler ved hjelp av pizzahjul. Synes det er lettvint og kjapt. Så legger jeg en "ostestav" :ler: samt en god spiseskje pizzafyll på den brede enden av trekanten, og skynder meg å brette begge spissene inn mot midten og klemme godt sammen på sidene så ingenting kan renne ut. I samme operasjon (eller noen brøkdels sekunder etterpå) klemmer jeg deigen sammen tvers over hornet - altså foran fyllet (sånn at det ikke rekker å flytte seg framover på deigen), før jeg ruller hornet sammen. Pass på at fliken / spissen blir liggende underst på brettet.

Herrejemini for en forklaring. :overrasket:

Men det er altså sånn jeg gjør det. Og etter at jeg begynte med den metoden, har jeg hatt få "lekkasjer"...

:hoho:

Skrevet

jeg legger fyllet på "kortenden" og bretter disse to spissene inn samtidig som jeg henter den lange spissen og drar den over og klemmer igjen event. hull. blir ikke seende ut så mye som horn, mer som knytter. og sjelden det renner noe ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...