Gå til innhold

Jeg har BMI på 51. Fått beskjed om å ikke trene for å gå ned.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hør på legen og klinikken du :) Det tar på å skulle gå ned i vekt selv om man spiser seg nedover da kroppen ikke synes det er veldig gøy med et stort kaloriunderskudd. Dersom du likevel kjenner at du etterhvert ønsker å trene, finnes det jo treningsmetoder som gir lavere impact på kroppen i mangel på bedre ord - svømming, innendørs sykling, enkel jobb med manualer osv.

Du trenger jo ikke begi deg ut på joggetur eller å løfte de tyngste vektene, husk at når du bærer rundt på en stor og tung kropp har du overraskende mye muskler. Jeg har selv gått fra en BMI på 45 til 22 og jeg merket faktisk at jeg ble svakere etterhvert fordi de 50+ ekstra kiloene jeg gikk rundt og bar på plutselig ble borte. Men dersom du ikke synes at trening er noe gøy, holder du deg unna. 

Anonymkode: 3bef1...f92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

TS: Takk. Nei var ikke med tanke på skader. Og jeg har trent før mange ganger. Pint og hatet meg igjennom det. Aldri funnet noe jeg har likt eller følt meg flink til. Ikke glad i å gå tur eller. Og de mener vel at jeg skal gjøre dette lystbetont for ellers går jeg raskt på en smell om jeg skal tvinge meg til ting dag etter dag. 

Anonymkode: 59d4a...937

Ja, det høres jo også ut som en god vurdering. Er vanskelig å finne motivasjon i noe man hater. Isåfall er eneste rådet mitt å teste nye ting/interesser som du kanskje i fremtiden kan finne lysbetont. F.eks om man er glad i dans, yoga, gruppetimer av ulike slag etc:) Men dersom dette ikke er et mål/ønske du har så trenger du jo ikke styre med det. Helt enig i det andre  her og legen din sier. Man kan forbedre helsen sin betraktelig bare ved å være litt flinkere matveien:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bikket 45 år? I så fall er det lurt med litt styrketrening. Viktig for å beholde muskelmasse ifm overgangsalder. 

Anonymkode: 9f461...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold tar kilo, trening tar gram.

Trening har annet bra for seg, men du går ikke ned i vekt av å trene. Jeg vet om mange som har gått ned masse i vekt uten å trene. Når man er veldig stor og utrent, så stjeler trening bare energi. Ikke som i kcal, men som i overskudd. Når man går litt ned i vekt så får man plutselig LYST til å trene. Da må man gjerne trene. :) 

Anonymkode: 1f6bf...976

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større sjangse for å lykkes om du konsentrerer deg om kosthold først, så kan trening/mosjon komme på et senere tidspunkt. 
Hodet ditt skal henge med i denne større livsstilsendringen, og da må trening vike for en stund.

Hør på fagfolk, så ønsker jeg det masse lykke til! 

Anonymkode: 96913...638

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge trening bare er stress for deg, høres det greit ut å bare fokusere på maten ei god stund. Så kan du heller få inn litt hverdagsaktivitet på sikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Føler alle sier at man kan ikke «bare» spise i kcal underskudd for å gå ned man må også trene.

Jeg har av både lege og overvektsklinikken fått beskjed om å la være å trene. Jeg har aldri likt å trene. Aldri funnet en trening jeg liker og dermed så blir det kun et ork og ikke lystbetont og derfor mener de at det skaper mer stress enn det vil gi helseeffekt. Jeg føler jeg burde fordi alle forventer at endrer man livsstil så trener man. Hva gjør jeg?

Og ja jeg er et lass av fett og burde aldri blitt så stor, men ja livet. Og dette er realiteten og jeg prøver å gjøre noe med det.  

Gå tur. Få deg en hund 

Anonymkode: af43e...cc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er gram og kosthold/ kaloriunderskudd er kilo. 

Anonymkode: 309e0...f8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare høre på legen din. Hun eller han har helst sikkert sine grunner. Jeg tror ikke legen er imot trening generelt, men mener altså at du bør la være.

Når man skal gå med veldig mange kg er det kosthold som teller. Trening fungerer til å smelte av to tre kg i løpet av noen måneder men det er mye jobb å trene bort ett kg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening = gram

Kosthold = kilo

Trening vil kunne gi økt muskelmasse, som vil bedra positivt i forhold til forbrenning. Men trening i seg selv brenner ikke så mye kalorier.

Om det stemmer det de sier, at trening gir en uønsket negativ effekt via stress, så er det ikke så viktig. Såklart alt du får til vil hjelpe. Om du klarer å ta deg en 30 min gå tur bare hver dag, så vil dette hjelpe på. Men det er ikke nødvendig så lenge du har kontroll på kostholdet.

