Gå til innhold

Vil IT markedet bedre seg innen to år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er ingen utfordringer med å få seg jobb i IT-bransjen om man har riktig kompetanse, erfaring og personlige egenskaper. 

Anonymkode: 79de9...37c

Det er vanskelig å få den erfaringen 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Her er grunnen til at du ikke får jobb. De retningene er de første det kuttes på når det skal spares inn, så det er mange om beinet på de få jobbene som er nå for tiden. Jobber i konsulentbyrå og vi har flere kjempeflinke og erfarne frontendere som sitter på benken og venter opå oppdrag. Alle på backend er utsolgt. 

Anonymkode: 4b4fb...579

Så det er lurt å gå for backend nå? Jeg er redd for at om jeg lærer meg det vil markedet se annerledes ut innen jeg er ferdig. Da jeg begynte å studere fikk nyutdannede i ux fremdeles jobb. Da jeg har midt i studiet fikk fremdeles de med frontend jobb. Jeg er redd jeg fortsetter å ligge ett til to år i etterkant 

Anonymkode: 47f9b...f22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er grunnen til at du ikke får jobb. De retningene er de første det kuttes på når det skal spares inn, så det er mange om beinet på de få jobbene som er nå for tiden. Jobber i konsulentbyrå og vi har flere kjempeflinke og erfarne frontendere som sitter på benken og venter opå oppdrag. Alle på backend er utsolgt. 

Det beste vil kanskje være å studere full stack da? Så kan man både front- og backend? 

Jeg skal i gang med noe selv snart innen programmering og det var frontend som virket mest interessant for min del, men kanskje ta det fullt ut om det er vanskelig for frontendere. 

Anonymkode: d2491...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk IT support jobber så skal jeg love deg du fort får intervju.
Veldig mange innen IT må starte på servicedesken og gjøre en god jobb der. Deretter bevege seg oppover eller sideveis i bedriften.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supertramp89 skrev (3 timer siden):

Søk IT support jobber så skal jeg love deg du fort får intervju.
Veldig mange innen IT må starte på servicedesken og gjøre en god jobb der. Deretter bevege seg oppover eller sideveis i bedriften.

Gjelder det også for de av oss som ikke har peiling på hardware? Jeg har aldri hatt interesse for sånt så er nesten analfabet om alt vi ikke lærte på studiet

Noe annet som tydeligvis har vært et problem er at jeg fikk veldig dårlige karakterer i programmering i starten. Personlig tenker jeg det viser god progresjon at jeg gikk fra E til C i dette, men en rekrutterer jeg snakket med var uenig. Det må vel være verre å ha kodet masse på gutterommet og gått gjennom studiet uten toppkarakterer eller progresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er flink til bortsett fra design er SQL. I USA har alle sykehusene helsepersonell som koder SQL i tillegg. Jeg finner ingen sånne stillinger i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjelder det også for de av oss som ikke har peiling på hardware? Jeg har aldri hatt interesse for sånt så er nesten analfabet om alt vi ikke lærte på studiet

Noe annet som tydeligvis har vært et problem er at jeg fikk veldig dårlige karakterer i programmering i starten. Personlig tenker jeg det viser god progresjon at jeg gikk fra E til C i dette, men en rekrutterer jeg snakket med var uenig. Det må vel være verre å ha kodet masse på gutterommet og gått gjennom studiet uten toppkarakterer eller progresjon?

Mulig jeg tar helt feil her, men det virker ikke som du egentlig har lyst til å jobbe med dette her? 

Jeg kan være helt på viddene her, men får litt følelsen av at du helst vil noe annet. Vil du trives med en IT-jobb om du får den?

Anonymkode: d2491...d2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke det om du faktisk prøver på IT-support. Men da er det en svært god fordel å faktisk være interessert.... Som du sier at du ikke er. 

Anonymkode: 1437d...a3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det må vel være verre å ha kodet masse på gutterommet og gått gjennom studiet uten toppkarakterer eller progresjon?

Nei. Det er bedre å vise til at man mestrer å kode ved å vise til koder man har laget for å løse ett problem man selv hadde i hverdagen, oppgaver/nettsider etcetcetc...  enn å ha ett "papir" på at man har bestått noe på en skole. Det er forøvrig svært enkelt å jukse seg til høyere utdannelses papirer idag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Så det er lurt å gå for backend nå? Jeg er redd for at om jeg lærer meg det vil markedet se annerledes ut innen jeg er ferdig. Da jeg begynte å studere fikk nyutdannede i ux fremdeles jobb. Da jeg har midt i studiet fikk fremdeles de med frontend jobb. Jeg er redd jeg fortsetter å ligge ett til to år i etterkant 

Der er aldri lurt å gå for backend om du ikke syns det er interessant. Backene er toppen for oss som liker det, men det må jo være dødens kjedelig å jobbe med om du ikke har interessen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt IT-support uten hell, men jeg er 'frontend-utvikler' med kun to års utdannelse, så er vel ikke det de ser etter der heller. Fikk veldig gode karakterer, men har ikke fått inntrykk av at det har hatt noe særlig å si for min del, tror faktisk ikke de engang gidder å se på CV/søknad/Github.

Anonymkode: a1a18...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er mulighetene for innholdsproduksjon? Er det kanskje lettere? Jeg har design, frontend og markedsføring i graden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil jo være designer, frontendutvikler, scrummaster etc. Markedet er nok litt mettet på dette.

Samtidig er det ingen vits å prøve å bli noe du ikke har talent for, det kommer heller ikke til å fungere. 

Anonymkode: c4059...040

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 13.45):

Hva skal dette bety?
Du som allerede jobber innenfor IT får selvfølgelig kastet jobbene etter deg, det er verre med de som er nyutdannede og mangler erfaring.

Anonymkode: a1a18...890

Det som er så flott med IT er at man skaffe seg relevant erfaring uten å faktisk jobbe. Dersom du kan vise til private IT-prosjekter viser du både at du har erfaring og lidenskap for faget. Når jeg rekrutterer vil du stille 100x sterkere enn som "bare" nyutdannet.

Anonymkode: 75813...c27

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle vil jo være designer, frontendutvikler, scrummaster etc. Markedet er nok litt mettet på dette.

Samtidig er det ingen vits å prøve å bli noe du ikke har talent for, det kommer heller ikke til å fungere. 

Anonymkode: c4059...040

Det er ikke det at det ikke er behov for front-end-utviklere, men hvorfor ansatte en ren front-end-utvikler når du kan få noen som er full stack? Det er ikke det at du må være god på back-end, men du får et mye mer fleksibelt og dynamisk team om alle i alle fall skjønner hvordan hele stacken fungerer.

Jeg har aldri jobbet i et team hvor vi har hatt noen som bare har jobbet som scrummaster. Det finnes sikkert i større team, men jeg kan ikke se for meg at det markedet er noe særlig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Tviler, norske bedrifter ansetter heller billige indere. Så klager de etterpå at ingen norske er kompetente.

Anonymkode: 93ad6...f7d

Dette var vel hva mange tenkte for 20 år siden. At man kunne outsource alt til India.  Men det funket ikke så bra i praksis.   Hadde outsourcing fungert bra så hadde man jo ikke hatt de høye IT-lønningene man har i Norge og man hadde heller ikke hatt de ekstreme IT-lønningene man ser i Silicon Valley.

Nå er selvsagt mye jobb outsourcet til India. Men det har ikke vært i nærheten av å være nok til å få IT-lønningene til å bli lave i vesten.   

Anonymkode: 5b24d...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er så flott med IT er at man skaffe seg relevant erfaring uten å faktisk jobbe. Dersom du kan vise til private IT-prosjekter viser du både at du har erfaring og lidenskap for faget. Når jeg rekrutterer vil du stille 100x sterkere enn som "bare" nyutdannet.

Anonymkode: 75813...c27

Enig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Som andre skriver så er det hva du kan av jobbrelaterte ferdigheter som er det desidert viktigste.  Hva man klarer på eksamen og hva man klarer i arbeidslivet trenger jo ikke være det samme.  Personen på gutterommet har masse kodeerfaring og han kan trolig dokumentere det også ved å vise til hva han har laget.   

Da jeg var på mine første jobbintervjuer spurte nærmest alle om jeg kodet på fritiden. Fordi jeg ikke hadde noe relevant arbeidserfaring.  Jeg hadde ikke kodet på fritiden og hadde heller ikke gjort noen ordentlige prosjekter under studiene.  Slet veldig med å få jobb. Helt til jeg skjønte at jeg måtte begynne å kode på fritiden og gjøre prosjekter slik jeg hadde noe å vise til.  Jeg fikk heldigvis jobb, men det var da arbeidsmarkedet var på topp og de tok inn nesten hvem som helst.  Det å kode på fritiden viser også interesse.  Alle kan si de er interessert, det som teller er at man har noe som viser at man har interesse.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 9.26):

AI vil styre seg selv stort sett.

Men det er noen år til.

IT-bransjen kommer alltid til å trenge mennesker, for noen må jo trossalt plugge i kabler og skru av og på printere/klienter og det som er. Også er det en viktig ting da; IT-support. For det finnes fortsatt mange millioner av mennesker som ikke klarer å sjekke at printeren har papir før de trykker skriv ut 10 tusen ganger 

Dette stemmer ikke. AI tar nå endel enkel support og salgs arbeid. Det er mye værre med utvikling. AI har nå blitt en litt bedre stackoverflow man kan stille mer spesifikke spørsmål til , pluss at den kan generere litt boilerplate code. Noe du gjør kanskje 5% av tiden.  AI er en stor bobble og hypen er i ferd med å sprekke nå.

Hype sånn som Docker var før det og mobil Apps før det.

Anonymkode: 43d33...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...