Gå til innhold

Hva er regler for å gå barbeint og med sandaler i barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får barna gå med sandaler i ute i barnehagen om sommeren? Og får de gå barbeint inne?

Eller må de bruke sokker inne og i sandalene fordi de ikke kan kle på 20 små sokker når de skal inn igjen?

Er det noen "regler" for dette?

Anonymkode: 82022...976

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får barna gå med sandaler i ute i barnehagen om sommeren? Og får de gå barbeint inne?

Eller må de bruke sokker inne og i sandalene fordi de ikke kan kle på 20 små sokker når de skal inn igjen?

Mitt barn går barbeint inne og ute på sommern:) sokkker...nop...de lønn lite fort av som på 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på barnehagen barnet ditt går i. I vår gikk barna gjerne barbente inne på sommeren på de varmeste dagene, og i sandalene ute. Som de ansatte sa, så tok barna gjerne av seg sokkene inne uansett på den tiden pga de ble varme (små som store barn), og de kunne fly rundt å ta på sokker og ev innesko hele tiden. Regelen var at sokker og innesko skulle være på hele tiden pga ev evakuering, men på sommeren ble det umulig å håndheve den regelen.

Anonymkode: 62a92...81e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok fra barnehage til barnehage.

I vår barnehage får barna i hovedsak ikke gå barbeint ute. Det er delvis fordi de stadig får flis  i føttene på en treplatting, og delvis fordi det er mye bier og humler på uteområdet som de kan tråkke på og litt fordi vi har funnet skarpe gjenstander skjult i gresset til tross for at vi går runder for å finne og fjerne det. 

Og så hender det på veldig varme dager hvor vi leker med vann at de går barbeint likevel.

Sokker er det ingen regler for, utover at en skal legge dem i skapet sitt om en tar dem av, for å unngå sokkekaos.

Anonymkode: 307fa...503

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noen universelle regler for dette, men de får selvsagt bruke sandaler på sommeren. Kan være greit å ha et par tynne bomullsokker på inne da det gjerne blir mye sand og kanskje annet gris man tråkker i (på do, matrester, etc). 

Anonymkode: 1ea00...f53

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om de får gå barbent inne. Hvorfor skulle det ikke vært lov med sandaler? 

Anonymkode: 3460e...735

AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer da barn og foreldre selv.  Mine har alltid gått barbeint både inne og ute hele sommeren. 

Anonymkode: 0536d...dc1

AnonymBruker
Skrevet

Så nå at det er snakk om så små barn at de ikke får på sokkene igjen selv. Da er det jo mulig de ikke kan ha sandaler uten sokk. Beklager. Vet ikke om de har regler for det her. Min brukte ofte sandaler, men med sokker pga mye sand og grus. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det bestemmer da barn og foreldre selv.  Mine har alltid gått barbeint både inne og ute hele sommeren. 

Anonymkode: 0536d...dc1

Ikke sikkert. På lekeland går det ikke barbent av hygieniske årsaker. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til barnehagen, så du må nesten høre med dem.

Hos oss ønska de at barna gikk med sokker på sommerstid, og gikk også i sokker i sandalene. Barna som tok av sokkene (mitt ene gjorde alltid det), så var det ikke noe problem å gå barbeint heller. De gadd ikke alltid dra på sokkene på ungen igjen. Det var bare ikke foretrukket, og barna skulle helst leveres med sokker på beina. 

Anonymkode: e7010...43e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på barnehagen. I vår barnehage virker det ikke til å være noen regler.

Håper de passer på at barna har på sko ute. Jobbet litt i barnehage for noen år siden og eneste regel jeg husker derfra var at barna ikke fikk sykle uten sko.

Anonymkode: 85fb1...b60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer fra bhg til bhg. Her bruker de sandaler om sommeren ute, men ønsker at barna har sokker eller innesko på inne selv om sommeren. 

De kan gå barbeint ute om sommeren, men får da ikke sykle eller bruke sparkesykkel etc.. 

Anonymkode: a7406...441

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der jeg jobber er vel det eneste at de må ha sokker inne på vinteren for det er så gulvkaldt. Ellers kan de gå barbent. Ute vil jeg helst de skal ha sandaler, for vi finner ofte spiker og glassbiter på bakken. Vi sjekker jo hver morgen, men det er umulig å få med seg alt, dessverre.  

Barbent ute i sandaler høres bare deilig ut på sommeren :D Og sokker lærer de seg etter hvert å ta på selv, så null stress. Men det er sikkert ikke likt i alle barnehager.

Anonymkode: 83dbd...28e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...