Gå til innhold

Når prate med daten om eksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dater en ny mann som jeg ser kjærestepotensiale i.

Jeg opplevde psykisk vold i min tidligere relasjon, eksen var veldig emosjonelt ustabil. Jeg sleit mye ned indre uro, usikkerhet og hjertebank i det forholdet. Gikk mye på nåler, ble utsatt for manipulering og gashligtning, han drev nesten livsgnisten ut av meg. 

Nå i ettertid(det har gått over ett år) sliter Jeg  mye med indre uro, og stress i hverdagen, særlig i uvante situasjoner. Dette merker daten min. Jeg har gjerne lyst til å forklare hvorfor jeg sliter mye med dette. Jeg er roligere nå når jeg er trygg på daten, men er fortsatt en del urolig, sliter med søvn, osv. Er så usikker hva og hvor mye jeg kan fortelle. Jeg liker ikke å henge ut noen, og jeg er redd for at han skal tenke at jeg bare snakker stygt om eksene mine. Jeg er over eksen min, men silter altså med denne urolighetene. I utgangspunktet er jeg egentlig en veldig rolig person. 

Vi har datet i ca. 4 uker.

Du dom mann, ville du likt å få vite dette om daten din.

Noen råd? Har tenkt selv at jeg kanskje bør vente til temaet lett faller seg naturlig. Men det gjør jo egentlig det når vi prater om uroligheten min. Har ikke nevnt eksen min for han enda...

Anonymkode: 8e282...c05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke fortelle det. Menn tar det som en utfordring.
Fortell heller hvor godt vant du er, og la ham ta opp konkurransen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, som mann, ville nok ha verdsatt å høre om det jeg trenger å vite om hva du sliter med, slik at jeg forstår deg og reaksjonsmønsteret ditt. - Og minst mulig detaljer om selve eksen.  Jeg ville satt pris på å vite det du mener jeg trenger å vite og at du åpner opp for at jeg kan spørre dersom jeg vil vite mer. 

Konstant  jamring over eksen og hva som har skjedd, vil ødelegge forholdet, men åpenhet om ting vi trenger for å bygge opp vårt forhold vil gjøre oss sterkere. 

Skjønner du hva jeg prøver å skille på her?

Anonymkode: ea5c5...07e

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ville vært ærlig. Om han bryr seg om deg ønsker han å vite mest mulig om deg og forstå deg.

Ville sagt at du synes han er flott og at du liker han veldig godt. Men du innser at han har plukket opp at du til tider viser uro og stress og det er ettervirkninger etter å ha vært i et voldelig forhold.

Du er ferdig med eks og du stoler på han, men kroppen trenger tid til å bearbeide og jobbe seg igjennom ting. 

Skrevet

Jeg ville likt åpenhet, da kan jeg lettere forstå deg og ta hensyn. 

Men ikke prat konstant negativt om din eks, det ville blitt vanskelig med meg. Men at du er usikker er viktig informasjon, og om han er en bra mann vil ha jobbe for din tillitt. Tillitt må bevises

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært åpen om hva som såret meg (dypest), og mannen jeg møtte tok hensyn til det. Sikkert derfor jeg fortsatt er glad i han. Gode mennesker bryr seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo noe du bør ta tak i. Oppsøk psykolog.

Anonymkode: 94b21...4ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er jo noe du bør ta tak i. Oppsøk psykolog.

Anonymkode: 94b21...4ab

Har ikke råd til å gå privat, og i følge legen er jeg for frisk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dater en ny mann som jeg ser kjærestepotensiale i.

Jeg opplevde psykisk vold i min tidligere relasjon, eksen var veldig emosjonelt ustabil. Jeg sleit mye ned indre uro, usikkerhet og hjertebank i det forholdet. Gikk mye på nåler, ble utsatt for manipulering og gashligtning, han drev nesten livsgnisten ut av meg. 

Nå i ettertid(det har gått over ett år) sliter Jeg  mye med indre uro, og stress i hverdagen, særlig i uvante situasjoner. Dette merker daten min. Jeg har gjerne lyst til å forklare hvorfor jeg sliter mye med dette. Jeg er roligere nå når jeg er trygg på daten, men er fortsatt en del urolig, sliter med søvn, osv. Er så usikker hva og hvor mye jeg kan fortelle. Jeg liker ikke å henge ut noen, og jeg er redd for at han skal tenke at jeg bare snakker stygt om eksene mine. Jeg er over eksen min, men silter altså med denne urolighetene. I utgangspunktet er jeg egentlig en veldig rolig person. 

Vi har datet i ca. 4 uker.

Du dom mann, ville du likt å få vite dette om daten din.

Noen råd? Har tenkt selv at jeg kanskje bør vente til temaet lett faller seg naturlig. Men det gjør jo egentlig det når vi prater om uroligheten min. Har ikke nevnt eksen min for han enda...

Du kunne vært meg. Samme ptsd traume problematikk etter eks. Faktisk 2.

Jeg var dønn ærlig fra dag en med kjæresten min. Det var utrolig godt. Jeg blir sett,møtt,hørt og forstått fra han fra første melding. Han viste hensyn og bekreftet meg på den tryggheten jeg trengte. Er en grunn til vi er sammen nå💖💖

Møtt menn før som aldri forsto,eller orket investere i meg....så du gjør lurt i å si det rett ut. Takler han ikke det er han ikke rett mann for deg..trøst deg med det😉

En mann som vil ha deg for akkurat den du er vil gjøre alt for å forstå deg å trygge deg!!

Anonymkode: c8607...1ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fortalte både foregående og nåværende om min psykoex. Rett å slett forde det var/er sjanse for at han kan lage trøbbel for meg/oss. 
Det er ikke et stadig tilbakevendende tema men det var såpass ødeleggende å slitsomt at det tar mye tid i hodet mitt enda (sammen i 25 år, prøvde å komme meg vekk flere ganger. Snart 4 år siden jeg kastet han ut nå)

Anonymkode: be56f...7a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som mann hadde blitt meget skeptisk hvis den jeg dater forteller at hun har levd lenge med en manipulerende, voldelig drittsekk.

Hvem er du som person når du ikke greier å forlate en som skader deg? Ikke noe for meg i hvert fall.

Anonymkode: 0dc74...659

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg som mann hadde blitt meget skeptisk hvis den jeg dater forteller at hun har levd lenge med en manipulerende, voldelig drittsekk.

Hvem er du som person når du ikke greier å forlate en som skader deg? Ikke noe for meg i hvert fall.

Oj det var fryktelig dømmende. Du aner på ingen måte hvordan det er å leve med overgrep/vold/manipulering/psykisk terror i mange mange år. 

Anonymkode: be56f...7a1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Du avslører deg selv som kunnskapsløs. Dette kan skje hvem som helst, og det er godt dokumentert ar det kan ta lang tid å komme seg ut av slike forhold, og hvorfor.

Anonymkode: 6f480...796

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enda større grunn til å være ærlig da. Så blir man kvitt loosers asap.

Anonymkode: 0ed86...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg åpnet meg delvis om negative forhold, og forklarte grunnen til min usikkerhet. Dessverre fikk jeg ikke helt den forståelsen jeg såg etter. Ikke ble jeg spurt noe ytterligere utover det heller, og vedkommende er psykolog. 

Jeg vet ikke hvor mye du bør fortelle, eller hvor lurt det er. Men folk tar jo ting forskjellig..

Anonymkode: 2ebc0...3ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Shit! Rødt flagg alarm på denne mannen iallefall. Du er ikke en god mann. 

Anonymkode: c8607...1ca

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...