Anonymkode: b3fc9...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du kan helt klart gå ned i vekt uten å trene. Jeg gikk ned rundt 50 kg på 1 år uten å trene. Jeg bare endret livsstilen min og gikk ned pga det. 

Anonymkode: 48a90...da9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått beskjed om å ikke trene, eller har du fått beskjed om å være forsiktig med trening? Med så mange kilo ekstra på kroppen er det naturligvis en stor belastning for alle ledd å bevege seg, så det må gjøres med forsiktighet, ja. Men å gå frem og tilbake på stuegulvet for å forbrenne kcal kan være en lur ide. 

Det holder ikke som motargument at du "ikke liker din egen pust" når du går.... den var litt i dårligste laget, den unnskyldningen du kom med der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på legen, du kan alltids starte å trene når du har kontroll på vekt og kosthold. Om du hater å trene men mentalt tenker at du "må" trene før å lykkes setter du deg opp til å mislykkes. Det blir så mye hardere å holde på livsstil når du hater det. 

Det er trossalt kosthold som er viktigeste.

Anonymkode: 09ca5...9fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et tips: om du hater å høre pusten din, så gå turer! Såpass fort/bratt at du peser litt. Det er helt utrolig hvor fort du kommer i bedre form, og plutselig så hører du BARE pusten din når du presser deg på tur, istedenfor hver gang du må gå opp en trapp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør jeg?

Hører på behandler selvsagt. 

Anonymkode: 27b30...6bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Føler alle sier at man kan ikke «bare» spise i kcal underskudd for å gå ned man må også trene.

Det har jeg aldri hørt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du spør hva du skal gjøre? Du hører selvsagt på det behandlerne har sagt til deg, det er tross alt de som har utdannelse i det her.

Anonymkode: b8a3f...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er lurt å avvente med treningen, frem til du har nådd en sunnere vekt og kroppen din tåler belastningen. Dessuten er det ikke uvanlig å oppleve mer sult, når man trener. Det blir enklere å opprettholde kcal-underskuddet, dersom du unngår for mye aktivitet som kan trigge sultfølelsen. Det er mye mer overkommelig å nå et mål, dersom du ikke innfører for mange livsstilsendringer med en gang. Dersom både legen og overvektsklinikken fraråder trening, ville jeg lyttet på deres råd. Tipper de vil råde deg til å trene, når du har nådd en viss vekt, og viser at du håndterer livsstilsendringene rundt kostholdet ditt. 

Anonymkode: 538cb...092

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er lurt å avvente med treningen, frem til du har nådd en sunnere vekt og kroppen din tåler belastningen. Dessuten er det ikke uvanlig å oppleve mer sult, når man trener. Det blir enklere å opprettholde kcal-underskuddet, dersom du unngår for mye aktivitet som kan trigge sultfølelsen. Det er mye mer overkommelig å nå et mål, dersom du ikke innfører for mange livsstilsendringer med en gang. Dersom både legen og overvektsklinikken fraråder trening, ville jeg lyttet på deres råd. Tipper de vil råde deg til å trene, når du har nådd en viss vekt, og viser at du håndterer livsstilsendringene rundt kostholdet ditt. 

Anonymkode: 538cb...092

Dette!

Ikke bruk opp viljestyrken din på trening nå. Konsentrer deg om kostholdet.

Anonymkode: 36abd...515

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS: Takk. Nei var ikke med tanke på skader. Og jeg har trent før mange ganger. Pint og hatet meg igjennom det. Aldri funnet noe jeg har likt eller følt meg flink til. Ikke glad i å gå tur eller. Og de mener vel at jeg skal gjøre dette lystbetont for ellers går jeg raskt på en smell om jeg skal tvinge meg til ting dag etter dag. 

Det viktigste er jo at du går ned, om det er med eller uten trening er ikke SÅ viktig.

jeg er også veldig stor og gikk ned med trening og litt kosthold og elsket det. Men så ble jeg kronisk syk og trening gjorde det verre en periode og etter at jeg da tvang meg på trening så lenge etter jeg hadde mistet gleden gjør at jeg ikke orker tanken nå. Men jeg tar det kun på kosthold.

Anonymkode: cc1e3...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens fordi du hater trening så mye at de er redde for at du skal gi opp slankingen om du «må» trene i tillegg? Det viktigste for å gå ned i vekt er uansett kostholdet, trening kan hjelpe til i prosessen ved at man feks øker muskelmasse (og dermed forbrenningen) og/eller bruker mer kalorier i løpet av en dag. 

Anonymkode: bd9dc...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...