Gå til innhold

Har bulimi, men er ikke syk nokk for hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med overspising og at jeg får meg selv til å kaste opp maten. Fikk alikevell avslag for henvisning til spesialisthelsetjenesten siden dem mener at det ikke kommer frem spiseproblematikk i moderat til alvorlig grad. Hvor fuckings gale skal det være før jeg får hjelp? 

Anonymkode: 06832...389

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg sliter med overspising og at jeg får meg selv til å kaste opp maten. Fikk alikevell avslag for henvisning til spesialisthelsetjenesten siden dem mener at det ikke kommer frem spiseproblematikk i moderat til alvorlig grad. Hvor fuckings gale skal det være før jeg får hjelp? 

Som de sier så må det være alvorlig.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/spiseforstyrrelser#spiseforstyrrelser-bulimi-alvorlige-veiledende-frist-12-uker

Anonymkode: 78294...440

AnonymBruker
Skrevet

Står tydelig i prioriteringsveilederen. Men du kan søke om råd hos ROS.

Anonymkode: e7656...0a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Likt for de av oss som overspiser, men da er overvektig. Får ikke hjelp før man er feit nok. Og får ikke hjelp før man er tynn og dårlig nok.

Ikke alt som fungerer like godt i helsevesenet vårt 😕😐

Anonymkode: ef95c...993

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler denne boken, den måtte jeg kjøpe som supplement til behandling for noen år siden. Kanskje den kan hjelpe deg.  Utrolig synd at du får avslag og enn så lenge må du prøve å gjøre noe med det selv (lettere sagt enn gjort, jeg vet). Det blir bedre men da må du gjøre endringer for å få bukt med problemene/problemet😌

https://www.adlibris.com/no/bok/fa-bukt-med-overspising-9788205467934?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzrbN-8qjhQMVn0GRBR27UAZ6EAQYAyABEgJzwPD_BwE

Anonymkode: 8dbb0...38d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Likt for de av oss som overspiser, men da er overvektig. Får ikke hjelp før man er feit nok. Og får ikke hjelp før man er tynn og dårlig nok.

Ikke alt som fungerer like godt i helsevesenet vårt 😕😐

Anonymkode: ef95c...993

Så svart hvitt er det ikke. Jeg har vært innlagt på spisskompetanse avdeling for spiseforstyrrelse med overvektige og normalvektige. Jeg vet også om normalvektige med bulimi som går i poliklinisk behandling. Og den såkalte hjelpen man får når man er «tynn nok»er ikke særlig mye hjelp. Det er det kun fokus på å få oss opp i vekt og det som ligger bak spiseforstyrrelsene tar dem ikke fatt i noe som betyr at man er rett tilbake på samme kjør så fort man blir utskrevet.

Anonymkode: 78294...440

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du si litt mer om symptomer og hyppighet? 

Anonymkode: ba4be...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hjelp på disse med mild grad av anoreksi, bmi på 17,7. Hadde en fantastisk ernæringsfysiolog som hjalp meg masse. Likevel har det tatt meg 3 år å gå opp 5 kilo, til bmi 20. Føler meg tjukk, og ville heller vært tynn, men nå krever kroppen mat og jeg klarer ikke å la være og spise lenger. Føler meg svak. Så kroppen er friskere men tankene er der fortsatt 😔

Anonymkode: 58ece...e82

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå dps ikke disse ... 

Anonymkode: 58ece...e82

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er trist. Alle slike psykiske problemer er slik. Man får ikke hjelp før man er på randen av å dø. Enten ved sult eller at man er blitt suicidal

Endret av Maleficenta
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen Christina82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...