Gå til innhold

Håndtere nabobarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dette er mitt første innlegg. Har en sak som tar nattesøvnen. Det er to nabobarn som oppfører seg sjefete mot mine unger(samme alder og klasse). Sameiet med felles hage.Bor en haug med unger her så er det de to som bestemmer hvem som få være med på trampolinen feks . De også frekke mot mannen min når han er ute sier han er "bæsj" osv. Foreldrene slipper dem ut og jobber mye, de virkers  hyggelige. Har snakket en del ganger med foreldrene om det. Men det endrer ingenting. Det virket som om vi har sluttet å snakke mye sammen egentlig. Hele påskeferien var det god stemning mellom barna mine og de andre nabobarna, men nå er de kommet hjem og med en gang, samme dag, er dramaet det igjen....

igår kom sønnen (1.klasse) hjem og sa at han ikke fikk være med på trampolinen. Da vi gikk til trampolinen var det 6,7 stykker som var sånn "åååh nei æsj da kommer de*skriker * osv og da sier jeg tydelig "Her i gata får alle være med i leken, trampolinen er for alle". Så begynte gjengen å være så frekke mot meg, at de har en lek og han får ikke være med fordi de vil leke det uten ham. De er for det meste samme alder . jeg er ikke fra Norge og helt paff at mora til "bestemmeren" var noen meter bak meg, opptatt med noe annet, og virket helt uinteressert(heller ikke norsk). Bare fulgte med fra avstand liksom . Og vanligvis er det dette barn som får viljen sin , det virker som de andre barna er med på det for å få være med i leken/gruppen. Så virket det som et nytt barn i gruppen ville "tøffe seg " foran gruppen og kjeftet på meg ala "ok greit han få være med men vi sier at reglene er sånn og sånn og han må vente til slutt". Jeg vet ikke tonen ble så frekk så jeg sa "nå går jeg til mamman din". Jeg hadde jo ungene mine med så det var ikke så komfortabel. Og det gjorde jeg. Sa til den nye dama at det ikke er en ny sak, at noen blir ekskludert her og nå var ikke dette en hyggelig opplevelse for sønnen min og at felles lekeapparatene er til alle. Så ba mora at barnet bør komme å si unnskyld,  men barnet nektet. Og de er så hyggelige så vet ikke hvordan dette kunne skje egentlig.

Hva skal jeg gjøre; føler meg som en streng nabokone. Men når barna ikke tørr å ha med besøk lenger fordi de to "betemmere" "tar vekk" besøket, slenger seg på med en gang de ser at det er besøk ute og er pågående, så føler jeg at jeg må gjøre noe .

Anonymkode: c7a6b...aa3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet siden de er "overalt" skole, i gata... dine barn må jo låse seg inne hjemme for å få fred. 

Anonymkode: 83f29...f53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det hadde vært så enkelt å flytte, ja. Dessverre er det ingen opsjon akkurat nå:/

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
catwoman_ skrev (4 minutter siden):

Om det hadde vært så enkelt å flytte, ja. Dessverre er det ingen opsjon akkurat nå:/

Nei men barna dine slipper 10-13 lange skoleår og sommere med å bli mobbet. For dette kommer aldri til å bli bedre heller verre. Tenk om DU ble mobbet og utestengt sosialt på jobb i 10-13 år og ikke kunne slutte? 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker egentlig at du skal være glad barnet ditt ikke er på den trampolinen, det der hørtes ikke trygt ut. 6-7 barn på trampolinen, og i den grad det er foreldre som følger med, er de opptatt med noe helt annet og ikke følger med. Den trampolinen burde jo egentlig fjernes, når det ikke er bedre kontroll under barnas lek på den. 

Jeg skjønner egentlig ikke hva som skjedde i den situasjonen du nevner. Var sånn at at ditt barn egentlig ikke ønsket å være med på den leken de andre barna hadde på gang, og ødela for de andre med det han gjorde på trampolinen? I og med at barna påpekte at barnet ditt fikk være med, om han forholdt seg til regelen i leken, tenker jeg på. Eller var det slik at barnet ditt fikk beskjed om at ikke fikk være med på leken helt uavhengig om han ville følge reglene eller ikke?

Og hvorfor nekter barnet å komme å si unnskyld? Var det fordi barnet syns det var urettferdig at det bare måtte komme å si unnskyld, uten at noen hadde lyttet til barnets versjon, og bare tatt det ditt barn fortalte som sannheten? For det høres jo ikke ut som at noen her spurte hvorfor ditt barn ikke fikk være med på trampolinen? 

Det er rimelig spesielt og barnslig å kalle andre mennesker for «bæsj», særlig når man er så gammel at man har begynt på skolen. Hva sier mannen din til disse barna etter at de kaller han bæsj? Hvordan er det disse to «bestemmerne» tar bort besøket til dine barn? 

Og er det sånn at dine barn blir mobbet og utestengt hele tiden og foreldrene hverken klarer eller gidder å gjøre noe med det, så vil det dessverre neppe bli bedre med det første iallfall. Hvordan er det på skolen? Regner med at de samme barna går på skole sammen?

Anonymkode: 04793...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Og tusen takk for svar:)

Det var en lek hvor to sitter i midten mens de andre hopper rundt, så bytter de hvem som sitter i midten. 

Og sønnen min fikk beskjed at han ikke få være med I det hele tatt ja. 

Så han kom bort til meg og var lei seg, det er altså ikke første gang og det har med kjønn å gjøre.

Så da sa det "nye" barnet " ok greit" men da bestemte de når det var hans tur da, og det var helt til slutt. Så skulle han liksom vente på tur (som alle andere og) mens "sjefene" bare satt i midten og alle måtte vente. Så sa jeg at trampolinen er for å hoppe og at han kunne hoppe fordi det er felles for alle barna i gata. Så på denne måten ødela jeg jo leken til de , som de hadde.

Jeg reagerte på måten å bli snakket på og det var tema når jeg gikk bort til nabodama.

Mannen min sier til de at det ikke er greit, tror de bare prøver å tøffe seg og vi håper at det blir bedre når de blir eldre...

Når besøk er hos oss og de går ut kommer gutten og slenger seg på,  foreslår noe gøyalt å så løper de av gårde vekk fra barnet mitt...de går jo alle i samme klasse da...det har skjedd flere ganger dessverre. 

Uff ja:/ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei men barna dine slipper 10-13 lange skoleår og sommere med å bli mobbet. For dette kommer aldri til å bli bedre heller verre. Tenk om DU ble mobbet og utestengt sosialt på jobb i 10-13 år og ikke kunne slutte? 

Unnskyld meg, men barna hennes lærer av dette. Hva vil du at barna hennes skal lære? Å flykte? Moren viser hvordan man står opp for seg selv og setter grenser, dette er forebilledlig av TS som ikke gir seg! Barna lærer masse av det her!

Anonymkode: d6bb9...82c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Og tusen takk for svar:)

Det var en lek hvor to sitter i midten mens de andre hopper rundt, så bytter de hvem som sitter i midten. 

Og sønnen min fikk beskjed at han ikke få være med I det hele tatt ja. 

Så han kom bort til meg og var lei seg, det er altså ikke første gang og det har med kjønn å gjøre.

Så da sa det "nye" barnet " ok greit" men da bestemte de når det var hans tur da, og det var helt til slutt. Så skulle han liksom vente på tur (som alle andere og) mens "sjefene" bare satt i midten og alle måtte vente. Så sa jeg at trampolinen er for å hoppe og at han kunne hoppe fordi det er felles for alle barna i gata. Så på denne måten ødela jeg jo leken til de , som de hadde.

Jeg reagerte på måten å bli snakket på og det var tema når jeg gikk bort til nabodama.

Mannen min sier til de at det ikke er greit, tror de bare prøver å tøffe seg og vi håper at det blir bedre når de blir eldre...

Når besøk er hos oss og de går ut kommer gutten og slenger seg på,  foreslår noe gøyalt å så løper de av gårde vekk fra barnet mitt...de går jo alle i samme klasse da...det har skjedd flere ganger dessverre. 

Uff ja:/ 

Går de i samme klasse? Her hadde jeg involvert skolen. snakk med moren igjen, si at de utestenger barnet ditt og oppfører seg ikke greit. Jeg heier på deg, TS! Vær heller den kjipe nabokjerringa enn å la barna dine bli utsatt for de kjipe nabobarna!

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om foreldre må ta en prat om felles regler her. Burde være max 3 unger på trampolinen og da i samme vektklasse og ikke triksing med mindre det er kun en person på. 

Anonymkode: c1907...3b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvem sin trampoline er det? Er det sameiet sin, henvend deg til styret og få den fjernet. Hvis den er privat, er det eieren som bestemmer. Høres helt jævlig ut dette. Uoppdragne drittunger finnes overalt, men dine barn bør holde seg unna. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sette seg ned med de voksne og lage felles regler for trampolinen, og gi de voksne lov til å kaste av alle barna fra trampolinen dersom de bryter reglene? Jeg har brukt det flere ganger, klarer de ikke å holde reglene (ta turer, inkludere, for mange, for vill lek) så skal alle av. I 10 minutter eller noe. Blir møtt med motstand men det er bare å være konsekvent og få med foreldrene på dette. Nekter de å innrette seg (f eks slik at du må kontakte deres foreldre for å då dem av) kan de få et forbud i 1 time, resten av dagen  - som foreldrene må påse at de overholder.  Det kan være kjedelig for de som følger reglene, men det er altfor vanskelig å dømme mellom barna. Og de barna som ødelegger vil bli mindre populære og få mindre makt. Og det er ingen nødvendighet eller å være på trampoline… Utestengning og skittkasting  derimot er helt feil. 

Anonymkode: 6dc23...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren er nok ikke for streng og konsekvent. Ungene er vant til å få viljen sin. 

Kan du legge ut problemstillingen i sameiet sin gruppe? Kan det være en ide å dele opp til "trampolinetider"? Ditt barn vil sikkert ikke hoppe med disse ungene uansett. Kanskje det kan være en liste (Facebook hvor foreldrene skriver opp, ikke barna) og avsatt tid, feks 30min x 4 per dag? Altså at en gruppe kan booke trampolinen en halvtime per dag, ikke mer med mindre den er ledig. Dette er jo felles i sameiet og alle bør få ha det kjekt på trampolinen. Eller så må det være en regel om at en forelder til gjengen som hopper alltid er tilstede for å passe på, men det hjelper neppe hvis ungene bestemmer over mor.

Anonymkode: e856d...44a

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken land er barna fra? Somaliske og afghanske barn blant annet har 0 respekt for mødrene sine og er generelt ganske jævlige. Derfor det er verdt å betale en formue for å ikke bo i dårlige sameier med mye utlendinger. 

Anonymkode: e4f58...5ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men barna hennes lærer av dette. Hva vil du at barna hennes skal lære? Å flykte? Moren viser hvordan man står opp for seg selv og setter grenser, dette er forebilledlig av TS som ikke gir seg! Barna lærer masse av det her!

Trådstarter her. Tusen takk! Jeg synes det er vanskelig. Men hjelper ikke, jeg vil ikke at barna mine blir hersket med.

AnonymBruker
Skrevet

Går de i samme klasse? Her hadde jeg involvert skolen. snakk med moren igjen, si at de utestenger barnet ditt og oppfører seg ikke greit. Jeg heier på deg, TS! Vær heller den kjipe nabokjerringa enn å la barna dine bli utsatt for de kjipe nabobarna!

Trådstarter her. Tusen takk! Jeg er kjerringa ja. Hadde ønsket at det er flere mødre/fedre som er det...

Det har vært en sak på skolen ja. Jeg ser at det var riktig å melde det til skolen...

Jeg synes forslaget ditt var bra. Kanskje et møte med flere foreldre , ute på nøytral fellesareal hvor vi kan snakke om hvordan vi vil ha det sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å sette seg ned med de voksne og lage felles regler for trampolinen, og gi de voksne lov til å kaste av alle barna fra trampolinen dersom de bryter reglene? Jeg har brukt det flere ganger, klarer de ikke å holde reglene (ta turer, inkludere, for mange, for vill lek) så skal alle av. I 10 minutter eller noe. Blir møtt med motstand men det er bare å være konsekvent og få med foreldrene på dette. Nekter de å innrette seg (f eks slik at du må kontakte deres foreldre for å då dem av) kan de få et forbud i 1 time, resten av dagen  - som foreldrene må påse at de overholder.  Det kan være kjedelig for de som følger reglene, men det er altfor vanskelig å dømme mellom barna. Og de barna som ødelegger vil bli mindre populære og få mindre makt. Og det er ingen nødvendighet eller å være på trampoline… Utestengning og skittkasting  derimot er helt feil. 

Anonymkode: 6dc23...226

Tusen takk! Det var en god ide. Jeg tror jeg kaller inn til et møte og fremmer forslag om trampoline-regler. Og likeså fremme ideen om det kan være en ide om følge mer med når barna er ute..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...