Atom Skrevet 2. april 2024 #1 Skrevet 2. april 2024 Hei alle sammen! Jeg har spørsmål til dere som er ryddige og organiserte av "natur" med småbarn. Har dere tips til hvordan vi kan holde det ryddig hjemme? Jeg og mannen er ikke sånn veldig rotete, men før vi fikk barn så holdt det med et par store rengjøringsdager i måneden. Nå som vi har en 18 mnd gammel unge så sliter vi veldig fordi det bygger seg opp så mye fortere, og vi ikke har overskudd til rengjøringsdager. Nå har jeg slitt veldig med depresjon og sånt etter fødsel så det har tatt lang tid å få igjen energien, men har ikke overskudd fordi det har vært så mye sykdom siden barnehagestart. Jeg tenker kanskje vi må jobbe med å ha ryddigere vaner og rutiner, men aner ikke hva som bør prioriteres, hva kan vente osv. Setter pris på alle tips ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #2 Skrevet 2. april 2024 Anbefaler å sjekke ut tips fra but first coffee og flylady på youtube 😊 Jeg er ekstremt uorganisert og rotete av natur, men disse har hjulpet meg. Jeg har faste ting som gjøres morgen, ettermiddag og kveld , også tar jeg en "two hour reset" (se filmen av but first coffee) innimellom når det trengs og jeg har overskudd og det trengs. Generelt rydder jeg uansett hvor jeg går. Går jeg forbi spisebordet og der er noe som skal til kjøkkenet så plukker jeg det med meg. Mens ungene gjør ting på badet setter jeg på en maskin klesvask, henger den opp / tromler den ved leggetid. Jeg vasker kjapt over badet mens ungen bader. Alle disse tipsene finner du i youtubeklippene 😊 Anonymkode: 73f39...fd5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Skrevet 2. april 2024 Det nytter ikke rydde et par dager i måneden. Du må rydde hver dag. Anonymkode: e4226...318 10
Sandie Skrevet 2. april 2024 #4 Skrevet 2. april 2024 Vi overflaterydder i stue,kjøkken og entre hver kveld når barna er lagt. Dette tar ca.10 minutter tilsammen. Har en stor kurv i stuen der vi oppbevarer leker. Ellers sparer vi mye tid på rydding ved å ha gitt bort/solgt/kastet ting vi ikke har bruk for, som bare opptar plass. Det samme gjelder klær og sko som de har vokst ut av. 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #5 Skrevet 2. april 2024 Jeg tenker det sunneste kanskje er å senke terskelen litt. Det blir mer rotete med barn, sånn er det bare. Hvis jeg skulle hatt det strøkent hos oss måtte jeg ryddet flere ganger om dagen. Det gidder jeg ikke, så får det faktisk heller flyte (innenfor rimelighetens grenser). Plukke med seg hver gang man ser rot med tre små barn i hus = umulig, uten at man går flere ganger. Anonymkode: bd1c3...ced 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #6 Skrevet 2. april 2024 Sandie skrev (Akkurat nå): Vi overflaterydder i stue,kjøkken og entre hver kveld når barna er lagt. Dette tar ca.10 minutter tilsammen. Har en stor kurv i stuen der vi oppbevarer leker. Ellers sparer vi mye tid på rydding ved å ha gitt bort/solgt/kastet ting vi ikke har bruk for, som bare opptar plass. Det samme gjelder klær og sko som de har vokst ut av. Sånn gjør vi det og. Det er en kontinuerlig jobb, men kjennes ikke ut som det når man gjør det kontinuerlig. Det er når man må ta store tak, fordi det har gått for langt, at det føles som en stor uoverkommelig jobb. Anonymkode: e4226...318 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker det sunneste kanskje er å senke terskelen litt. Det blir mer rotete med barn, sånn er det bare. Hvis jeg skulle hatt det strøkent hos oss måtte jeg ryddet flere ganger om dagen. Det gidder jeg ikke, så får det faktisk heller flyte (innenfor rimelighetens grenser). Plukke med seg hver gang man ser rot med tre små barn i hus = umulig, uten at man går flere ganger. Anonymkode: bd1c3...ced Det er ingen som sier det skal være ryddig hele tiden, men at det skal bli ryddig hver dag det er ikke det samme. Her flyter det etter et aktivitetsverksted, believe me! Men det ryddes før kvelden. Huset resettes hver eneste dag. Anonymkode: e4226...318 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 Faste plasser til alt. Og åpne kasser (pene) til leker. Vi (en eller begge) bruker 5-15 minutter hver morgen og hver kveld til å ta runden fra rom til rom. Plukke opp, sette på plass, vaske over søl. Resetting 1-2 ganger om dagen, da er det så mye enklere å holde. Anonymkode: 28f43...b38 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 Jeg sitter ikke i sofaen lenge strekk av gangen. Jeg tar alltid med meg noe når jeg skal fra et sted til et annet, om det er noe som helst jeg kan rydde. Er jeg i stua og skal på do, så kan jeg ta med meg f.eks et glass fra stuebordet og så ta "omveien" gjennom kjøkkenet for så å gå på do. Jeg rydder mens jeg lager mat, alt tas så fort det er brukt og legges der det hører hjemme. Kjøkkenet vaskes over etter hvert som jeg jobber der, og hver kveld når jeg setter på oppvaskmaskinen tar jeg raskt over alt sammen. Når det kommer til klesvask har jeg et system hvor ull legges for seg, treningstøy, lyse klær, mørke klær, klær med rødtoner, klær med grønn og blåtoner, jeans, håndklær, undertøy. Alt ligger i små dunker som er tilpasset ca trekvart full vaskemaskin, og når den er full, så vaskes det. Sengetøy vaskes så fort sengetøyet skiftes, og det skiftes annenhver uke på vinterstid, hver uke på sommerstid. Klærne brettes så fort klærne er ute av tørketrommelen og legges på plass enten med en gang eller når jeg følger barna til sengs. Klær som lufttørker blir tatt ned neste dag, brettet og lagt på plass. Hos oss tar det ca et døgn før ting er helt tørt. "Storvask" av badet tas når barna bader/dusjer eller når jeg selv skal dusje, og jeg sveiper over hver kveld når jeg steller meg. Alt har fast plass, og legges aldri andre steder. Jeg er effektiv bruker av diverse bokser fra IKEA. Har dype, smale skap på badet, så jeg setter boksen jeg bruker mest, ytterst. I den ene hylla har jeg blant annet solkremer og hudkremer/salver/leppepomader i to ulike bokser. Nå er det sistnevnte som står fremme, ettersom det trengs mest på vinterstid. Nå som det nærmer seg sommer, så er det boksen med solkrem som havner ytterst. Dette forhindrer at kremene bare dyttes inn ved f.eks dårlig tid (eller null overskudd). Jeg tørrmopper fremfor å støvsuge de fleste gangene. Moppen ligger rett innforbi vaskerommet, og hos oss er det veldig lettilgjengelig. Sveiper over alle gulvflater annenhver dag. Kjøkkengulvet hvor vi spiser feies og vaskes over rett etter måltid, samtidig som det ryddes av og bordet vaskes over. Gulvvasken tas enten fredag, lørdag eller søndag, avhengig av hvordan tidsskjemaet ser ut. Da tørkes det også støv. Når det er sagt, så rotes det mye med tingene vi bruker. Holder vi på med togbane, så ligger denne gjerne bygget over hele stua, og den får stå til den er uinteressant. Det skal ryddes bort før vi leker med noe annet, og det kan bety at det blir liggende i både to og tre dager. Mange sier at huset skal være strøkent til neste dag, men er tingene i bruk (f.eks noe som holder på å bygges med duplo eller lego), så kan det få ligge så lenge det ikke er i veien og det er planer om å fortsette neste dag. Er duploen til generell lek, uten noen plan for videre bygning eller lignende, så ryddes det så fort leken er over eller når de skal i seng (de rydder selv/sammen med meg). Samme gjelder tegning, maling, perling osv. Vi har også plass til alt vi eier, og vi eier ikke mer enn det vi bruker og trenger. Jeg vet ikke om du har overskudd til det, men jeg lot barna ta del i husarbeidet fra så tidlig de var i stand til å gjøre ulike ting. En på halvannet klarer å hjelpe deg med å flytte litt klær fra A til B, det klarer å hjelpe deg med å ta inn i maskinen, og det kan også hjelpe til med oppvasken. Vi gjorde det til en del av "leken" fra starten av. Da eldste var fire, både vasket hun gulv og vasket klær og ryddet egne klær inn i skapet 🙂 Vi gjorde det sammen, så hun sto ikke alene og gjorde dette her. Men det krever både tid og tålmodighet 🙂 Det gjør ikke noe at det er litt rot, det kan til og med være hjemmekoselig. Det er viktigere at dere har overskudd til å ha en fin hverdag ❤️ Hus skal ikke være sterile. Anonymkode: 3621f...e93 1 1 1
Anononyma Skrevet 2. april 2024 #10 Skrevet 2. april 2024 Rydder hver dag + vasker kjøkkenet. Har vaskehjelp hver 14. dag. Klarte rett og slett ikke holde det i sjakk. Anbefaler virkelig på det varmeste å spandere de kronene om dere har økonomi til det!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #11 Skrevet 2. april 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Faste plasser til alt. Og åpne kasser (pene) til leker. Vi (en eller begge) bruker 5-15 minutter hver morgen og hver kveld til å ta runden fra rom til rom. Plukke opp, sette på plass, vaske over søl. Resetting 1-2 ganger om dagen, da er det så mye enklere å holde. Anonymkode: 28f43...b38 Enig, alt må ha en plass. Har det ikke det har dere ikke nok plass og må kvitte dere med noe. Det aller enkleste syns jeg er å ikke ha et overfylt hjem. Bruk boder, gjennomsiktige plastkasser og ikke ha alt fremme. Gå igjennom skap og kast/gi bort det dere ikke bruker. Sørg for at skapene er oversiktlige. Ha vintertøy på loftet om sommeren og motsatt. Anonymkode: 1488b...019 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #12 Skrevet 2. april 2024 Har faste gjøremål hver dag - så iløpet av en uke hat hele huset fått seg en runde, samt at robotstøvsugeren går en runde over alle gulv daglig. Klær og klesvask- Mandager: Vasker alt av klær, tørker og sorterer i korger. Hver enkelt må legge sitt eget tøy på plass (ikke de minste 2 barna da) Vi bretter ikke klær. Det henger enten på henger eller lagt i skuffer. Vask av bad/do/dusj/badekar - Tirsdager Gulvvask/trapper - Onsdager Kjøkken - Torsdager. Vi rydder jo kjøkken og slikt hver dag - nullstiller stue/kjøkken hver kveld. Soverom - skifter på senger, støvsuger madrasser, vasker over nattbord og annet for støv - annen hver fredag. Gulvet støvsuges ukentlig av robot. Bruker da max 45min ca på husarbeid daglig + 15 min på kvelden før legging. Helt overkommelig, tar ikke fra oss noe tid eller særlig energi. Kuttet ut alt av roteskuffer og roteskap. Alt på loft og bod er i plastkasser - lett oversiktlig. Barna må bidra til å rydde egne leker og soverom. De to eldste (9 og 11 år) støvsuger og vasker pultene på sine egne rom (ikke grundig, men de må bidra og prøve) Hver søndag slik at rommene er klar for ny uke. De må også legge på plass sine egne klær etter vask. Med 4 barn hender det klesvask tas oftere enn om Mandager, men som regel vasker vi klær kun 1 dag i uka. Er ting veldig skittent/vått så setter vi på en maskin ved behov så klart. Anonymkode: 999ee...16d 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #13 Skrevet 4. april 2024 Vårt barn er anda såpass liten at rydding ikke forstås. Det blir lekt med duplo, dukkevogn, diverse leker, puslespill,bøker, togskinner. Leker blir skubbet rundt, flyttet på, kurv med lego helt utover....Mye rot! Prøver så godt vi kan å rydde leker som ikke blir brukt underveis. Altså at det blir lekt med en type leker av gangen. Anonymkode: 7a1f6...e01
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #14 Skrevet 4. april 2024 Her liker vi at det ikke er helt sterilt. Også tar man gjerne en rask ryddings i 30 minutter hver uke. Det handler om å være effektiv de 30 minuttene. Aldri livet om jeg ønsker å bruke min verdifulle tid på å rydde hele dagene. Så tragisk uinteressant liv har jeg ikke. Anonymkode: 7a1eb...4fb
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her liker vi at det ikke er helt sterilt. Også tar man gjerne en rask ryddings i 30 minutter hver uke. Det handler om å være effektiv de 30 minuttene. Aldri livet om jeg ønsker å bruke min verdifulle tid på å rydde hele dagene. Så tragisk uinteressant liv har jeg ikke. Anonymkode: 7a1eb...4fb Ingen her som sier de rydder hele dagen. Skulle vi bare tatt det en gang i uka ville vaskerommet vært stappfullt av klær, kjøkkenøya oversvømt av diverse ting, gangen ufremkommelig, det ville vært mugg i matbokser og termoser, alle sofaputer og puter ville vært på gulvet etter noen runder med å leke "slott", det ville stått kaffekopper og vannglass overalt, det å komme seg frem til kaffemaskinen en tidlig morgen ville vært risikosport. Vi har et brukshjem, der det er lov å være kreativ, lov å slurve litt med jakka akkurat det man kommer inn døra, ingen kjefting fordi matbokser ikke blir bært helt inn på kjøkkenet... Og bruker heller 15 minutter hver kveld på å sørge for at huset er "nullstilt" til neste dag. Anonymkode: 28f43...b38 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #16 Skrevet 4. april 2024 Atom skrev (På 2.4.2024 den 13.34): Hei alle sammen! Jeg har spørsmål til dere som er ryddige og organiserte av "natur" med småbarn. Har dere tips til hvordan vi kan holde det ryddig hjemme? Jeg og mannen er ikke sånn veldig rotete, men før vi fikk barn så holdt det med et par store rengjøringsdager i måneden. Nå som vi har en 18 mnd gammel unge så sliter vi veldig fordi det bygger seg opp så mye fortere, og vi ikke har overskudd til rengjøringsdager. Nå har jeg slitt veldig med depresjon og sånt etter fødsel så det har tatt lang tid å få igjen energien, men har ikke overskudd fordi det har vært så mye sykdom siden barnehagestart. Jeg tenker kanskje vi må jobbe med å ha ryddigere vaner og rutiner, men aner ikke hva som bør prioriteres, hva kan vente osv. Setter pris på alle tips ❤️ Tilate at det er rotete i perioder ila dagen. For det første et barn på 18 mnd trenger ikke 1000leker. De roter ut alt om de har 10 eller 1000 leker. Så ta bort det som bare blir tømt på gulvet og ikke lekt med. La det få være rotete når barnet leker med det. Har dere lite leker er det lettere for et lite barn å være med å rydde det. Det blir jo mye mat søl og gris. Så syrikte regler om kun spising ved matbordet samler alt der. Vi hadde en egen kost og mopp til matbord søl stående på kjøkkenet. Da bare sopte jeg alt fra bordet og ned på gulvet som uansett var full av mat. Og sopte opp alt som kunne sopes og dro over med mopp etterpå Anonymkode: 1d4dd...383 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #17 Skrevet 4. april 2024 Jeg er nok ryddig av natur, og blir sliten og småsur i rotete miljø når jeg har underskudd. Mitt beste tips er nok å aldri legge fra seg ting steder det ikke skal være. I verste fall gjøre det klart til å ryddes. Og oppvask bør settes tomme ved siden av vasken klar til å vaskes slik at det blir mindre jobb og ta oppvasken. Selv med skrikende unge på armen synes jeg det er verd å åpne oppvaskmaskinen for å legge gaffelen inn der i stede for på benken. Når vi er fem i huset pluss dyr blir det mye ting, så noen ganger får de hvert sitt trappetrinn der jeg samler deres ting, og minste får hjelp til å rydde sine ting. Jeg har også lagd enkle steder for ting som brukes ofte slik at det ikke blir et ork å legge det på riktig sted. Skolesekken har knagg på kjøkkenet for eksempel. Anonymkode: d61ff...3df
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #18 Skrevet 4. april 2024 Voksenlivet er et slit ! Klemme inn 45 min husarbeid mellom jobb, lekser, aktiviteter, matlaging, trening/avslapping/egen tid(om det eksisterer)... Det er ekstremsport noen år, og det er ikke alle som håndterer det. Anonymkode: fb0ff...8c2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #19 Skrevet 4. april 2024 Alt må ha en fast plass. Hvis dere begge bruker 15 min hver kveld på å rydde, evt tørke over vask på bad o.l., så kommer dere langt. Anonymkode: e4ac7...666
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #20 Skrevet 4. april 2024 On 4/2/2024 at 1:34 PM, Atom said: Hei alle sammen! Jeg har spørsmål til dere som er ryddige og organiserte av "natur" med småbarn. Har dere tips til hvordan vi kan holde det ryddig hjemme? Jeg og mannen er ikke sånn veldig rotete, men før vi fikk barn så holdt det med et par store rengjøringsdager i måneden. Nå som vi har en 18 mnd gammel unge så sliter vi veldig fordi det bygger seg opp så mye fortere, og vi ikke har overskudd til rengjøringsdager. Nå har jeg slitt veldig med depresjon og sånt etter fødsel så det har tatt lang tid å få igjen energien, men har ikke overskudd fordi det har vært så mye sykdom siden barnehagestart. Jeg tenker kanskje vi må jobbe med å ha ryddigere vaner og rutiner, men aner ikke hva som bør prioriteres, hva kan vente osv. Setter pris på alle tips ❤️ Vi har en på 18 mnd og en på 2 mnd. Vi gjorde det slik at vi har en puff med oppbevaring i stua hvor alle leke er for eksempel. Etter barnet har lekt, lemper vi alt tilbake. Barnet vårt rydder også, han er flink til å dette på plass, men da er det kort vei til å få det bort. Ellers: Legg alt tilbake umiddelbart. Legg oppvask direkte inn i maskinen. Det står en liten støvsuger for å ta overfladisk støvsuging i hverdagen, mens vi støvsuger grundig en gang i uka. Har nok klær til å vaske kun en gang i uka. Vi bruker ca 5-10 minutter hver dag på rydding og vask. Jeg foreslår å ha en vaskeliste og ta én ting per dag som et mål. Det kan være «Tørke benk». Da er det gjort. I morgen kan det være «Fylle på dopapir». Det må ikke storvask til hele tiden. Anonymkode: e4245...ac0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå