Gå til innhold

Når slutter man å følge til tannpleier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til tannpleier uten følge fra jeg var 13 år (8.kl). Sønnen min på straks 16 skal til tannpleier, og jeg tenkte at jeg trenger jo faktisk ikke å følge han? Har gjort det til nå.

Hva gjør dere andre?

Anonymkode: dc420...dab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

12 år.

Anonymkode: 0f46a...828

AnonymBruker
Skrevet

Barna har gått til tannlegen alene siden 2. Klasse. Aldri gått til tannpleier. Tannlegen er mindre enn 10 minutters gange fra skolen, så de trenger ikke oss for transport.

Anonymkode: f8170...761

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barna har gått til tannlegen alene siden 2. Klasse. Aldri gått til tannpleier. Tannlegen er mindre enn 10 minutters gange fra skolen, så de trenger ikke oss for transport.

Anonymkode: f8170...761

Har en andreklassing og synes det er for tidlig å la henne gå alene. Dvs, det er jo null problemer for henne å gå alene, for hun liker godt å gå til tannpleier Men jeg vil gjerne vite hvordan det ligger an. Nå sist hadde hun noe tannstein på baksiden av fortennene nede og da pusser jeg bedre der. Her er det altså tannpleier som foretar kontrollene, så det varierer nok. 

Anonymkode: fd925...cde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk alene frem til 5 klasse. Da flyttet tannlegen så mamma måtte kjøre. Gikk alene til reguleringstannlege fra jeg var 15, vanlig tannlege sikkert lenge før der

Anonymkode: f2014...89e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hva som er vanlig. Så lenge jeg pusser over, fram til en 10-11 år ca tenker jeg så føler jeg at jeg vil ha en viss kontroll. Men større barn og ungdom kan jo gå alene.

Anonymkode: fd925...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine gikk alene inn fra de var ca 15. Før det satt jeg på venteværelset fra de var 11-12.Når eldste skulle trekke fire tenner da han var 14 år, så ville han ha meg med inn. Veldig greit å få informasjon, for ingen av mine sa noe som helst etter de hadde vært der. Fikk ikke med seg noe av hva som hadde blitt sagt.

Anonymkode: 26e65...31d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

16 år?😳 Her forventes det at barna går alene inn fra de er 10 år. Det står skilt om dette i venterommet.

Anonymkode: 90256...73c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skolen lå sånn til at hun trengte transport ut barneskolen. Men fra ungdomsskolen var det kort vei, så da var det ikke snakk om å følge.

Vil faktisk en 16-åring godta å få følge?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gikk til tannpleier uten følge fra jeg var 13 år (8.kl). Sønnen min på straks 16 skal til tannpleier, og jeg tenkte at jeg trenger jo faktisk ikke å følge han? Har gjort det til nå.

Hva gjør dere andre?

Anonymkode: dc420...dab

Har fulgt de så lenge de ville det selv,mitt ansvar som forelder og stille opp! Vil vite hvordan det ser ut osv. 15år no,nærmer seg 16. Må bare gå selv om de vil da. Men de liker å ha meg med!

Anonymkode: 2f24c...6de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har fulgt de så lenge de ville det selv,mitt ansvar som forelder og stille opp! Vil vite hvordan det ser ut osv. 15år no,nærmer seg 16. Må bare gå selv om de vil da. Men de liker å ha meg med!

Og for de som vil kommentere de må lære å stå på egne ben osv ja det klarer de helt utmerket! Men noen ting er greit å være med på! Ikke være en uansvarlig forelder so sender de små barna alene... Tannlegen selv kommenterte det for litt siden. Når 8-12åringer kommer alene, da er det gale.

Men sikkert veldig induviduelt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg arbeider, kommer de fleste inn alene til undersøkelse fra ungdomsskolealder. Foreldre kan selvsagt få en orientering i etterkant dersom de ønsker det, men de behøver jo ikke sitte på behandlingsrommet hele konsultasjonen. Store barn og ungdom har jo godt av å lære seg å kommunisere uten mamma eller pappa til stede.

Anonymkode: 06377...bc6

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ledd så høyt om mamma hadde villet følge meg til noe sånt da jeg var 16... Selv om han skulle ha noe i mot å ha deg med, er det på tide å begynne å bli litt mer selvstendig i den alderen. Det er også noe som skal læres, og som det snart forventes at han kan. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og for de som vil kommentere de må lære å stå på egne ben osv ja det klarer de helt utmerket! Men noen ting er greit å være med på! Ikke være en uansvarlig forelder so sender de små barna alene... Tannlegen selv kommenterte det for litt siden. Når 8-12åringer kommer alene, da er det gale.

Det er ingen ting galt med at foreldre venter på venteværelset dersom barnet er komfortabelt med å gå inn alene.

Anonymkode: 06377...bc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte i alle fall kjøres til tannlegen, så lenge jeg bodde hjemme.    

Ergo foreldre var selvfølgelig nødt til å kjøre meg dit. Men hvis foreldrene ønsker å vente utenfor / gå på butikken i nærheten av tannlegen, eller gjøre noe annet i mellomtiden. Det får man vel se på hva som faktisk passer aller best for deres situasjon. 

Anonymkode: 1dcb2...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 10-11 gikk jeg alene til tannlegen 4 ganger for å trekke 12-årsjeksler før tannregulering. Måtte gå et par km tur/retur fra skolen til sentrum for å komme dit. Fra jeg var 12 tok jeg bussen alene t/r nabobyen (ca halvtime) en gang i måneden for oppfølging av kjeveortoped. Tror nok en 16-åring skal tørre å gå til både tannlege og tannpleier uten at mamma er med og holder i hånda.

Anonymkode: 3e470...835

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er helt normalt for foreldre å la barna gå selv, i hvertfall slik som det er her nå at de får time i skoletiden og tannlegekontoret ligger ett knapt steinkast unna skolen. Da må det klaffe med at jeg alikevel har fri fra jobb om jeg skal velge å bli med, blir litt drygt å måtte ta fri fra jobb 1-2timer og  kjøre 20-30min hver vei for å bli med barnet inn til tannpleier. Skulle såklart gjerne vist hva tannpleier formidlet ang videre tannpleie for å unngå hull, skader...

Men såklart blir en gjerne med inn frem til barnet er kommet godt inn i ungdomsalder om en alikevel må kjøre de fra skolen og til tannlegekontoret.

Når jeg gikk på skole så var det tannlegekontor på skolen, da ble vi bare oppropt over høytaler når det ble vår tur eller så fikk vi beskjed fra eleven som var inne før oss hvem som var nestemann. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å bli med inn så lenge barna ønsker det! Hvorfor skal det være en fasit på dette, og hvorfor skal barna «klare» det selv fra de er 10år? Hvorfor ikke være en støttende foreldre, som blir med inn om barna ønsker? Må si at tankegangen til mange her virker å henge igjen fra 80-90-tallet; hvor barn hadde veldig lite de skulle sagt i enkelte situasjoner, borret uten bedøvelse, og ikke noe valg og andre muligheter ble lagt frem. Og veldig mange fra denne tiden sliter  med nettopp tannlegeskrekk i dag som voksen!

16åringen ønsker at jeg skal bli med inn. Jeg må uansett kjøre henne dit, så fri fra jobb måtte jeg uansett tatt (ikke at det er avgjørende). Hun er veldig engstelig i lege/tannlege situasjoner, uten at det er noen spesiell grunn til det, aldri hatt hull eller noe slikt, men at jeg er med inn gjør situasjonen mer overkommelig og mindre angstfylt. Du vet, det er til og med voksne som sliter med å komme seg til tannlegen! Hvorfor kan ikke da foreldre bli med som støtte og trygghet for BARN? De er tross alt barn, om de så er 12 eller 16år!

Anonymkode: bcde0...ae5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 10-11 gikk jeg alene til tannlegen 4 ganger for å trekke 12-årsjeksler før tannregulering. Måtte gå et par km tur/retur fra skolen til sentrum for å komme dit. Fra jeg var 12 tok jeg bussen alene t/r nabobyen (ca halvtime) en gang i måneden for oppfølging av kjeveortoped. Tror nok en 16-åring skal tørre å gå til både tannlege og tannpleier uten at mamma er med og holder i hånda.

Anonymkode: 3e470...835

Ja slik var det å vokse opp før i tiden, barn hadde veldig lite de skulle sagt i enkelte situasjoner; vi bare «måtte» gjøre det som ble forventet av oss. Det var veldig lite snakk om psykisk helse feks på 80-90 tallet hos barn, hvordan barn hadde det feks før tannlegetimene. Var vel aldri snakk om å tilrettelegge for barn som var engstelige eller nervøse. I tannlegestolen sku man, og veldig vanskelig for barn å protestere eller lytte til egne følelser i en slik situasjon når de var alene uten foreldre. Skal litt til for at et barn da tørr å si ifra hvordan de har det. 

Husker godt når jeg gikk på ungdomsskolen, hvor tannlegen hadde lokale i samme bygg. Der ringte de til klasserommet, og vi måtte gå fra timen på sekundet. Null forberedelse, og null valg. Er ganske så sikker på at 95% av klassen fikk en stor klump i magen hver gang telefonen ringte. Husker alle pustet lettet ut det ikke var deg læreren så på og nikket. Eller om du akkurat hadde vært der, og kunne flire sammen med de andre som også akkurat hadde vært der og var «trygg». Glad mine barn slipper å oppleve det samme. Glad barns følelser og psykisk helse står mer i fokus i dag enn på 80-90 tallet når jeg vokste opp. 

Anonymkode: bcde0...ae5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger de når de vil, slutter når de selv vil gå alene. Veldig ulik alder her på det for barna er ulike. 

Anonymkode: 3be35...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...