Gå til innhold

Når gammel hund blir sliten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere som er aktive når hunden blir gammel og ikke orker å være med på sykkelturer, lange vandringer eller joggeturer? 

Jeg kjenner at jeg selv har blitt mer bedagelig fordi hunden ikke drar meg av gårde lenger. 

Jeg ønsker jo ikke å la han være så mye alene hjemme heller. Han liker best flere kortere snuseturer. 

Dette har endret mitt eget aktivitetsnivå. Jeg går litt mer enn før totalt fordelt på flere kortere turer. Men jeg må løpe alene så disse turene blir mer korte raske turer i nærmiljø fremfor tidligere lange turer i skogen. Syklen er parkert. 

Hvordan har dere andre tilrettelagt livet for gode dager for hund og eier på eldre dager?

Anonymkode: 11721...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok med min gamle hund på rolige snuseturer der jeg la inn pauser for masse kos. Det var viktig at han hadde disse "trimturene" for å vedlikeholde kroppen og få brukt hodet. Han satte imedlertid mest pris på å vandre rundt i skogen sin (fire grantrær) her hjemme. Vi bor slik at han kunne gå løs hele tiden her hjemme på slutten. 

Ellers så fikk han være med på hagestell (ville helst sitte mellom meg og blomsterbedet), bilturer (han lå i framsetet med sikkerhetssele beregnet på hund), hente posten etc. Å være sammen med oss var viktigere enn hva vi gjorde. Etterpå så sov han gjerne ei god stund slik at jeg kunne trene alene uten dårlig samvittighet. 

Han hadde blant annet giktproblemer og hadde en del vondt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Er du alene med hunden? Her går en av oss tur i hundens tempo mens den andre kan gjøre mer krevende aktiviteter for seg selv.

Vi har hage så lar hunden være der nesten så mye han ønsker og trenger, sommerhalvåret sitter vi gjerne mest ute alle sammen.

Det handler egentlig om å bare anerkjenne at turkompisen ikke orker de krevende turene lenger og tilrettelegge for en rolig seniortilværelse ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjøpte valp og hvis jeg angrer på noe så er det at jeg ikke gjorde det tidligere. Mye jobb fordi jeg da hadde to hunder med forskjellige behov, men nå var det jo nettopp mer aktivitet med hund jeg ville ha. Ikke mindre. Den gamle ble selvfølgelig skjermet fra valpen når den hadde raptusene sine, og fikk sine rolige turer, samtidig som det så ut til at han satte pris på selskapet. Jeg valgte også å kjøpe en tispe for å unngå noen form for konfrontasjoner når valpen kom i puberteten og fordi jeg visste at den gamle hadde et meget avslappet forhold til tisper med løpetid. 

Ikke for alle kanskje, men jeg vet om mange som velger denne løsningen når de likevel er 100% sikker på at de skal ha ny hund. Å ha en eldre "læremester" i huset er dessuten gull verdt når man får valp. 

Skrevet

Hvis du er glad i å sykle og ikke har en gigant, finnes det fine sykkeltilhengere for hund. Jeg har akkurat kjøpt meg både sykkeltilhenger og kurv med gitter slik at våre to hunder kan være med på sykkeltur. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tilpasser meg hunden min 😊 Det er viktigere at han har det bra, enn at jeg skal få gå lang tur 😊 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor stor hunden din er, men jeg har min i sekk sånn at hun kan være med på fjellet.

Anonymkode: 962b1...70e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...