AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #1 Skrevet 2. april 2024 Vi må ha ny bil. Usikker på hvor mye vi får igjen for den vi har, da det er endel feil på den. Hva er lurest? 1 eller 2 lån? Har nemlig Fått beskjed om to forskjellige ting.. 1 huslån og 1 billån? Eller ta opp litt mer i lån og kun betale på 1? Jeg tenker jo 1 lån er det beste, men mulig jeg tenker feil her? Anonymkode: 5eb20...f31
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #2 Skrevet 2. april 2024 Å finansiere bilen med boliglån kan gi lavere rente og lavere månedlige avdrag. Ulempen er at boliglånet betales over lang tid, og du vil trolig fortsette å betale på bilen(fordi den er en del av boliglånet) lenge etter at bilen er solgt. Du vil også binde opp sikkerhet i huset og dermed redusere egenkapital, som kan påvirke mulighetene til å kjøpe ny bolig. Et eget billån med sikkerhet/pant i bilen vil ikke påvirke boliglån. Det vil gi høyere månedlige utgifter, fordi du betaler ned bilen på 5-8 år i stedet for å betale bilen ned på +/- 20 år gjennom huslånet. Fordelen er at de månedlige utgiftene er mer realistiske i forhold til hva det faktisk koster å ha bil. Renten på billån er vanligvis høyere enn for boliglån, men hvis man regner på det, kan det godt hende at det totalt sett blir billigere med billån allikevel, fordi man betaler renter i langt færre år enn om man bruker boliglånet. Hva dere velger er opp til dere, men jeg holder selv en knapp på å skille på billån og boliglån, fordi dette er to veldig forskjellige investeringer med veldig forskjellig levetid. Anonymkode: b2c1e...20b 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Renten på billån er vanligvis høyere enn for boliglån, men hvis man regner på det, kan det godt hende at det totalt sett blir billigere med billån allikevel, fordi man betaler renter i langt færre år enn om man bruker boliglånet. Anonymkode: b2c1e...20b Jeg forstår ikke denne argumentasjonen i det hele tatt. Selvsagt er det lurest å bake billån inn i boliglån om man har mulighet - og så (selvfølgelig) betale ned ekstra på boliglånet hver måned, tilsvarende det man ville betalt i billån. MYE billigere, og en real no-brainer spør du meg. Anonymkode: ff436...85b 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #4 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg forstår ikke denne argumentasjonen i det hele tatt. Selvsagt er det lurest å bake billån inn i boliglån om man har mulighet - og så (selvfølgelig) betale ned ekstra på boliglånet hver måned, tilsvarende det man ville betalt i billån. MYE billigere, og en real no-brainer spør du meg. Anonymkode: ff436...85b Ja, er slik jeg tenker også. Vi har ingen planer om ny bolig. Tror vi går for 1 lån, og å betale litt ekstra i mnd. Anonymkode: 5eb20...f31
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #5 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, er slik jeg tenker også. Vi har ingen planer om ny bolig. Tror vi går for 1 lån, og å betale litt ekstra i mnd. Anonymkode: 5eb20...f31 Litt ekstra blir det ikke, dere bør betale ned billånet med like høye avdrag som dere ville gjort dersom dere tok opp et eget billån. Anonymkode: 49f25...dda 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #6 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt ekstra blir det ikke, dere bør betale ned billånet med like høye avdrag som dere ville gjort dersom dere tok opp et eget billån. Anonymkode: 49f25...dda Joda, men greit å ha alt bakt inn i 1 lån. Har under 1,5 mill i lån, så tenker det skal gå greit. Anonymkode: 5eb20...f31
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke denne argumentasjonen i det hele tatt. Selvsagt er det lurest å bake billån inn i boliglån om man har mulighet - og så (selvfølgelig) betale ned ekstra på boliglånet hver måned, tilsvarende det man ville betalt i billån. MYE billigere, og en real no-brainer spør du meg. Anonymkode: ff436...85b Forutsatt at man betaler ned i samme tempo som man ville gjort med et billån så ja. Dersom man bare lar det skure å gå lånets løpetid på 20++ år så kan det fort bli dyrere. Anonymkode: 3eb99...ae4
drohatha Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 Hvis dere tenker å kjøpe nybil så er det noen kampanjer som gir bedre lånerente på bil enn dere sannsynligvis har på boliglånet. Så ville sjekket opp det hvis det var aktuelt.
Snublefot62 Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 drohatha skrev (27 minutter siden): Hvis dere tenker å kjøpe nybil så er det noen kampanjer som gir bedre lånerente på bil enn dere sannsynligvis har på boliglånet. Så ville sjekket opp det hvis det var aktuelt. Bare vær obs på at disse ofte kun varer i 2-3 år før det går over til normal rente. Greit å være obs på 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå