AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #1 Skrevet 2. april 2024 Veldig mange barn får gaver fra besteforeldre, tanter, onkler, venner av foreldre ++ Dere som har liten familie - kompenserer dere ved at barnet får flere/ dyrere gaver fra dere som foreldre? Anonymkode: 6f799...d50
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #2 Skrevet 2. april 2024 Jeg gjør nok det ja. Nå er det kun meg og et barn da, faren er ikke i bildet. Foreldrene mine er døde og jeg har et søsken. Jeg gjør det fordi jeg har muligheten til det. Anonymkode: cb60e...623 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Skrevet 2. april 2024 Jeg tenker å gjøre det ja, barnet er foreløpig kun 2 så det har ikke skjønt så mye hittil, men vil jo gjøre det. Anonymkode: fe9fa...459
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #4 Skrevet 2. april 2024 Nei, jeg kompenserer ikke. Barnet får jo ting hun ønsker seg, men det ville hun jo fått uansett. Anonymkode: 36b44...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #5 Skrevet 2. april 2024 Ja, vi gjør det til en viss grad i den forstand at vi bruker litt mer på gaver enn vi ellers ville gjort, men uten at det blir helt hinsides pris på gavene av den grunn. Jeg ser at de familiene vi har i vår vennekrets som har stor familie gir for lavere sum enn oss. Her på KG føler jeg derimot det er en totalt annen verden når det gjelder gaver og pengebruk enn den jeg omgir meg med i virkeligheten, og det på tross av at både vi og alle vi kjenner tjener svært godt og har god råd. På KG fortelles det om gaver til vanvittige summer, langt over det noen jeg kjenner gir, helt uten at det er kompensasjon for manglende familiegaver og jeg tenker jo mitt om hvor bortskjemte og kravstore disse barna er og kommer til å bli. Det er ganske stor forskjell på å sørge for at barnet ikke er den av vennene med klart færrest gaver til jul og bursdag og på det å skape barn som forventer å få alt man peker på fordi foreldrene ikke ser vitsen med å begrense seg. Kanskje et lite sidespor, men bare tenkte på det fordi det noen ville kalle en litt større sum for å kompensere for manglende familie er det jeg ser en del brukere her ser på som summer bare én av ti gaver er verdt. Anonymkode: 73f3d...267 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #6 Skrevet 2. april 2024 Barnet er bare 3 år så har ikke gjort det nå men vil kanskje gjøre det når hun blir eldre. Enn så lenge så gir de veldig få andre familiemedlemmene veldig mange/dyre gaver. Så hun får egentlig mer enn nok selv om det bare er 3 gave-givere utenom meg og pappaen. Om det endrer seg pga noen faller fra eller får annen økonomi så vil nok vi kompensere litt etter hva vi har råd til. Kanskje spesielt til konfirmasjon og slikt. Anonymkode: d51ac...1ba
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Veldig mange barn får gaver fra besteforeldre, tanter, onkler, venner av foreldre ++ Dere som har liten familie - kompenserer dere ved at barnet får flere/ dyrere gaver fra dere som foreldre? Anonymkode: 6f799...d50 Nei, vi skal bli vant til at vi har liten familie uten at barna trenger å bli bortskjemt. Mange barn får jo gaver utenom bursdag og jul, så de lider ingen nød selv om vi er få. Anonymkode: be8db...a11 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 Nei. De fleste barn nå har/får alt de trenger og mer til. Vil påstå at det er høy materiell velstand hos de fleste barn. Om man er fattig, så har man uansett ikke råd til å kompensere. Om man får gave fra foreldre, en besteforelder og en onkel f.eks, så er det helt ok. Før skolealder er det vel ingen barn som reagerer på det? Og etter skolestart har de fleste bursdagsfeiring og får gaver fra vennene sine. Anonymkode: e3662...e57
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #10 Skrevet 2. april 2024 Ja. Vi har familie, men onkler og tanter tenker ikke over at det er hyggelig å få en gave fra dem på bursdagen sin. Vi pleier å gi fra oss foreldrene og en gave fra katten, og en fra søskenet (som vi foreldrene da ordner med). Besteforeldrene husker heldigvis på å gi gave på bursdagene. Jeg er nøye med at de får noe de ønsker seg. Anonymkode: 3cf7c...4ce
