Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

IMG_20240402_090217.thumb.jpg.142e46d7bee3f19ca34c47a54fc77904.jpg

Dette ser ille ut. Taper over 50000 om jeg selger nå. Fortsatt 🚀🚀🚀 eller er toget gått?

Anonymkode: 844d1...077

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan hodle.

Anonymkode: 162e3...5ea

AnonymBruker
Skrevet

Å diskutere en amerikansk enkeltaksje på Kvinneguiden er muligens litt malplassert?

Men OK: Du spør om det fortatt er en rakett, eller om toget er gått?

Svar: Det var jo egentlig ikke noe tog, og noen rakett er det slett ikke. Det som skjedde i 2021 var jo rett og slett en short squeeze som alle slengte seg på på å tjene gode penger på shorterne. Det var jo selvsagt ingen som trodde at Gamestop skulle vokse videre etter dette.

Ta tapet og tørk tårene.

Anonymkode: befef...a16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men for å nyansere svaret mitt litt: Det avhenger selvsagt av når du gikk inn, og hvor mye du gikk inn med. 50' på 2 mill er ikke store tapet. 50' på 100' er jo litt....

Har selv et par amerikanske aksjer det gikk alvorlig dårlig med for noen år siden pga konjunktursving (vi snakker 70-80% ned). Et papirtap på noen titusener. De tapene har jeg svelget, men nå eier jeg aksjene bare på trass...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De tapene har jeg svelget, men nå eier jeg aksjene bare på trass...

Velg én: Har du tatt tapet eller eier du aksjene fortsatt?

Jeg har mange store tap, SAS - kjøpt rett etter pandemien med 99,5% tap - og Bergen Bio blant dem.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Et papirtap på noen titusener. De tapene har jeg svelget, men nå eier jeg aksjene bare på trass...

Om du har et papirtap har du ikke svelget noe som helst. Du har da et urealisert tap. 

Du kan realisere det og trekke det av på skatten. Nå som kapitalbeskatning er rimelig høy kan det være lurt å likvidere posten så du får utnyttet skattefradraget. Så kan du kjøpe aksjene på trass igjen etterpå. Bare pass deg for gjennomskjæring, så vent en liten dag før du kjøper aksjene tilbake

AnonymBruker
Skrevet

Toget gikk for 3 år siden. Hadde urealistert gevinst på 500 tusen på GME i 21 faktisk. Solgte for sent og endte opp med et par hundretesener i profitt. Det går ikke så bra med Gamestop om dagen, omsetningen har falt betraktelig og aksjekursen er deretter. Hadde forventinger til Ryan Cohen, men han har ikke klart å snu skuta enda dessverre

Anonymkode: e0901...79e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (34 minutter siden):

Om du har et papirtap har du ikke svelget noe som helst. Du har da et urealisert tap. 

Du kan realisere det og trekke det av på skatten. Nå som kapitalbeskatning er rimelig høy kan det være lurt å likvidere posten så du får utnyttet skattefradraget. Så kan du kjøpe aksjene på trass igjen etterpå. Bare pass deg for gjennomskjæring, så vent en liten dag før du kjøper aksjene tilbake

Stemmer jo det, rent formelt/teknisk. Poenget mitt er vel mer at jeg har "svelget det" mentalt, og vet at de pengene er blåst for alltid.

Godt poeng ellers: Ender med å realisere tapet i år og skrive det av på skatten. Smulene får havne i noe bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg helt alene om å ikke vite hva verken hodle eller GME er?

Anonymkode: 89431...8ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

hodl: hold on for dear life

GME: Det amerikanske selskapet GameStop.

Det som skjedde i 2021 kan du lese om her: https://en.wikipedia.org/wiki/GameStop_short_squeeze

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hodle er en skrivefeil av aksjespekulasjonsordet "hold". 

GME er børsticker for Gamestop i USA

AnonymBruker
Skrevet

Ignen vits å selge nå. De er jo så og si verdiløse nå uansett. Bare hodle og håpe Elon Musk eller noe twittrer et eller annet så skyter plutselig verdien i været. Bare husk å følge med på X/twitter.

Anonymkode: 899d4...cdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, for en tulling du er, ingen med vett i hodet holder på de aksjene fortsatt, alle som presset på med "hodl!" solgte ut for lenge siden nettopp pga tullinger som falt for det og som fortsatt holder på aksjene. Jeg kjøpte meg inn i februar og solgte i juni og det er jeg glad for. :ler:

Anonymkode: d874c...d17

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Nå som kapitalbeskatning er rimelig høy kan det være lurt å likvidere posten så du får utnyttet skattefradraget. 

Kan du utdype dette litegrann? Hvordan funker dette for 2024-skatten?

Jeg har doblet innsatsen i GME ved fire anledninger og sitter igjen med 40-45000 i pluss. Selger jeg nå, forsvinner all gevinsten, og litt til.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du utdype dette litegrann? Hvordan funker dette for 2024-skatten?

Jeg har doblet innsatsen i GME ved fire anledninger og sitter igjen med 40-45000 i pluss. Selger jeg nå, forsvinner all gevinsten, og litt til.

Man betaler skatt på avkastning, og man får fradrag for tap. Ikke noe mer magisk enn det. 
Hvordan klarer du å sitte 40-45k i pluss og samtidig tape hele gevinsten? 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Sikkert så uviten at han tror at man skatter 45% på hele salget og ikke bare av gevinsten.

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (43 minutter siden):

Man betaler skatt på avkastning, og man får fradrag for tap. Ikke noe mer magisk enn det. 

Fordi jeg reinvesterte når aksjen falt igjen. Jeg har fortsatt penger i den aksjen. Straks jeg selger, realiserer jeg et tap som er større enn min tidligere gevinst. For øvrig sprøtt at man kan sosialisere spekulasjonstap.

Skrevet

Sosialisere et tap? Skatteregler er ganske harmoniske. Der man betaler skatt på profitt kan man føre fradrag på tap og kostnader. 
Når det gjelder posisjonen din i GME kan det nok være greit å realisere tapet om du ikke tror på en snarlig bedring. Er fysisk spillsalg i USA et nisjemarked du har tro på? Blir du rik på investeringen eller er det mest rasjonelt å realisere tapet? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har gode poeng her, takk for at du hjelper meg med å klarne hodet.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 15.20):

Hahaha, for en tulling du er, ingen med vett i hodet holder på de aksjene fortsatt, alle som presset på med "hodl!" solgte ut for lenge siden nettopp pga tullinger som falt for det og som fortsatt holder på aksjene. Jeg kjøpte meg inn i februar og solgte i juni og det er jeg glad for. :ler:

Jeg sitter på store mengder ennå (xxxx), og har planer om å kjøpe mer. Den var nylig oppe i over 60 dollar, kunne solgt meg ut med 100% gevinst da om jeg ville. Kjøper for 200k til på mandag om den ikke hopper opp mye fra start. 28 dollar er billig for et selskap som (sannsynligvis, om de har solgt alle de nye 75M aksjene) sitter på 4,5 mrd. dollar i cash, null gjeld og garantert vil gå med overskudd i år (Q1 er alltid negativt). Bare cashbeholdningen alene + lagerverdi utgjør da 16-17 dollar per aksje. 

Anonymkode: b2247...174

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...