Gå til innhold

Hvordan forklare små barn om nettvett og deling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barn i 2. klasse. Hen har selvsagt ikke sosiale medier eller liknende, men har en iPad. Der har de begynt å sende meldinger til hverandre, og nå også bilder. Min sender en haug av bilder uten filter. Jeg prøver å forklare at hen bør tenker over hva hen sender. At alt som sendes til venner må hen kunne anta at hvem som helst kan kunne komme til å se. Kanskje er det morsomt i dag, men ikke i morgen osv. Men jeg kjenner at jeg synes det er vanskelig å forklare, og at det ikke når helt inn. Noen med tips? Kanskje til en video? Barnet er 8år. 

Anonymkode: 4791a...beb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du forklarer det på en god måte og jeg tenker at det viktigste for at de skal forstå dette er å ha den samtalen igjen og igjen. En god tommelfingerregel er at hvis man ikke ville vist eller sagt dette til noen i virkeligheten skal man heller ikke vise eller si det på nett/sosiale medier.

Jeg regner med at hen også spiller spill og derfor spiller, eller kommer til å spille, med andre mennesker. Da er det også viktig å snakke om at man ikke nødvendigvis kan stole på alle man møter på nett. Derfor skal de heller ikke fortelle hvem de er eller hvor de bor (det er lov å si at man er Per fra Oslo, men Per Persen i Pers vei 1 trenger man ikke si) eller andre personlige opplysninger. Aldri klikke på lenker er viktig, og ettersom barnet blir eldre og får bankkort og bank-ID er det viktig at de forstår at dette er opplysninger de aldri må gi fra seg og at de må være kritiske til hvor de handler på nett.

Viktigst av alt uansett alder er at man alltid kan komme til foreldrene om det er noe, uten å føle at man har gjort noe galt. Jeg tror dessverre mange, særlig ungdom, kanskje skjuler ting fordi det er ubehagelig å fortelle at de har sendt et nakenbilde til kjæresten som så har kommet på avveie eller at de har latt seg lure til å sende noe personlig eller et bilde i bytte mot f.eks. en fin premie i et spill. Så det er superviktig at de alltid vet at det er trygt å si i fra til foreldre og at de kommer til å få hjelp og støtte og ikke kjeft. Begynn med det som er generelt samt det som er relevant for det hen får lov til og så utvider du etter hvert som barnet blir eldre og det blir flere aspekter til dette med nettvett. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn i 2. klasse. Hen har selvsagt ikke sosiale medier eller liknende, men har en iPad. Der har de begynt å sende meldinger til hverandre, og nå også bilder. Min sender en haug av bilder uten filter. Jeg prøver å forklare at hen bør tenker over hva hen sender. At alt som sendes til venner må hen kunne anta at hvem som helst kan kunne komme til å se. Kanskje er det morsomt i dag, men ikke i morgen osv. Men jeg kjenner at jeg synes det er vanskelig å forklare, og at det ikke når helt inn. Noen med tips? Kanskje til en video? Barnet er 8år. 

Du kan ikke be barnet "tenke over hva hen sender". Du sier at "Dette sender du ikke", snakk om hvorfor barnet sender det, hva får barnet ut av det? Hvorfor sender barnet dette? osv. Du må gi tydelige føringer på hva som er greit å sende eller ikke, barnet kan ikke reflektere såpass.

Anonymkode: 87b07...834

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må lære seg å reflektere over det for foreldre kan ikke tenke seg alle mulige scenarier som kan oppstå og lage konkrete regler for hver enkelt. Barnet må etter hvert være i stand til å ta gode valg også når det oppstår noe nytt eller noe foreldrene ikke har laget regler for. Selvsagt er det annerledes for en 8-åring enn en 13-åring, så jeg er enig i at TS sitt barn godt kan ha helt konkrete regler og grenser i tillegg, men det er aldri for tidlig å lære dem å reflektere rundt det som foregår på nett og sosiale medier og hva som kan skje. Målet er jo å utstyre dem med evnen til å ta gode valg på egen hånd, ikke bare følge en regelliste som uansett aldri kommer til å dekke alt som kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes bøker om temaet, blant annet «Nettvett med Johannes». Ditt lokale biblioteket har sikkert også noen flere bøker å anbefale. 

Som bibliotekar vil jeg gjerne tipse om at det finnes mange bøker som tar for seg tema det kan være vanskelig å snakke med barna om. Vi vil gjerne hjelpe foreldre til å finne inngangsporter til disse viktige samtalene. 

Anonymkode: 33b53...99d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg viste barna en del av slike delingen som ligger På nettet delt av skoler for å vise hvor raskt ting sprer seg. Samme med at så mye av det de ser på nett ikke er norske videoer og innlegg. Og hvordan visningstall og lagringer og delingstall vises på mye innhold på nettet. Vi snakket også om hva man IKKE deler eller sender.. At det man skriver er like alvorlig som om man sier det osv. 

Og tok en sånn nettvett test - husker ikke hvor vi fant den. 

Anonymkode: ca135...816

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke la barnet sitte alene f.eks på rommet og chatte og sende bilder. Ha en regel på at alt som foregår på skjermen skal skje i samme rom som dere. Da er terskelen for å sende uønsket materiale høyere og det er lettere å fange opp dersom det foregår uønskede ting på skjermen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det finnes bøker om temaet, blant annet «Nettvett med Johannes». Ditt lokale biblioteket har sikkert også noen flere bøker å anbefale. 

Som bibliotekar vil jeg gjerne tipse om at det finnes mange bøker som tar for seg tema det kan være vanskelig å snakke med barna om. Vi vil gjerne hjelpe foreldre til å finne inngangsporter til disse viktige samtalene. 

Anonymkode: 33b53...99d

Takk for boktips! Har bestilt boken! 🙏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldersgrensesperre, gjennomsyn av ligg. Be skolen ta opp temaet. 

Anonymkode: 24558...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du kan ikke be barnet "tenke over hva hen sender". Du sier at "Dette sender du ikke", snakk om hvorfor barnet sender det, hva får barnet ut av det? Hvorfor sender barnet dette? osv. Du må gi tydelige føringer på hva som er greit å sende eller ikke, barnet kan ikke reflektere såpass.

Anonymkode: 87b07...834

Jeg klarer ikke følge med til enhver tid dessverre, ofte spør hen om bildene er ok å sende. Da kan jeg selvsagt korrigere. Men jeg vil jo gjerne at hen skal gjøre seg opp noen tanker om hvorfor noen bilder er ok og andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldersgrensesperre, gjennomsyn av ligg. Be skolen ta opp temaet. 

Ligg=logg 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (På 2.4.2024 den 9.04):

Jeg synes du forklarer det på en god måte og jeg tenker at det viktigste for at de skal forstå dette er å ha den samtalen igjen og igjen. En god tommelfingerregel er at hvis man ikke ville vist eller sagt dette til noen i virkeligheten skal man heller ikke vise eller si det på nett/sosiale medier.

Jeg regner med at hen også spiller spill og derfor spiller, eller kommer til å spille, med andre mennesker. Da er det også viktig å snakke om at man ikke nødvendigvis kan stole på alle man møter på nett. Derfor skal de heller ikke fortelle hvem de er eller hvor de bor (det er lov å si at man er Per fra Oslo, men Per Persen i Pers vei 1 trenger man ikke si) eller andre personlige opplysninger. Aldri klikke på lenker er viktig, og ettersom barnet blir eldre og får bankkort og bank-ID er det viktig at de forstår at dette er opplysninger de aldri må gi fra seg og at de må være kritiske til hvor de handler på nett.

Viktigst av alt uansett alder er at man alltid kan komme til foreldrene om det er noe, uten å føle at man har gjort noe galt. Jeg tror dessverre mange, særlig ungdom, kanskje skjuler ting fordi det er ubehagelig å fortelle at de har sendt et nakenbilde til kjæresten som så har kommet på avveie eller at de har latt seg lure til å sende noe personlig eller et bilde i bytte mot f.eks. en fin premie i et spill. Så det er superviktig at de alltid vet at det er trygt å si i fra til foreldre og at de kommer til å få hjelp og støtte og ikke kjeft. Begynn med det som er generelt samt det som er relevant for det hen får lov til og så utvider du etter hvert som barnet blir eldre og det blir flere aspekter til dette med nettvett. 

Takk for mange gode tips! Ikke lett å navigere i dette 😮‍💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...