Gå til innhold

Når barna tømmer varmtvannet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 13-åring som driver meg til vanvidd innimellom. Hun elsker lange dusjer, og tar seg friheten når jeg ikke er hjemme. Og når jeg er hjemme, må jeg hele tiden passe på tiden, ellers kan hun fint stå der i over 30min.

Jeg kom hjem fra kveldsvakt en dag og hadde ikke vasket håret mitt på 3 dager. Den dusjen var etterlengtet, men.... tomt for varmtvann. Kom hjem fra jobb en annen dag, og skulle vaske klær, men nei..

Dette har skjedd utallige ganger, og jeg har tatt alvorsprat om det, blitt sint, til og med lei meg. Men det går visst ikke inn. Hun forstår ikke at varmtvann er "strøm", det koster penger og vi trenger varmtvann til mer enn å bare dusje. Og at det tar flere timer å varme opp tanken igjen. Hvordan få henne til å forstå?? Hva ville dere gjort? Det er ikke et alternativ å bare slå av vannet..

Anonymkode: 606b1...bc5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke varmtvann for å vaske klær. Maskinen tar bare inn kaldt og varmer det opp selv. 

Ellers sier jeg ifra de gangene jeg vet jeg MÅ dusje om kvelden, at idag må det spares varmtvann til meg. 

Anonymkode: 54412...7d2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke greit. Litt vanskeligere å vite hva du kan gjøre, hvis ingen dusj-regler fungerer. Men vaske klær klarer du vel uansett, enten i vaskemaskinen, eller varme vann i vannkokeren.

Du kan forresten kjøpe ny bereder som går fortere tom, og som bruker mindre tid på å varme opp igjen.

Anonymkode: 38395...e7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 13-åring er gammel nok til å forstå, så da gjør hun det jo med vilje? Kanskje det må være noen andre konsekvenser om hun bryter dette gjentatte ganger. Jeg ville og satt tydeligere rammer. Ikke "ikke dusj lenge!" men spesifikt at det er maks 15 minutter i dusjen og at hun må sette en timer. Er ikke ungdommen miljøbevisst? Du kan jo snakke litt om miljøaspektet også. Synes det er rart at hun ikke forstår at man bruker strøm for å varme opp varmtvann og at det ikke er uendelig mengde i tanken. Har du vist henne varmtsvanntanken? En 13-åring skal jo forstå noe sånt?

Du kan forresten vaske klær uten varmtvann, vaskemaskinen varmer opp vannet selv. Den henter ikke fra varmtvannstanken. Med mindre du håndvasker da.

Anonymkode: 490ef...e52

• Liker 7
Skrevet

Noen mulighet for at du kan dusje på jobb og skru av varmtvannet hjemme? (Om utetemperaturen er høy nok selvfølgelig)

Så får hun kjenne på det noen dager.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vis henne denne strømkalkulatoren som finnes på nett, der man kan legge inn hvor mye en lang dusj koster.

I tillegg kan du være litt kalkulerende og sørge for at det ikke er så mye varmtvann igjen når hun skal dusje, slik at hun selv får oppleve å dusje i kaldt vann, eller bare sette foten ned og innføre maks 10-15 minutters dusjing. Ingen trenger å stå 30 minuter i dusjen fordi det er deilig.

Man bløter håret og kroppen, skrur av vannet, sjamponerer inn shampo og dusjsåpe, skyller av, skrur av vannet, tar i balsam og lar det virke et par minutter, så skrur man på vannet og skyller alt ut igjen og så er man ferdig! 

Anonymkode: 34a6a...16f

• Liker 2
Skrevet

Hun trenger ikke dusje flere ganger i uka heller?

Reduser ukelønn om hun har det.. ?

Om samtale ikke funker..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje hun kunne gått på svømming?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

ellers kan hun fint stå der i over 30min.

Hæ? Har du 20 liters tank eller? Jeg dusjer alltid i hvertfall en time og det er nok vann til både kona og sønnen vår etter at jeg er ferdig.

Anonymkode: e4964...861

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du, Ts, betaler mobilabonnementet hennes? Da kutter du det ned til minimum og stenger for at hun kan bruke penger, om hun dusjer så mye. 

Anonymkode: 47d26...168

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke vaske klær uten varmtvann? Vasker du klær for hånd?

Har du liten eller gammel tank? 
Tanken vil jo fylles opp med kaldt vann når hun tapper den ned. Og da vil det ta tid å varme hele volumet opp igjen. Selv om hun ikke har tømt den. 

Kan du forsøke med timer? Max 15 minutter i dusjen. Og så kjenne en stund etterpå om vannet fortsatt er varmt? Kan jo være du har en dårlig tank? 

Hos oss dusjer alle unntatt mannen lange dusjer, gjerne rett etter hverandre. Meg selv inkludert. Vi har likevel aldri klart å tømme tanken slik at noen må dusje i kaldt vann. 

Men det er helt innafor å stille litt krav altså. 

Anonymkode: 0557e...164

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan du ikke vaske klær uten varmtvann? Vasker du klær for hånd?

