Gå til innhold

Godtar du premissene i debatten om hvor det er slitsomt å ha barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Debatten har rast den siste tiden, og meninger og erfaringer er visst like forskjellige som folk flest. 

Men det virker allikevel som at det er bred konsensus ift hvordan vi skal diskutere dette?

"Er det slitsomt å ha barn?". Jeg tenker at dette blir helt feil rekkefølge. En snekker ville vel nødig tatt seg bryet med å sjekke om taket er tett, hvis huset er i ferd med å rase sammen pga svikt i fundamentet?

Og dette blir jo så tydelig gjennom hvert argument som legges på bordet. Jeg leser om tidsklemma, lite kvalitetstid, vansker med å få levert og hentet i barnehagens åpningstider, prisvekst, trang økonomi, lite søvn uten mulighet til å hente seg inn, dårlig matkvalitet, osv...

Noen har ingen skader å melde, de merker knapt at de har barn... Det som kjennetegner disse er stort sett at de har fleksible arbeidstider, godt over gjennomsnittlig inntekt, og ekstra hender i form av barnevakt, hushjelp, au pair, eller en hjemmeværende omsorgsperson.

Når vi setter disse opp mot hverandre, begynner det å seg et litt annet bilde. Og utgangspunktet for diskusjon blir mildt sagt absurd. 

"Sliten av å ha barn?" Nei, det er ikke barnehagens skyld at vi trenger fem kopper kaffe for å komme gjennom dagen. Det er heller det maratonløpet av et arbeidsliv som tapper energien! Kanskje det ikke er de søte små som er energityvene, men de utallige timene vi voksne tilbringer i jobbmodus. Barnas uskyldige 'hvorfor?' er egentlig ingenting sammenlignet med arbeidslivets endeløse 'når er fristen?'.

Så neste gang noen sier de er slitne av barna, tenk om det egentlig er 9-til-5-løpet som fortjener skylden. Barnehagelevering? Det er jo bare oppvarmingen!

Anonymkode: d1134...26e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mer til å ha barn enn dette. Ja, jeg kan signere at det kan være slitsomt å ha barn. Men belønningen for det harde arbeidet er verdt det 🙂

Anonymkode: 7e098...01a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jobben min er mye mindre slitsom enn barnet mitt 🤷‍♀️ På jobb kan jeg sitte i fred i 7,5 timer per dag og drikke kaffe og pusle med mitt i stillhet. Hjemme er det alltid en liten person som prater, sitter på meg, søler, roper, roter, osv. Aldri et sekund i fred, ikke en gang på do. Og ja, jeg elsker ham høyt, men det er utmattende å oppdra barn for en introvert med ADHD. 

Anonymkode: 4a9f1...d10

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 0.06):

Debatten har rast den siste tiden, og meninger og erfaringer er visst like forskjellige som folk flest. 

Men det virker allikevel som at det er bred konsensus ift hvordan vi skal diskutere dette?

"Er det slitsomt å ha barn?". Jeg tenker at dette blir helt feil rekkefølge. En snekker ville vel nødig tatt seg bryet med å sjekke om taket er tett, hvis huset er i ferd med å rase sammen pga svikt i fundamentet?

Og dette blir jo så tydelig gjennom hvert argument som legges på bordet. Jeg leser om tidsklemma, lite kvalitetstid, vansker med å få levert og hentet i barnehagens åpningstider, prisvekst, trang økonomi, lite søvn uten mulighet til å hente seg inn, dårlig matkvalitet, osv...

Noen har ingen skader å melde, de merker knapt at de har barn... Det som kjennetegner disse er stort sett at de har fleksible arbeidstider, godt over gjennomsnittlig inntekt, og ekstra hender i form av barnevakt, hushjelp, au pair, eller en hjemmeværende omsorgsperson.

Når vi setter disse opp mot hverandre, begynner det å seg et litt annet bilde. Og utgangspunktet for diskusjon blir mildt sagt absurd. 

"Sliten av å ha barn?" Nei, det er ikke barnehagens skyld at vi trenger fem kopper kaffe for å komme gjennom dagen. Det er heller det maratonløpet av et arbeidsliv som tapper energien! Kanskje det ikke er de søte små som er energityvene, men de utallige timene vi voksne tilbringer i jobbmodus. Barnas uskyldige 'hvorfor?' er egentlig ingenting sammenlignet med arbeidslivets endeløse 'når er fristen?'.

Så neste gang noen sier de er slitne av barna, tenk om det egentlig er 9-til-5-løpet som fortjener skylden. Barnehagelevering? Det er jo bare oppvarmingen!

Yep. Foreldrerådet sin podcast tar opp nettopp dette. Det er ikke barna som er slitsomme, det er omstendighetene rundt. 

Anonymkode: 19b84...fdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har jobb med absolutt null flex, jobber kvelder og helger. I tillegg en lei tendens til å pådra meg diverse verv.

Altså, sammenlignet med et barnløst liv er det selvsagt mer forpliktende å ha barn. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende. Det er flere i hjemmet å ta hensyn til, flere oppgaver som skal gjøres. Dette må balanseres ved å kutte i en annen ende. Som barnløs ville jeg sikkert tatt på meg flere verv, jeg ville trent mer (i alle fall er det lov å tro det) og gått mer i fjellet (garantert). Så i sum ville jeg nok endt på det samme nivået. Man fyller tiden man har til rådighet med aktiviteter som gir mening.

Når barnløse på jobben er slitne og småbarnsforeldrene fnyser, tenker jeg det er totalt misforstått. Barnløse fyller livet med mer utenom familien enn det småbarnsforeldre gjør. Og blir akkurat like slitne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, helt klart! Folk stresser rundt med alt mulig i tillegg til barna, og så gir de barna skylda for at det er DE som er slitsomme! Helt fjernt! Vi velger livet vårt selv .Helt fra starten velger vi hva slags liv vi skal leve . Om det er penger som skal styre eller at vi lever et godt liv på andre måter dvs med tid til det vi vil uten å gå på en smell any minute

Anonymkode: fdc03...396

Skrevet

Jepp barn er slitsomme...men mitt liv ville ikke vært noe uten dem 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes jobben min er mye mindre slitsom enn barnet mitt 🤷‍♀️ På jobb kan jeg sitte i fred i 7,5 timer per dag og drikke kaffe og pusle med mitt i stillhet. Hjemme er det alltid en liten person som prater, sitter på meg, søler, roper, roter, osv. Aldri et sekund i fred, ikke en gang på do. Og ja, jeg elsker ham høyt, men det er utmattende å oppdra barn for en introvert med ADHD. 

Anonymkode: 4a9f1...d10

Jeg har det helt motsatt! Jobber på barneskole, så det er avslappende å komme hjem til barnet. Så det er nok helt forskjellig fra person til person!

Anonymkode: cc6a5...411

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Yep. Foreldrerådet sin podcast tar opp nettopp dette. Det er ikke barna som er slitsomme, det er omstendighetene rundt. 

Anonymkode: 19b84...fdf

Selvfølgelig kan barn være slitsomme, særlig de med diagnoser. 

Anonymkode: 496db...561

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært lite opptatt av hva andre føler og opplever rundt sin hverdag. Jeg klarer å anerkjenne at jeg selv ikke sitter på den eneste sannheten. Jeg eier min hverdag, derfor trenger jeg ikke å "godta premissene" i debatten, da det ikke er mitt liv. 

Anonymkode: fb25f...27f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Synes folk er altfor selvhøytidelige. 

Anonymkode: d7473...fea

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 0.06):

Jobb er hundre ganger mindre slitsomt enn å ha aleneansvar for barn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig overdrevet i hvor stor grad folk legger vekt på slitsomt-argumentet når de velger å få eller ikke få barn. Tror stort sett de som vil ha får selv om det er slitsomt, mens vi som ikke vil ha er glade for at vi slipper. Tror gruppen med "vil ha barn, men gud så slitsomt da, vi dropper det heller" er en veldig liten gruppe. Men det kan selvsagt hende noen bruker argumentet siden "vil ikke ha" ofte ikke blir godtatt som det korrekte svaret. 

Anonymkode: e2c80...d47

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...