AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #1 Skrevet 2. april 2024 Jeg fikk svar på blodprøver fra Fürst idag. Fastlegen er ikke på kontoret idag, så jeg får ikke ringt dit før imorra. Jeg har litt lave verdier av MCH, den er på 26, og referanseverdien er på 27,1- 32,6. Vanligvis ville jeg ikke reagert på dette, da jeg har hatt litt lave verdier av MCH på tidligere prøver også, uten at legen har sagt noe om det. Men nå leser jeg at Fürst skriver at det er mistanke om talassemi. (Legger ved bilde). Jeg har også lavt ferritin-nivå på 8, men normal blodprosent. Har vært kraftløs og slapp lenge, og iblant tungpusten av ingenting, samt hjertebank som kommer og går. Fürst skriver «mistanke om talassemi dersom det ikke foreligger jernmangel». Men det er jo lave ferritin-nivåer? Det ser Fürst også? Betyr det jernmangel, når blodprosenten er fin? Hvis lave ferritin-nivåer betyr jernmangel, hvorfor foreslår da Fürst utredning av talassemi? Jeg blir gjerne med på den utredningen, men blir bare bekymret og redd når jeg leser om talassemi. Noen som kan noe om dette? Anonymkode: 21786...233
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #2 Skrevet 2. april 2024 Vet ikke noenom talassemi, men du har kraftig jernmangel og det kan forklare alle symptomene du oppgir her. Anonymkode: a5278...1be 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke noenom talassemi, men du har kraftig jernmangel og det kan forklare alle symptomene du oppgir her. Anonymkode: a5278...1be Ja er det kraftig jernmangel selv om man har normal blodprosent? Anonymkode: 21786...233
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #4 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja er det kraftig jernmangel selv om man har normal blodprosent? Anonymkode: 21786...233 Ja, det er det. Tror det er det som heter jernmangel uten anemi, i motsetning til jernmangel med anemi. Anonymkode: a5278...1be
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #5 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er det. Tror det er det som heter jernmangel uten anemi, i motsetning til jernmangel med anemi. Anonymkode: a5278...1be Ok, takk. Guffent, det er ikke noen åpenbar grunn til at jeg skulle hatt jernmangel nå. Og når Fürst skriver at det er mistanke om talassemi, er det enda mer bekymringsfullt. Er det flere som kan noe om dette? Anonymkode: 21786...233
cas.u Skrevet 20. april 2024 #6 Skrevet 20. april 2024 Hei, fikk samme svar på prøven jeg tok for noen dager siden. Har du hørt noe mer fra legen? Jeg venter på telefon fra legen
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #7 Skrevet 20. april 2024 Det står jo et ganske tydelig HVIS der da. Du har jernmangel. Har du en passende genetisk bakgrunn da? Hvis både jernmangel og ikke passende genetisk bakgrunn så vil jo ikke kriteriene for at det er relevant være oppfylt. Ser ut som det er en standardtekst som de slenger på uten uten at det er noe mer vurdering bak enn del. MCH blir også lav av...jernmangel. Anonymkode: aca7e...c5f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #8 Skrevet 20. april 2024 Jeg fikk samme svar- Regner med at jeg har jernmangel jeg da, ettersom jeg verken har lite blod, eller er genetisk disponibel.. Veldig uvanlig i Europa.. Dessuten har du overlevd helt hit uten blodoverføringer, det gjør ikke de med Tallassemi.. jeg er ikke bekymret, det burde ikke dere være heller Anonymkode: e4c3b...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #9 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 13.45): Jeg fikk samme svar- Regner med at jeg har jernmangel jeg da, ettersom jeg verken har lite blod, eller er genetisk disponibel.. Veldig uvanlig i Europa.. Dessuten har du overlevd helt hit uten blodoverføringer, det gjør ikke de med Tallassemi.. jeg er ikke bekymret, det burde ikke dere være heller Anonymkode: e4c3b...5b3 Glem det. Viste seg at jeg har talassemi.. Anonymkode: e4c3b...5b3 1
Meg.2 Skrevet 25. april 2024 #10 Skrevet 25. april 2024 Hei! Jeg fikk også samme beskjed fra Furst,tok hemoglobin utredning og fikk påvist Alpha Talassemi np nylig.Hadde vært hyggelig å komme i kontakt med noen med samme diagnose. Da jeg føler meg litt alene oppi dette og kunne trengt å utveksle erfaringer med.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #11 Skrevet 25. april 2024 Meg.2 skrev (1 time siden): Hei! Jeg fikk også samme beskjed fra Furst,tok hemoglobin utredning og fikk påvist Alpha Talassemi np nylig.Hadde vært hyggelig å komme i kontakt med noen med samme diagnose. Da jeg føler meg litt alene oppi dette og kunne trengt å utveksle erfaringer med. Er du etnisk norsk? Det er jeg, uten noe kunnskap om forfedre da.. Men jeg skjønner jo ikke hvordan dette har kommet til meg. 😅 Anonymkode: e4c3b...5b3 1
Meg.2 Skrevet 25. april 2024 #12 Skrevet 25. april 2024 Hei! Ja,så vidt jeg vet så er alle forfedre fra Norge. Kan jo hende at det er noen fra langt tilbake som jeg ikke vet om...? Fikke du påvist Alpha eller Beta varianten? Jeg har fått time på Ous,fordi jeg sliter en del med utmattelse og legen/jeg lurer på om det kan komme av talassemien. Så blir spennede å høre hva de sier.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #13 Skrevet 25. april 2024 Alpha varianten. Jeg savner informasjon fra legen egentlig, han sa det bare hadde noe å si for fremtidige barn- men jeg har jo allerede barn- Hva med dem?! Jeg fikk beskjed om å holde meg unna mat med jern i, ellers var resten av blodprøvene fine og da var det ikke mer å tenke på. jeg er også mye sliten, men jeg har jo mye å gjøre.. Så jeg vet ikke. Anonymkode: e4c3b...5b3 1
Meg.2 Skrevet 25. april 2024 #14 Skrevet 25. april 2024 Jeg har også et barn,så legen sa vi skulle se an etter jeg hadde vært på Ous om vi skulle sjekke om sønnen min hadde arvet genet . Veldig lite info om det på norsk,siden det er så sjeldent her. Og legene ser ikke ut til å kunne så mye mere om det,en det jeg har lest meg opp på selv😅 Kanskje vi er i familie😂 Hvis vi begge har fått det fra langt tilbake? Hvilken del av landet er du fra?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #15 Skrevet 25. april 2024 Ja, kanskje det 😅 østlandet her. Anonymkode: e4c3b...5b3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #17 Skrevet 25. april 2024 Da er vi nok ikke i slekt. Men det var rart, at vi fikk det påvist likt😅 Anonymkode: e4c3b...5b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå