AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 NRK -nyhetene publiserte eit innslag på Dagsrevyen den 01.04-2024 der det var fokus på en holdningsendring innenfor psykiatrien. Usikker på om dette var en Aprilspøk eller det var seriøst ment. Som foreldre til psykisk sykt barn er vårt møte med psykiatrien veldi skuffende, og en generell holdning som også mange andre pårørende har fått. Mange pårørende opplever at de møter en stengt dør hos psykiatrienm og de føler seg mer som eit problem eller ein ressurs, og det er veldi allvorleg. Pårørende har sin klare rettigheter, men dette blir desverre ikkje fulgt opp og de lever tilsynelatende sitt eget liv innenfor psykiatrien. Gamle fordommer, og holdninger er blitt videreført, og mange passienter er blitt tvangsmedisinert, kledd nakne, låst inne på romet. Har fått melding fra passient som har sendt melding og bedt om hjelp, men har ikke fått personellet i tale og de skjuler seg bak taushetsplikten, og samtykkeparagrafer. Misstenkerat mange som jobber innenfor psykiatrien er lite oppdatert med pårørende sine rettigheter til informasjon når passient har samtykket til det. Anonymkode: 682e6...61e 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Gamle fordommer, og holdninger er blitt videreført, og mange passienter er blitt tvangsmedisinert, kledd nakne, låst inne på romet. Eh, Okey? Hvor har du dette fra? Høres ut som oppspinn Anonymkode: cb82a...aaf 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eh, Okey? Hvor har du dette fra? Høres ut som oppspinn Anonymkode: cb82a...aaf Da bør kanskje forsøke å holde deg litt oppdatert ! Anonymkode: 682e6...61e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 Her var det veldig mye rart i hi synes jeg. Kjenner meg virkelig ikke igjen i fremstillingen du skisserer og jeg har både vært pårørende og pasient innenfor psykiatrien. Kanskje det er du selv som bør holde deg litt oppdatert. At taushetsplikten står stødig og blir håndhevet er kjempe bra og slik det må og bør være i dette landet. Anonymkode: 6e5ba...9b8 3 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 Det er virkelig mye utdatert i psykiatrien ja. Og holdningene til mange er helt på trynet. Anonymkode: 92a62...bf6 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 Ok. Hva tenker du bør gjøres som også er realistisk å følge opp? Anonymkode: 3b423...362
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 Holdningene og kunnskapsnivået til mange ansatte er på trynet. Og selve systemene/tjenestene er svært ofte mangelfulle. Anonymkode: 3cee9...d22 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 Hva i alle dager😂 Jeg har vært i psykiatrien siden jeg var 16 år gammel, og er snart 28 år. Har gått i behandling i over ti år, og har aldri opplevd noe av det du skisserer. Det er slike påstander som du har, som er farlig. Anonymkode: b0537...616 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 Har også lang erfaring som pasient og pårørende uten å ha vært i nærheten av dette du beskriver. Du kommer med bastante påstander uten belegg og klandrer ansatte for manglende kompetanse og kunnskap. De første ansatte har masse kunnskap og kompetanse. Du virker lite orientert og det hjelper ikke på at du har så mange skrivefeil i innlegget ditt at det er du som fremkommer kunnskapsløs Anonymkode: 9b646...def 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #10 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva i alle dager😂 Jeg har vært i psykiatrien siden jeg var 16 år gammel, og er snart 28 år. Har gått i behandling i over ti år, og har aldri opplevd noe av det du skisserer. Det er slike påstander som du har, som er farlig. Anonymkode: b0537...616 Er blitt kjent på innsiden av psykiatrien ettersom familiemedlem m / nære relasjoner har vert svingdør passient hos psykiatrien lenge før du ble født. Som medlem av LPP har ein kunne dele erfaringer med andre foreldre sitt møte med psykiatrien. Mange pårørende føler de blir møtt med ein kald skulder i møte med psykiatrien, og , kommunikasjon mellom psykiatrien og pårørende er under einhver kritikk. De pårørende forventer at det er psykiatrien som sitter med kompetansen, og bør informere de pårørende hvilke oppfølgning passient skal ha når han / hun blir utskrevet. Denne informasjonen opplever mange pårørende er heilt fraverende, og har som medllem av LPP følge opp dette som sak overfor psykiatrien. Anonymkode: 682e6...61e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #11 Skrevet 1. april 2024 Psykiatrien er pseudovitenskap med sterke karrieremennesker i hvit frakk. Anonymkode: e1476...961 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #12 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hva i alle dager😂 Jeg har vært i psykiatrien siden jeg var 16 år gammel, og er snart 28 år. Har gått i behandling i over ti år, og har aldri opplevd noe av det du skisserer. Det er slike påstander som du har, som er farlig. Anonymkode: b0537...616 Jeg er 40 og vært i psykiatrien siden jeg var 5 og jeg har opplevd ganske mye drøyt oppigjennom årene. Så det at du ikke har gjort det betyr ikke at psykiatrien ikke har mye å rydde opp i. Anonymkode: 1e059...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #13 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har også lang erfaring som pasient og pårørende uten å ha vært i nærheten av dette du beskriver. Du kommer med bastante påstander uten belegg og klandrer ansatte for manglende kompetanse og kunnskap. De første ansatte har masse kunnskap og kompetanse. Du virker lite orientert og det hjelper ikke på at du har så mange skrivefeil i innlegget ditt at det er du som fremkommer kunnskapsløs Anonymkode: 9b646...def Det er fortsatt mye mangel på kunnskap og kompetanse i psykiatrien. At du ikke opplevde trenger ikke å bety at det ikke forekommer. Og det noen som fremstår kunnskaps så er det kanskje du. Og nei jeg er ikke ts. Anonymkode: 1e059...d6f 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #14 Skrevet 1. april 2024 Noe må gjøres, er altfor mange barn og unge som begår selvmord. Bare se oppblomstringen av drap generelt, har nesten ikke gått en uke mellom tragedier her i landet. Anonymkode: fff61...717
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #15 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er fortsatt mye mangel på kunnskap og kompetanse i psykiatrien. At du ikke opplevde trenger ikke å bety at det ikke forekommer. Og det noen som fremstår kunnskaps så er det kanskje du. Og nei jeg er ikke ts. Anonymkode: 1e059...d6f T S Ein opplevde møte med psykiarien bra den tiden passient var hos ungdomspykiatrien, men mye igjennomtrekk, mange forskjellige personer å forholde seg til. Det er selvsagt høyst ulik kvalitetsikring av psykiatrien fra distrikt til distrikt, og personell. I England har psykiatriske passienter en fadder innenfor psykiatrien som fungerer som bindeledd mellom passient, og psykiatrien, og de pårørende. En passient med fysiske plager tar kontakt, og oppsøker lege uoppfordet selv i motsettning til en med psykiske problemer. Psykisk er komplisert og tidkrevende behandling,og ikkje minst ressurskrevende. Mange leger har forlengst erkjent at feilmedisinering har påført mange passienter varige skader, og det å skrive ut resepter er kortest vei til behandling. Anonymkode: 682e6...61e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #16 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Noe må gjøres, er altfor mange barn og unge som begår selvmord. Bare se oppblomstringen av drap generelt, har nesten ikke gått en uke mellom tragedier her i landet. Anonymkode: fff61...717 TS Nå vert ein oppfordret på KG å ikkje diskutere selvmord etc, og oppmoder om å følge opp det. Det er imidlertid høyst bekynringfult det som har skjedd den senere tid, og her har myndighetene en jobb å gjøre. Handlingplaner utarbeidet for psykiatrien, den skulle styrkes, men usikker på hvordan dette er blitt følgt opp. Det bør imidlertid bli en høyst prioritert oppgave å rette fokuset på fremover å finne årsaken til den sterke økningen i psykiske passienter, og misstenker at ein må bli flinkere å "bry seg " litt mer om hverandre. Folk som går rundt med en gipset hånd , fot etc, får gjerne oppmerksamhet,men ein som sliter med psyken blir ikkj sett. Anonymkode: 682e6...61e
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #17 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er fortsatt mye mangel på kunnskap og kompetanse i psykiatrien. At du ikke opplevde trenger ikke å bety at det ikke forekommer. Og det noen som fremstår kunnskaps så er det kanskje du. Og nei jeg er ikke ts. Anonymkode: 1e059...d6f Hvis du nyanserer deg er svaret ditt riktig. Det er mangel på kunnskap og kompetanse hos mange. Noen har dårlige opplevelser og noen få har opplevelser skissert i hi. Hi skriver på generelt grunnlag som om alt dette negative gjelder alle. Da fremkommer hun dramatisk og lite troverdig. Anonymkode: 9b646...def 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå