AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Skal opp i Norsk muntlig eksamen som privatist om 3 dager. Trenger alle råd og tips jeg kan få🥴 hva burde jeg kunne? Lese på? Hvilke oppgaver kan jeg forvente? Andre tips og triks? nervøs!! Anonymkode: 9c612...633
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Du MÅ kunne språkhistorie, utvikling av bokmål og nynorsk og vil du ha høyeste karakterer har du med med eksempler. Du MÅ kunne litteraturhistorie, aller helst med eksempler på verk fra perioden. Det er feks vanlig å spørre hvilken periode Petter Dass skrev i eller om du kan fortelle om litteraturen i naturalismen. I tillegg er det en fordel å ha egne meninger om ting (feks hva har Ibsen betydd for kvinnekampen?) og å ha lest mye og kunne trekke linjer og sammenligne. Om du bare vil ha en 2 er det ganske lave krav, som regel folkediktning og ellers ganske sporadisk kunnskap. Anonymkode: c7c64...b63
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Tenk "hvorfor, hvordan og hvem, konklusjon" sånn at du får med alt, de vil at du skal utdype og da blir det lettere for deg. Anonymkode: d8336...5ed
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 https://kublakan.no Anbefales sterkt! Anonymkode: 35aa5...833
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 Du får vel et tema 48 timer før? Forøvrig var min taktikk å snakke hele tiden, så sensor ikke fikk plass til spørsmål. Styre samtalen selv, inn på hva jeg kunne, uansett om det var litt mindre relevant. Hva som helst for å ikke slippe sensor til. Lett å komme seg dit, "for å sammenligne med," til noe du kan, så fortsetter du der. Jeg fikk 6. Anonymkode: ab796...7c2 1
Laraa Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal opp i Norsk muntlig eksamen som privatist om 3 dager. Trenger alle råd og tips jeg kan få🥴 hva burde jeg kunne? Lese på? Hvilke oppgaver kan jeg forvente? Andre tips og triks? nervøs!! Anonymkode: 9c612...633 Jeg husker jeg måtte lese masse norrønt, om de gamle kongesagaene på Island, pluss Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson og mye, mye mer. Men hva du må lese burde du gjerne fått noen hint om av læreren? Endret 1. april 2024 av Laraa
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du får vel et tema 48 timer før? Forøvrig var min taktikk å snakke hele tiden, så sensor ikke fikk plass til spørsmål. Styre samtalen selv, inn på hva jeg kunne, uansett om det var litt mindre relevant. Hva som helst for å ikke slippe sensor til. Lett å komme seg dit, "for å sammenligne med," til noe du kan, så fortsetter du der. Jeg fikk 6. Anonymkode: ab796...7c2 Nei trekker emne med 30 minutter forberedelsetid Anonymkode: 9c612...633
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei trekker emne med 30 minutter forberedelsetid Anonymkode: 9c612...633 Da er det ingen vits å prøve å lære seg alt mulig på 3 dager. Bruk tiden på å organisere og orientere deg så du finner fort frem når du har fått tema, så bruker du 30 minutter godt. Anonymkode: ab796...7c2
William_S Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 (endret) Det er ikke så vanskelig å oppnå 5 eller 6. Viktig å ha god oversikt over litteraturhistorie og språkhistorie. Har man det så oppnår man greit 5. Vil man ha 6 så bør man kunne en del litterære virkemidler fra ulik litteratur i de ulike periodene. Å bli bedt om å analysere dikt på stående fot vil jeg tro ikke er så vanlig selv i norsk muntlig. Jeg hadde dette i høst, fikk 5. Oppgaven jeg fikk var om realismen som litteraturhistorisk periode og ukjent del var om språkhistorie om Knud Knudsen. Lykke til. Det som holdt meg unna 6eren var som sagt noen litterære virkemidler jeg ikke hadde helt koll på. Endret 2. april 2024 av William_S
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #10 Skrevet 2. april 2024 William_S skrev (32 minutter siden): Det er ikke så vanskelig å oppnå 5 eller 6. Viktig å ha god oversikt over litteraturhistorie og språkhistorie. Har man det så oppnår man greit 5. Vil man ha 6 så bør man kunne en del litterære virkemidler fra ulik litteratur i de ulike periodene. Å bli bedt om å analysere dikt på stående fot vil jeg tro ikke er så vanlig selv i norsk muntlig. Jeg hadde dette i høst, fikk 5. Oppgaven jeg fikk var om realismen som litteraturhistorisk periode og ukjent del var om språkhistorie om Knud Knudsen. Lykke til. Det som holdt meg unna 6eren var som sagt noen litterære virkemidler jeg ikke hadde helt koll på. Takk for svar! Føler jeg har god kontroll på litteratur historien og hva som kjennetegner de ulike periodene samt kjente verk fra hver periode. I tillegg har jeg ganske god kontroll på språkhistorien. når du fikk realismen som oppgave, var det mer spesifikt enn det eller skulle du bare snakke generelt om realismen? eneste jeg føler jeg ikke har 100% kontroll på er analyse på sparke. Føler 30 minutter går så fort😮💨 TS Anonymkode: 9c612...633
William_S Skrevet 2. april 2024 #11 Skrevet 2. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar! Føler jeg har god kontroll på litteratur historien og hva som kjennetegner de ulike periodene samt kjente verk fra hver periode. I tillegg har jeg ganske god kontroll på språkhistorien. når du fikk realismen som oppgave, var det mer spesifikt enn det eller skulle du bare snakke generelt om realismen? eneste jeg føler jeg ikke har 100% kontroll på er analyse på sparke. Føler 30 minutter går så fort😮💨 TS Anonymkode: 9c612...633 Det var ikke så mye mer spesfikt enn det annet enn at man måtte komme med eksempler fra tekster (jeg brukte Et Dukkehjem så måtte ikke komme fra en roman eller lignende). Altså husker ikke helt eksakt ordlyden men det var vel gjør rede for realismen som litteraturhistorisk periode og kom med eksempler fra en eller flere tekster. Var ikke så langt unna det iallefall. Oppgavene man får på muntlig privatisteksamen er ganske generelle er min erfaring så har man ganske stor frihet til å angripe oppgaven som man ønsker. Endret 2. april 2024 av William_S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå