Gå til innhold

Det undrer meg hvorfor ukjente bruker tid på å dømme andres valg om barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags merkelig fenomen er dette? Jeg har personlig aldri brydd meg om hva folk måtte mene om hvorfor jeg som hjemmeværende har hatt 100% plass i barnehagen for mine barn da de var små. 

Jeg har heller aldri brydd meg hva nabo kjerringen gjorde,eller andre ukjente og bekjente.

Det høres nesten ut som at barnehagen er et fælt sted ,og at det er helt forferdelig om noen foreldre går hjemme å sender barna sine til rette fæle stedet når de kunne hengt i skjørtet til mor 24/7. 

Barnehagen er for de fleste barn et fantastisk sted. Barn trenger det sosialt. De lærer mye. De knytter vennskap osv.

Altså hadde jeg hatt små barn nå hadde jeg gjort det samme igjen. Sendt barna hver dag i barnehagen. Fordelen som hjemmeværende er jo at du er svært fleksibel,igjen bare et ekstra pluss å få lov til å være det. Hente tidlig gjerne,levere sent noen dager osv. Styre det selv.

Men hvorfor bryr DU deg om hva ukjente barn av andres mødre gjør ?😅 Merkelig. Har du ikke nok med ditt eget liv og barn?

Jeg tror det handler om sjalusi. Spesielt fra de som må jobbe. Og hva så om DU må jobbe? Og jeg er hjemmeværende. Hvorfor i alle dager bryr du deg? Alle er ulike. De fleste har sine grunner. Noen jobber. Andre jobber ikke. Noen er syke. Andre er 100% alene og bruker barnehagen som avlastning. Noen har gjerne syke eldre barn. Altså det er en haug med grunner til at vi er ulike mennesker.

Livet må være ekstra kipt for de som forbanner seg over andres barnehage valg? Nesten litt flaut!

Ser du et barn som lider ,bland deg! Ellers er det en fin regel å faktisk bruke energien din på dine egne. 

Anonymkode: 38bb8...9d3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg kjempeopptatt av om naboens barn går i barnehage eller ei men vil ikke si at jeg ikke bryr meg i det hele tatt heller.

En ting jeg bryr meg mye om er feks foreldre (fedre nesten utelukkende) som sender barn i barnehage når de får foreldrepenger. Det mener jeg er svindel av systemet og jeg bryr meg derfor på et nivå som ikke har med barnas beste å gjøre.

På generell basis så tenker jeg og at det må være lov å bry seg om andre barn enn sitt eget? Bry seg om samfunnet som helhet? Om generasjonen som skal vokse opp og ta over for oss? Om barna som mine barn skal vokse opp og bli venner med og gå på skole med?

Jeg synes det er ekstra kjipt å kun bry seg om seg og sine.

Anonymkode: fdbb0...c4d

• Hjerte 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er jo vanlig å ha meninger om annet enn sin egen lille boble, de fleste oppegående mennesker har jo det. Man har gjerne meninger om barneoppdragelse generelt og ikke bare om sine egne barn. Hvordan barn har det, angår til syvende og sist alle i samfunnet.

Jeg har inntrykk av at mange barnehager i dag er underbemanna, og da er det jo rart at friske folk velger å sende barna dit når de selv er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er ikke jeg kjempeopptatt av om naboens barn går i barnehage eller ei men vil ikke si at jeg ikke bryr meg i det hele tatt heller.

En ting jeg bryr meg mye om er feks foreldre (fedre nesten utelukkende) som sender barn i barnehage når de får foreldrepenger. Det mener jeg er svindel av systemet og jeg bryr meg derfor på et nivå som ikke har med barnas beste å gjøre.

På generell basis så tenker jeg og at det må være lov å bry seg om andre barn enn sitt eget? Bry seg om samfunnet som helhet? Om generasjonen som skal vokse opp og ta over for oss? Om barna som mine barn skal vokse opp og bli venner med og gå på skole med?

Jeg synes det er ekstra kjipt å kun bry seg om seg og sine.

Foreldrepenger er vel for kort periode. 1år. Barnehagen er mange år. Det er i de fleste tilfeller intet noe svindel av systemet.

Hjemmeværende mor sender barnet i barnehage. Som what? Det var poenget her. 

Det har da ingenting med å være opptatt av samfunnet. Det handler om å bryr seg om ting du aldeles ikke har noe med!

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Det er jo vanlig å ha meninger om annet enn sin egen lille boble, de fleste oppegående mennesker har jo det. Man har gjerne meninger om barneoppdragelse generelt og ikke bare om sine egne barn. Hvordan barn har det, angår til syvende og sist alle i samfunnet.

Jeg har inntrykk av at mange barnehager i dag er underbemanna, og da er det jo rart at friske folk velger å sende barna dit når de selv er hjemme. 

Men hvordan vet du om ukjente folk er friske eller ei? Eller hva slags livssituasjon de står i? Du vet jo ingenting,da skal man heller ikke bry seg. 😅

Det er noe annet om du snakker om søsteren din. Jeg prater om folk som bruker energi på ukjente menneskers valg. Meget rart....

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvordan vet du om ukjente folk er friske eller ei? Eller hva slags livssituasjon de står i? Du vet jo ingenting,da skal man heller ikke bry seg. 😅

Det er noe annet om du snakker om søsteren din. Jeg prater om folk som bruker energi på ukjente menneskers valg. Meget rart....

Jeg snakker vel om diskusjoner her inne på forumet, hvor folk forteller at de er friske, men likevel sender barna i barnehagen når de selv har ferie.

Å legge seg opp i hva konkrete personer man ikke vet noe om gjør, blir noe annet. Jeg antok at vi diskuterte på litt mer overordna nivå her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva slags merkelig fenomen er dette? Jeg har personlig aldri brydd meg om hva folk måtte mene om hvorfor jeg som hjemmeværende har hatt 100% plass i barnehagen for mine barn da de var små. 

Jeg har heller aldri brydd meg hva nabo kjerringen gjorde,eller andre ukjente og bekjente.

Det høres nesten ut som at barnehagen er et fælt sted ,og at det er helt forferdelig om noen foreldre går hjemme å sender barna sine til rette fæle stedet når de kunne hengt i skjørtet til mor 24/7. 

Barnehagen er for de fleste barn et fantastisk sted. Barn trenger det sosialt. De lærer mye. De knytter vennskap osv.

Altså hadde jeg hatt små barn nå hadde jeg gjort det samme igjen. Sendt barna hver dag i barnehagen. Fordelen som hjemmeværende er jo at du er svært fleksibel,igjen bare et ekstra pluss å få lov til å være det. Hente tidlig gjerne,levere sent noen dager osv. Styre det selv.

Men hvorfor bryr DU deg om hva ukjente barn av andres mødre gjør ?😅 Merkelig. Har du ikke nok med ditt eget liv og barn?

Jeg tror det handler om sjalusi. Spesielt fra de som må jobbe. Og hva så om DU må jobbe? Og jeg er hjemmeværende. Hvorfor i alle dager bryr du deg? Alle er ulike. De fleste har sine grunner. Noen jobber. Andre jobber ikke. Noen er syke. Andre er 100% alene og bruker barnehagen som avlastning. Noen har gjerne syke eldre barn. Altså det er en haug med grunner til at vi er ulike mennesker.

Livet må være ekstra kipt for de som forbanner seg over andres barnehage valg? Nesten litt flaut!

Ser du et barn som lider ,bland deg! Ellers er det en fin regel å faktisk bruke energien din på dine egne. 

Det er ikke å dømme folk om man har andre meninger!! Ikke ta ting personlig, da kan du ikke være på SoMe. 

Anonymkode: ed2fa...7fd

• Liker 1
Skrevet

For meg skurrer det når folk konsekvent sender barna i barnehage når de selv er hjemme. Ja, barna har godt av å sosialiseres og aktiviseres i barnehagen, men ikke nødvendigvis hver eneste dag, hver eneste uke. Jeg har full forståelse for at man trenger alenetid, men synes det er kjempesært at man aldri vil ha barnet hjemme, når man likevel er hjemmeværende og frisk.

For meg som har vært sykmeldt i et halvt år pga. et hardt svangerskap av flere årsaker, er det ganske sårt at toåringen må i barnehagen hver dag fordi jeg ikke er i form til å ta meg av ham alene for tiden. Jeg vil jo gjerne være med barnet mitt, og det er uforståelig for meg at enkelte ikke har noe ønske om det, når de faktisk har muligheten. Barn har veldig godt av å være med foreldrene sine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldrepenger er vel for kort periode. 1år. Barnehagen er mange år. Det er i de fleste tilfeller intet noe svindel av systemet.

Hjemmeværende mor sender barnet i barnehage. Som what? Det var poenget her. 

Det har da ingenting med å være opptatt av samfunnet. Det handler om å bryr seg om ting du aldeles ikke har noe med!

Jeg snakker om de tilfellene der forelder mottar foreldrepenger fra jobb/NAV og sender barnet i barnehagen. Det skjer. Det anser jeg som svindel av velferdsordninger. Det bryr jeg meg om. Sier ikke at det er tilfelle i DIN situasjon.

Jeg tenkte du snakket litt mer generelt enn bare akkurat din personlige situasjon.

Hva du gjør påvirker forresten andre enn kun deg og ditt barn. Jeg blir påvirket av hva andre gjør. Det samme blir barnehagens ansatte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er samfunnet vi lever i. Alle mener de har en rett til å mene noe om hva alle andre velger å gjøre - og at deres meninger om andres liv er berettiget FORDI de mener det. Uten å egentlig vite noe som helst om den personen/familiens liv. 

Folk har rett og slett så kjedelige liv at se bruker mer tid og energi på å snakke om andre, mene noe om andre enn å faktisk leve sine egne liv. De glemmer å feie for egen dør fordi de har en mening om naboen eller de i blokka vedsiden av. 

Det angår ingen andre om Kari sender barna sine i bhg på fridagen sin. Hun har betalt for plassen og står fritt til å benytte seg av den om hun ønsker. 

Anonymkode: 1e068...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig! Det er så mange som skal mene så mye og moralisere over andres personlige valg som ikke påvirker dem i det hele tatt. Jeg jobber fulltid og sender barnet mitt i barnehagen hver dag, samtidig som jeg ikke tenker på eller dømmer eks. hjemmeværende som også sender barna i barnehagen. Det er ikke min sak, og jeg kjenner ikke deres liv i detalj.

Jeg sendte selv mitt barn i barnehagen før jul og tok en feriedag for å ordne hjemme. Ikke ett fnugg av dårlig samvittighet for det. Vi bor et stykke unna familie og barnehagen er vår "landsby" i hverdagen. Vi har heldigvis en flott barnehage med stabil bemanning og barnet stortrives der. 

Nå snakker jeg ikke om å ikke bry seg om barn generelt, bemanning i barnehagene, fange opp barn som sliter etc, det er noe annet. Men å rynke på nesa og sladre om andre som lever annerledes enn meg, nei det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 2b0c3...957

• Liker 1
Skrevet

Fordi folk ikke klarer og se at andres situasjon er anderledes enn egen.

Det er mange som ikke tror at barn har det bra i barnehagen og gjerne vil være der. 

Og mange mennesker er i jobber eller studerer hvor de er en del hjemme på dagtid, skal dansens bli hjemme av den grunn?

Hva med folk som jobber turnus eller på ettermiddagen, skal ikke deres barn få rutiner og gleden av barnehagens tilbud? 

Frilansere, skuespillere, folk i restaurantbransjen osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sjalusi? Nope ikkd herfra, jeg har rett og slett vondt av barna som aldri får en ekstra dag fri utenom akkurat de ukene man må, barna som er i bhg fra åpning til stengetid hver dag osv. 

Anonymkode: f19b8...ae8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke å dømme folk om man har andre meninger!! Ikke ta ting personlig, da kan du ikke være på SoMe. 

Anonymkode: ed2fa...7fd

🙏

Anonymkode: f19b8...ae8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...