Gå til innhold

Vil IT markedet bedre seg innen to år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sterk adhd og fikser ikkje å jobbe i helsevesenet lenger. Jeg fikk diagnosen som voksen så har ikke fått noen hjelp med den tidligere. Da jeg fikk diagnosen valgte jeg å omskolere meg innen it med ny bachelorgrad, men nå er markedet veldig dårlig. Under halvparten av klassen har fått jobb. Jeg klarer å jobbe deltid i helsevesenet mens jeg søker jobber, men det går kanskje ikke lenger

Samboeren min er lærer og har fått en kronisk diagnose som gjør det vanskelig å undervise. Nå må han å omskolere seg og ønsker å gjøre det i it han og, men det blir umulig om begge skal jobbe deltid og ingen av oss får stillinger i it

Anonymkode: 47f9b...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme😬 Ikke akkurat forbedret seg de siste seks månedene som jeg har søkt jobb.

Anonymkode: a1a18...890

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har sterk adhd og fikser ikkje å jobbe i helsevesenet lenger

Jobber innen IT krever typisk dyp konsentrasjon og stillesitting, er du sikker på at dette er en karrierevei som passer deg? ADHD kjennetegnes jo ved lavere konsentrasjonsevne.

Angående jobbmarkedet innen IT så er det nok vanskelig å spå. Men det er overhodet ikke så sikkert som å jobbe i helsevesenet etc. De beste og mest erfarne får som regel jobb, mens for alle andre er det ingenting som tyder på en snarlig bedring.

Anonymkode: c4059...040

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke første gang det er dårlige tider innen IT. Husker en venn av meg sleit veldig med å få jobb som nytudannet dataingeniør for ca. 10 år siden (usikker på hvilket år det var, men vet det var dårlige tider, spesielt for folk uten master).  Vanskelig å si hvordan det blir om 2 år, men det er ikke UMULIG at det vil bedre seg. 

Vil jo tro at det i visse områder innenfor IT fortsatt er behov, kanskje du kan ta en master som retter seg mot det? 

Anonymkode: c0b9e...f47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å få meg jobb innen IT, men har JOBBET og ikke tatt utdanning utover fagbrev. Blir hivd IT jobber etter meg, men det er vel kanskje sånne jobber som dere er for gode for? 

Anonymkode: 1437d...a3d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ingen problemer med å få meg jobb innen IT, men har JOBBET og ikke tatt utdanning utover fagbrev. Blir hivd IT jobber etter meg, men det er vel kanskje sånne jobber som dere er for gode for? 

Hva skal dette bety?
Du som allerede jobber innenfor IT får selvfølgelig kastet jobbene etter deg, det er verre med de som er nyutdannede og mangler erfaring.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva innen IT er det dere har studert som ikke har fått jobb etterpå?

Anonymkode: d2491...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal dette bety?
Du som allerede jobber innenfor IT får selvfølgelig kastet jobbene etter deg, det er verre med de som er nyutdannede og mangler erfaring.

Hvorfor har du tatt bachelor? Hva slags jobber søker du eller dere på? 

Det finnes mange IT support jobber for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler, norske bedrifter ansetter heller billige indere. Så klager de etterpå at ingen norske er kompetente.

Anonymkode: 93ad6...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bedrifter har IT folk,så de behøves overalt. Men IT folk med spesialiseringer er ofte påkrevd. Det holder ikke lenger at man er "Data kyndig" Det holdt i massevis på slutten av 90 tallet og endel over 2000,men så ble det strammere. Jeg vet likevell om en hel haug med data nerder som har fått og gitt jobber til hverandre. Det er ofte gamer nettverk og venner som får jobb i bedrifter som f.eks Komplett.no,Elkjøp,Power og mer detalj handel bedrifter da. Ikke sånne som spesialiserer seg på f.eks nettverk,eller programmering etc.

Så er du gamer,så kjenner du garantert personer som jobber innen IT. Spørs bare om de er gode nok venn,eller inflytelsesrik nok til å la deg få en fot innefor døra på jobben deres. Er bedriften desperat nok,så holder det også fremdeles at man bare er "data kyndig" som innebærer for det meste det du har lært på fritiden. PC bygging,Windows bruk,noe office eller Mac relatert.

Opplæring får man uansett. Men som han over sier: De outsourcer veldig mye til India hos Norske IT bedrifter. Norske bedrifter generelt outsourcer jo til utlandet så mye de kan. Her jeg jobber så kontakter man til India for support på endel tjenester. Er forøvrig grusomt å ha med å gjøre! Men det er nå min mening. Her jeg bor er det relativt mange sånne "gutte" IT bedrifter som driver alt i fra pc bygging til mobil fiksing etc. Sånne bedrifter ansetter folk ofte. Men de er jo ikke de mest stabile. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It byråer søker jo nyutdannede nå. 

Men adhd innen IT er tøft da. Jeg har adhd og jobber som designer innen IT. (ux) og synes det er vanskelig. 

Anonymkode: 14982...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb søker du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jobber innen IT krever typisk dyp konsentrasjon og stillesitting, er du sikker på at dette er en karrierevei som passer deg? ADHD kjennetegnes jo ved lavere konsentrasjonsevne.

Angående jobbmarkedet innen IT så er det nok vanskelig å spå. Men det er overhodet ikke så sikkert som å jobbe i helsevesenet etc. De beste og mest erfarne får som regel jobb, mens for alle andre er det ingenting som tyder på en snarlig bedring.

Anonymkode: c4059...040

Tar man medisin så går det fint å konse en hel dag..man blir en maskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

It markedet kommer ikke til å bedre seg. Det har vært oppblåst lenge. Man har til og med ansatt overflødig arbeidskraft av den enkle grunnen å få det til å se ut som behovet har vært større enn det har vært for å få investorer med. Industrien har vært et korthus de siste 10-15 årene.  Husk også at det kommer grunnskoleelever ut i markedet snart som har vokst opp med programmering og allerede kan like mye som det en nyutdannet ingeniør kunne for 15 år siden, markedet er fullstendig mettet.

Anonymkode: a9224...118

Men hvem skal styre alle ai-greiene som tar over alle andre jobber hvis dette stemmer?

Har ikke troa på at IT-bransjen vil slite på samme måte som f eks alt innen reklame gjør nå. Vi reklamefolk er overflødige på en helt annen måte enn IT-folk kan bli.

Anonymkode: 8e00b...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvem skal styre alle ai-greiene som tar over alle andre jobber hvis dette stemmer?

Har ikke troa på at IT-bransjen vil slite på samme måte som f eks alt innen reklame gjør nå. Vi reklamefolk er overflødige på en helt annen måte enn IT-folk kan bli.

Anonymkode: 8e00b...7fc

AI vil styre seg selv stort sett.

Men det er noen år til.

IT-bransjen kommer alltid til å trenge mennesker, for noen må jo trossalt plugge i kabler og skru av og på printere/klienter og det som er. Også er det en viktig ting da; IT-support. For det finnes fortsatt mange millioner av mennesker som ikke klarer å sjekke at printeren har papir før de trykker skriv ut 10 tusen ganger 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på stillinger innen frontend, ux og ui. Nå vurderer jeg å prøve meg på business intelligence og ta noen kurs siden jeg er relativt ok med sql og har en del ledelsesfag. Jeg kjenner ingen i bransjen og studerte ikke it fordi jeg er interessert i data. Jeg studerte det fordi det skulle være lett å få både jobb og litt hjemmekontor. Jeg kan knapt sette inn ledninger til en PlayStation og er under snittet god i koding 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har søkt på stillinger innen frontend, ux og ui. Nå vurderer jeg å prøve meg på business intelligence og ta noen kurs siden jeg er relativt ok med sql og har en del ledelsesfag. Jeg kjenner ingen i bransjen og studerte ikke it fordi jeg er interessert i data. Jeg studerte det fordi det skulle være lett å få både jobb og litt hjemmekontor. Jeg kan knapt sette inn ledninger til en PlayStation og er under snittet god i koding 

Og der er forklaringen på hvorfor du ikke får deg IT-jobb.

Enten må du være god eller interessert. Du sier at du er verken eller. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og der er forklaringen på hvorfor du ikke får deg IT-jobb.

Enten må du være god eller interessert. Du sier at du er verken eller. 

Ja, men jeg føler meg lurt. Man ble fortalt at man skulle følge hodet og ikke hjertet, at bransjen skriker etter folk, regjeringen økte antall studieplasser og alle fikk jobb. På mitt studie vet jeg bare om to som fikk jobb før de ble ferdig utdannet 

Fant80 skrev (2 timer siden):

Alle bedrifter har IT folk,så de behøves overalt. Men IT folk med spesialiseringer er ofte påkrevd. Det holder ikke lenger at man er "Data kyndig" Det holdt i massevis på slutten av 90 tallet og endel over 2000,men så ble det strammere. Jeg vet likevell om en hel haug med data nerder som har fått og gitt jobber til hverandre. Det er ofte gamer nettverk og venner som får jobb i bedrifter som f.eks Komplett.no,Elkjøp,Power og mer detalj handel bedrifter da. Ikke sånne som spesialiserer seg på f.eks nettverk,eller programmering etc.

Så er du gamer,så kjenner du garantert personer som jobber innen IT. Spørs bare om de er gode nok venn,eller inflytelsesrik nok til å la deg få en fot innefor døra på jobben deres. Er bedriften desperat nok,så holder det også fremdeles at man bare er "data kyndig" som innebærer for det meste det du har lært på fritiden. PC bygging,Windows bruk,noe office eller Mac relatert.

Opplæring får man uansett. Men som han over sier: De outsourcer veldig mye til India hos Norske IT bedrifter. Norske bedrifter generelt outsourcer jo til utlandet så mye de kan. Her jeg jobber så kontakter man til India for support på endel tjenester. Er forøvrig grusomt å ha med å gjøre! Men det er nå min mening. Her jeg bor er det relativt mange sånne "gutte" IT bedrifter som driver alt i fra pc bygging til mobil fiksing etc. Sånne bedrifter ansetter folk ofte. Men de er jo ikke de mest stabile. 

Har disse menneskene noen andre hobbyer som jeg kan bli kjent med de i? Strikking, brettspill eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er grunnen til at du ikke får jobb. De retningene er de første det kuttes på når det skal spares inn, så det er mange om beinet på de få jobbene som er nå for tiden. Jobber i konsulentbyrå og vi har flere kjempeflinke og erfarne frontendere som sitter på benken og venter opå oppdrag. Alle på backend er utsolgt. 

Anonymkode: 4b4fb...579

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen utfordringer med å få seg jobb i IT-bransjen om man har riktig kompetanse, erfaring og personlige egenskaper. 

Anonymkode: 79de9...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...