Har du liten eller gammel tank? 
Tanken vil jo fylles opp med kaldt vann når hun tapper den ned. Og da vil det ta tid å varme hele volumet opp igjen. Selv om hun ikke har tømt den. 

Kan du forsøke med timer? Max 15 minutter i dusjen. Og så kjenne en stund etterpå om vannet fortsatt er varmt? Kan jo være du har en dårlig tank? 

Hos oss dusjer alle unntatt mannen lange dusjer, gjerne rett etter hverandre. Meg selv inkludert. Vi har likevel aldri klart å tømme tanken slik at noen må dusje i kaldt vann. 

Men det er helt innafor å stille litt krav altså. 

Anonymkode: 0557e...164

Det er forskjellige størrelser på varmtvannsberedere, kanskje ts har en liten. Kan fort bli tom da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var lik. Ingenting funket. Skjønte ikke at det koster penger. Skal sies at jeg dusjer max en gang i uka så mitt argument var der dusjer 10 min hver dag da kan jeg dusje 50min en dag 😂

Prøv å gi en konsekvens: mindre uke penger, betale mobilabbonent selv, betale for dusj ut av egen lomme alt som overskrider 10 min dusj..

Anonymkode: 65f50...4bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mannen som kan bruke opp varmtvannet. Jeg klager ikke. Jeg dusjer fordi. Blir bare en veldig sjapp dusj og jeg slår av vannet mens jeg bruker såpe. Men no har vi kjøpt oss ny tank. Med hurtigvarmer. Så jeg har ikke komme borti at det er bare kaldt vann igjen til meg. Men mannen elsker å dusje med meget varmt vann. Jeg er ikke så glad i det. 

Anonymkode: 63611...6f6

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte en bestemt årsak til at unge jenter tømmer varmtvannsbereder. 😉

En vibrator kunne også gjort susen, men ofte litt feil om jentas mor kommer med det. 

Anonymkode: 07a5a...318

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

19-åringen hos oss tømmer også varmtvannstanken. Og vi har stor tank! Det var hissig stemning hjemme da han tømte alt varmtvannet på nyttårsaften før noen av oss andre hadde fått dusjet…! 

Jeg vet ikke helt hva som kan hjelpe. Synes jeg har forsøkt alt. Det virker en stund og så blir det «glemt». 

Anonymkode: d232e...d30

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

19-åringen hos oss tømmer også varmtvannstanken. Og vi har stor tank! Det var hissig stemning hjemme da han tømte alt varmtvannet på nyttårsaften før noen av oss andre hadde fått dusjet…! 

Jeg vet ikke helt hva som kan hjelpe. Synes jeg har forsøkt alt. Det virker en stund og så blir det «glemt». 

Anonymkode: d232e...d30

Jag har en avtale med min på 18 at kvelder vi begge må dusje skal han dusje sist og får da lov å bruke til siste dråpe hvis han vil.

Anonymkode: 54412...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En vibrator kunne også gjort susen, men ofte litt feil om jentas mor kommer med det. 

Er nok bedre om mor kommer med det enn far.

Anonymkode: e4964...861

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt opp saken en gang til. 
Si ifra at neste gang du kommer hjem og det ikke er varmtvann igjen til at du kan dusje, så får det konsekvenser for henne. 

Gi gjerne tips om at hun kan holde kontroll på tiden hun dusjer med en alarm på telefonen, og at berederen deres kun har nok vann til at hver av dere kan dusje i X minutter. Og forklar at dette gjør at hennes del av vannet er brukt opp etter de minuttene. 

Når det gjelder å gi konsekvenser, så er jeg mest fan av å gi ungdom konsekvenser knyttet til tillit og troverdighet. 
Altså, om du gir henne tillitt til å selv styre hvor lenge hun dusjer, og hun klarer å gjøre dette, så viser hun seg tilliten verdig. Da kan hun også få tillit på andre områder. 
Dersom hun sier hun skal dusje kort, men ikke gjør det, viser hun at hun ikke er verdig slik tillit. Og at hun dermed ikke er troverdig og til å stole på. 
Da mister hun selvstendighet og ansvar. Og må følges opp mer som et barn. 
Kanskje må hun miste privilegiet det er å være alene hjemme, ettersom hun dusjer lenge (og bryter tillit) de gangene hun er alene. Finn noen som kan være der og "passe på henne". 
Det er få ting som er mer pinlig for en 13-åring enn at de må ha barnevakt fordi de ikke kan være alene hjemme. 

Fortell henne dette tydelig på forhånd, slik at hun forstår hva konsekvensen av å bryte reglene er. 

Anonymkode: 44c70...548

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har kjøpt nedtellingsklokke som står stilt inn på 10 min. Alle har samme dusjetid, til og med storesøster og jeg som har langt hår. Man kan fint såpe inn, skru av vannet, barbere, balsamere eller hva nå, i intervaller.

Jeg hadde innført "straffebeløp" hver gang tanken går tom og så hadde jeg trekt summen fra event ukelønn osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...