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #11 Skrevet 2. april 2024 Nja. Vi kompenserer ikke for få gaver eller sånt noe. Siden vi er få, kan vi heller ta oss råd til mer "eksklusive" bursdager. Nå har vi to barn som koser seg i hverandres selskap, og så har de en onkel og et sett besteforeldre. Før skolestart så inviterte vi onkel og besteforeldre med til Skyland, og barna fikk herje mens vi slappa av i loungen der. Vi har også vært på Leos lekeland, og vi var på kino + kafè ei gang. Vi hadde ikke hatt råd til sånt noe om det var flere i familien. Etter skolestart så får barna feire med klassen, og det er ikke mangel på gaver. Det har aldri vært etterspurt flere gaver heller, verken før eller etter skolestart. Nå har det nesten blitt en tradisjon at familieselskap befinner seg på teater, og en tur i kafèen der. De har forestillinger for barn til overkommelig pris hele året. Vi kommer til å kompensere i konfirmasjonsgave. Anonymkode: b78b3...94d 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #12 Skrevet 2. april 2024 Kompenserer ikke for liten familie, men kompenserer for famille som kjøper bedritne gaver. Som aldri tenker ønsker , men kun kjøper "fornuftige" ting som ungene allerede har eller ikke trenger mer av. Høre sikkert utakknemlig ut, og man skal være takknemlige for det en får. Men når vi allerede er få og det legges null omtanke i gavene blir det som å ikke få noe. Anonymkode: 7fd8b...454
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #13 Skrevet 2. april 2024 Jeg kompenserte for unge onkler og tanter som ikke kjøpte gaver (de bor på andre siden av landet), og da kjøpte jeg en koselig ting til mine barn fra dem slik at det ble litt mer. Det var ikke dyre ting, men leker, tegnesaker osv. Mine søsken ble eldre og fikk egne barn, og da kom de til å tenke på at de aldri hadde gitt mine noe i bursdagsgave. "Joda, du har gitt hvert eneste år"... Anonymkode: 2b536...16c 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #14 Skrevet 2. april 2024 Neii.. Det er viktigere at de får noe de trenger eller ønsker seg, enn kvantitet fra slekt som kjøper gaver fordi «vi må det». Om det er antallet og størrelsen på gavene som er det viktigste, så er dette noe barnet har blitt opplært til hjemme. Kanskje ikke de beste verdiene å ta med seg videre? Anonymkode: 0c250...d68 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #15 Skrevet 2. april 2024 Absolutt. Her er jeg alene med barnet, og vi har nesten ikke familie. Til bursdag får barnet gave fra: Meg (mamma) En slektning (med familie) To venner av meg (med familie) Det er fire gaver. Selvsagt kompenserer jeg med noen flere. Anonymkode: 3199a...144
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #16 Skrevet 2. april 2024 Nei? Hvor mange skal man kompensere for da? Om et av nabobarna har 8 tanter, skal jeg sammenligne med dette barnet, eller den andre naboungen som bare har en onkel? Anonymkode: fdc59...704 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #17 Skrevet 2. april 2024 Nei, har aldri tenkt på det. Og hvorfor skal poenget være å få like mange/dyre gaver som andre til bursdagen? Gaver er en ganske individuell greie uansett. Noen gir en bok, andre en sykkel liksom. Det eneste som bekymrer meg litt er en evt konfirmasjon. Vi bor i et velstående område og selv om økonomien heller ikke er noe problem for oss blir det likevel sannsynligvis stor forskjell når vi har så liten familie. Anonymkode: 0a09d...999
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #18 Skrevet 2. april 2024 Ja. Er ikke stolt av det, men ja, jeg gjør det. Både til jul og bursdag. Anonymkode: f9b44...454
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #19 Skrevet 2. april 2024 Nei, egentlig ikke. Jeg fikk ikke gaver fra onkler, tanter, besteforeldre når jeg var barn heller, så det er normalen for meg. Kun foreldrene min, ett sett besteforeldre, og venner som kom i bursdagsfesten. Jeg gir barna mine 4-5 gaver til bursdagen fordi jeg synes det er gøy. Type en dyr gave de ønsker seg, en bok, en artig t-skjorte, noe gøy småtteri. Anonymkode: 8be12...b85
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #20 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, vi gjør det til en viss grad i den forstand at vi bruker litt mer på gaver enn vi ellers ville gjort, men uten at det blir helt hinsides pris på gavene av den grunn. Jeg ser at de familiene vi har i vår vennekrets som har stor familie gir for lavere sum enn oss. Her på KG føler jeg derimot det er en totalt annen verden når det gjelder gaver og pengebruk enn den jeg omgir meg med i virkeligheten, og det på tross av at både vi og alle vi kjenner tjener svært godt og har god råd. På KG fortelles det om gaver til vanvittige summer, langt over det noen jeg kjenner gir, helt uten at det er kompensasjon for manglende familiegaver og jeg tenker jo mitt om hvor bortskjemte og kravstore disse barna er og kommer til å bli. Det er ganske stor forskjell på å sørge for at barnet ikke er den av vennene med klart færrest gaver til jul og bursdag og på det å skape barn som forventer å få alt man peker på fordi foreldrene ikke ser vitsen med å begrense seg. Kanskje et lite sidespor, men bare tenkte på det fordi det noen ville kalle en litt større sum for å kompensere for manglende familie er det jeg ser en del brukere her ser på som summer bare én av ti gaver er verdt. Anonymkode: 73f3d...267 Hva i all verden er vitsen med å rakke ned på andre? Jeg tenker mitt om folk som ikke klarer å svare på et enkelt spørsmål jeg Anonymkode: c7777...7b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå