Gå til innhold

Hvorfor er Bergen så urbant og Oslo så bygdete?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien min flyttet til Norge da jeg var 12 år gammel og bosatte seg på vestlandet. Jeg var ofte innom Bergen i oppveksten pga tannregulering, og flyttet dit senere når jeg begynte å studere. Syntes det var en kul by med internasjonale vibes som ikke lignet på noen andre steder i Norge. Folkene var kjappe i kjeften og stort sett mer beleste enn der jeg kom fra. Måten gammelt og nytt møttes på i arkutekturen gjorde at Bergen fikk en egen stemning.

Da jeg skulle besøke Oslo for første gang fikk jeg mildt  sagt litt sjokk. Byen var liksom bare som en stor bygd. Det kjentes ikke ut som å være et sted med særpreg og folka forstod ikke hva jeg sa på grunn av dialekt og aksent. Måtte alltid gjenta meg når jeg snakka.

Er det fler som har oppfatningen om at Bergen er mer urbant enn Oslo?

Anonymkode: 3ec83...10f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tenkt på det men det gir mening. Bergen var vindu mot verden - Hanseatene. Bergenserne er vant med dialekter fra hele vestlandsregionen mens man i Oslo må slå over på engelsk hvis man har en annen dialekt enn fra oslo-området. 

Anonymkode: 036f3...d5c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke tenkt på det men det gir mening. Bergen var vindu mot verden - Hanseatene. Bergenserne er vant med dialekter fra hele vestlandsregionen mens man i Oslo må slå over på engelsk hvis man har en annen dialekt enn fra oslo-området. 

Faktisk et godt poeng.

Hilsen Osloinnbygger.

Anonymkode: 776d7...89e

Skrevet (endret)

Jeg opplever det helt annerledes.

Jeg går alltid rundt i Oslo og føler at at «alle» er så kule og urbane, mens jeg som kommer fra Bergen, vandrer rundt der som en utdatert kjerring😅

Endret av Skravlehøna
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle de kule konsertene er i Bergen ihvertfall. Kanskje Oslo er bygdete fordi alle fra bygda flytter til Oslo. 
Har bodd noen år i hippe utenlandske byer, og man får litt sjokk når man flytter hjem til Oslo igjen, en by som liksom skal være så urban og framtidsrettet. Det er den nemlig ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 5986d...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig med ts på mange måter og tror det har led historien og internasjonal kontakt å gjøre.
Oslo hadde mange innflyttere fra innlandet, Bergen hadde innflyttere fra kystfolket. Og kystfolket er nå engang mer utadvendt og vant med impulser fra andre steder enn folket fra innlandet (før i tiden). 

Oslo har dessuten aldri hatt sin «storhetstid» som Køben, Århus, Stockholm, Gøteborg og Bergen, det tror jeg bidrar til at Oslo mangler noe (dette har jeg diskutert med skandinaviske venner).

Kanskje Oslos storhetstid er nå (?) - bare synd det ikke gir finere arkitektonisk arv). 

Man merker det feks på kafékultur. I Bergen har man selvstendige kafeer og butikker, Oslo er kjede-kaffebarene og kjedebutikkenes by. Og på utadvebtheten og selvtilliten i møte med andre. I Oslo kvepper folk om fremmede snakker til dem. 

Men alt er ikke galt med Oslo - byen har et fantastisk klima, det kan ingen nekte for. 

Anonymkode: 4326f...0c2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det mulig at en sitter ogjen med et inntrykk etter begrenset erfaring med Oslo? En hører ofte folk fra mindre steder snakke om hvordan der ‘er i Oslo, med oppsummeringer som gjerne stemmer for begrensede eller utvalgte områder av byen. Sånn sett stemmer virderingen kanskje bedre for deler av byen enn andre.

Ellers så ligger det nok mye i at Oslo, og Norge, ikke har hatt tilsvarende (uavhengig) storhetstid som Danmark og Sverige i nyere tid, som gjør st en mangler en del av de monumentale byggene disse byene har. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil oppleve provinsiell by, kom til Kristiansand, byen som snart har 100 000 innbyggere og ingen døgnåpne apotek...

Anonymkode: 30422...702

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 23.18):

Enig med ts på mange måter og tror det har led historien og internasjonal kontakt å gjøre.
Oslo hadde mange innflyttere fra innlandet, Bergen hadde innflyttere fra kystfolket. Og kystfolket er nå engang mer utadvendt og vant med impulser fra andre steder enn folket fra innlandet (før i tiden). 

Oslo har dessuten aldri hatt sin «storhetstid» som Køben, Århus, Stockholm, Gøteborg og Bergen, det tror jeg bidrar til at Oslo mangler noe (dette har jeg diskutert med skandinaviske venner).

Kanskje Oslos storhetstid er nå (?) - bare synd det ikke gir finere arkitektonisk arv). 

Man merker det feks på kafékultur. I Bergen har man selvstendige kafeer og butikker, Oslo er kjede-kaffebarene og kjedebutikkenes by. Og på utadvebtheten og selvtilliten i møte med andre. I Oslo kvepper folk om fremmede snakker til dem. 

Men alt er ikke galt med Oslo - byen har et fantastisk klima, det kan ingen nekte for. 

Anonymkode: 4326f...0c2

Dette var en rar oppsummering av Oslo. Høres ut som du anser Karl Johan og Bogstadveien som hele Oslo. Beveg deg litt rundt, så vil du se at inntrykket ditt ikke stemmer i det hele tatt. 

Jeg har bodd mange år i Oslo (bor ikke der lenger). Møtte aldri på noen som ikke forsto dialekt. Jobbet i et selskap med flere hundre ansatte, språk og dialekt var virkelig aldri et problem. 

Anonymkode: 3688a...395

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du ikke gikk av flytoget i Lillestrøm?

Anonymkode: a7134...f18

• Liker 2
Gjest issoras
Skrevet

Haha, nei, har absolutt ikke den oppfatningen. Har bodd i Bergen, og vært der en del i etterkant, og vært mye i Oslo. Oppfatter Oslo som mye mer urbant.

Men det tok meg MANGE turer til Oslo før jeg oppdaget Oslo utenfor Karl Johan/Aker Brygge. 🙈 Jeg tror mange går litt på den feilen. Er overhodet IKKE enig i at Oslo bare har kjeder, mine mest unike kafé og restaurantopplevelser (i Norge) har jeg fra Oslo. 

Jeg er ikke veldig begeistret for verken Bergen eller Oslo, men velger Oslo skal jeg ha en urban opplevelse i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri bodd i Bergen. Den dialekten er forferdelig. Oslo er mye bedre ❤️ Så jeg er ikke enig. Bergen er en fin by absolutt, men er jo bittelite. Dårlig shopping, men det er det også i Oslo. Er en grunn til at man må utenlands for å handle nye klær.  Norske klesbutikker er bare ræva og jalla. 

Anonymkode: c769c...00e

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med TS - har bodd i flere år i begge byer, bor nå i Oslo. Bergen har en klart mer urban sjarm, ettersom sentrum er relativt kompakt og det er åpenbart hvor det historiske sentrumet er. Samtidig blir det nesten for en småby å regne, sammenmelignet med Oslo. Bergen er jo mer samlet - alle møtes i sentrum. Oslo flyter mer ut, og har sine bydeler - der en del også nekter å møtes på tvers. Byen er jo delt.

Jeg har imildertid valgt Oslo. Det er flere årsaker. Klima er kanskje den aller viktigste. Det er helt klart flere soldager. En annen ting er at det er flere muligheter til å komme seg bort - flere direktefly fra OSL og kort vei til Sverige, og f.eks. Gøteborg. Mer praktisk er jo dette med arbeidsmarkedet. Bergen kan også føles vel liten av og til - i Oslo kan man gjemme seg skikkelig bort og være mer anonym om man ønsker det. Etter hvert har jeg også begynt å sette pris på bydelsfølelsen man f.eks. har i Gamlebyen, der man blir kjent med naboer og kan gå på lokale hyggelige steder der man alltids finner folk å slå av en prat med.

Anonymkode: 99154...ce5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...