AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Jeg hjelper en venninne med å søke mer BPA. I avslaget viser de bare til hvor velfungerende de synes hun fremstår, med " gode selvhjelpsferdigheter" i ditt og datt, og kommentarer som ikke har noe saken å gjøre. Jeg føler at de legger på masse ord, så avslaget skal se omfattende ut. Hvis avslag skyldes at kassa er tom, vil det komme frem av avslaget eller må det bare pakkes inn i noe annet? Hvordan hadde det stilt seg om jeg i samme bydel brakk nakken og fikk et veldig stort hjelpebehov?. Hadde de tatt timene fra noen andre for å dekke mitt behov? Anonymkode: bedd0...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Nei, de hadde ikke tatt timene fra noen andre dersom du hadde brukket nakken. 🙄 Men her blander du litt hunner og kanari, for BPA er ikke helsehjelp. Selv om enkeltpersoner kunne ønske seg en assistent 25/7 så er det faktisk slik at dersom en har et såpass stort hjelpebehov bør det vurderes om det er en helt annen tjeneste som er riktig for denne brukeren, sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Anonymkode: 66719...df6 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #3 Skrevet 2. april 2024 Hvorfor er det krav om minst 25 t/uka? Jeg har rundt 3-4 timers hjelpebehov i uka. Min mor hjelper meg en del, men jeg har ikke råd til egenandel ved hjemmehjelp. Hva skal jeg gjøre når jeg ikke har noen-men heller ikke økonomi til å betale😬 Anonymkode: c7649...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #4 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, de hadde ikke tatt timene fra noen andre dersom du hadde brukket nakken. 🙄 Men her blander du litt hunner og kanari, for BPA er ikke helsehjelp. Selv om enkeltpersoner kunne ønske seg en assistent 25/7 så er det faktisk slik at dersom en har et såpass stort hjelpebehov bør det vurderes om det er en helt annen tjeneste som er riktig for denne brukeren, sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Anonymkode: 66719...df6 Hvilken annen type helsehjelp tenker du på? Min venninne har 20 timer i uka. Anonymkode: bedd0...9c5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #5 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg hjelper en venninne med å søke mer BPA. I avslaget viser de bare til hvor velfungerende de synes hun fremstår, med " gode selvhjelpsferdigheter" i ditt og datt, og kommentarer som ikke har noe saken å gjøre. Jeg føler at de legger på masse ord, så avslaget skal se omfattende ut. Hvis avslag skyldes at kassa er tom, vil det komme frem av avslaget eller må det bare pakkes inn i noe annet? Hvordan hadde det stilt seg om jeg i samme bydel brakk nakken og fikk et veldig stort hjelpebehov?. Hadde de tatt timene fra noen andre for å dekke mitt behov? Anonymkode: bedd0...9c5 Det er ikke alle som får bpa selv om behovet er der desverre,det ser jeg alt for ofte. Unge mennesker som er skadet for livet, men ikke får den bpa hjelpen som trengs. Unge folk som sitter hjemme hele dagen fordi de er avhengig av hjemmesykepleien siden de ikke får bpa. De er såfall avhengig av at venner de har igjen fra før ulykkene kommer å tar de med ut eller så er de låst hjemme. Bpa er en relativt dårlig betalt jobb og man har for få mennesker som vil jobbe som det. Anonymkode: 72533...ca9 4
Gjest issoras Skrevet 2. april 2024 #6 Skrevet 2. april 2024 Nei, økonomi vil ikke føre til at man reduserer noen sin tjeneste for å øke noen andre sin. Kommunekassa blir sånn sett aldri "tom", selv om Moskenes kommune utfordrer den idéen litt akkurat nå... Men en kommune kan jo stå i den skvisen at de rett og slett ikke får tak i folk. Da er det tilgangen på ressurser som stopper de, ikke pengene. BPA er for eksempel svært krevende å rekruttere, folk vil ikke ha en sånn jobb. Kommunen vil da kunne ha nytte av å se på andre måter å løse behovene på. Kommunene VET jo også at de vil mangle mer og mer folk i tiden som kommer, og må derfor være svært restriktive med tjenestene de gir.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke alle som får bpa selv om behovet er der desverre,det ser jeg alt for ofte. Unge mennesker som er skadet for livet, men ikke får den bpa hjelpen som trengs. Unge folk som sitter hjemme hele dagen fordi de er avhengig av hjemmesykepleien siden de ikke får bpa. De er såfall avhengig av at venner de har igjen fra før ulykkene kommer å tar de med ut eller så er de låst hjemme. Bpa er en relativt dårlig betalt jobb og man har for få mennesker som vil jobbe som det. Anonymkode: 72533...ca9 Huff. Jeg er veldig bekymret for venninna mi. Hun har klart ting på et vis med hjelp fra moren som strukket seg svært langt. Nå er hun blitt dement, så hun kan ikke regne med hjelp fra henne. Lite familie også... Anonymkode: bedd0...9c5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det krav om minst 25 t/uka? Jeg har rundt 3-4 timers hjelpebehov i uka. Min mor hjelper meg en del, men jeg har ikke råd til egenandel ved hjemmehjelp. Hva skal jeg gjøre når jeg ikke har noen-men heller ikke økonomi til å betale😬 Anonymkode: c7649...fb9 Hva koster egenandelen til hjemmehjelp? Anonymkode: bedd0...9c5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvilken annen type helsehjelp tenker du på? Min venninne har 20 timer i uka. Anonymkode: bedd0...9c5 Her i kommunen, er 20 timer langt under det som kreves for vedtak om BPA. Anonymkode: d8917...cfa
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #10 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva koster egenandelen til hjemmehjelp? Anonymkode: bedd0...9c5 Det må du høre med tildeling i din kommune. Her er det ca 250.- Anonymkode: d8917...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #11 Skrevet 2. april 2024 issoras skrev (7 minutter siden): Nei, økonomi vil ikke føre til at man reduserer noen sin tjeneste for å øke noen andre sin. Kommunekassa blir sånn sett aldri "tom", selv om Moskenes kommune utfordrer den idéen litt akkurat nå... Men en kommune kan jo stå i den skvisen at de rett og slett ikke får tak i folk. Da er det tilgangen på ressurser som stopper de, ikke pengene. BPA er for eksempel svært krevende å rekruttere, folk vil ikke ha en sånn jobb. Kommunen vil da kunne ha nytte av å se på andre måter å løse behovene på. Kommunene VET jo også at de vil mangle mer og mer folk i tiden som kommer, og må derfor være svært restriktive med tjenestene de gir. Problemet blir ved vedtak som feks omsorgslønn. Kommuner er pålagt et budsjett for omsorgslønn, men ingen føringer på hvor stort budsjettet skal være. Da kan man risikere å ikke få vedtak, selvom man har langt mer tyngende omsorgssituasjon en personen som søkte og fikk innvilget 3 mnd tidligere. Anonymkode: d8917...cfa 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #12 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva koster egenandelen til hjemmehjelp? Anonymkode: bedd0...9c5 Går etter inntekt, 250kr skal stemme. Jeg er alene med boliglån, bil(kan ikke gå mye) og dyre helseutg, så 4 t uka og 4000kr i mnd går ikke. Jeg skal ha bro i tennene ila mai, tenker rotfylling, bro+annet knask vil ende på 40 000kr🫣 Selger alt overflødig på finn og fb, og skaffet meg kredittkort🤷♀️ Anonymkode: c7649...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #13 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her i kommunen, er 20 timer langt under det som kreves for vedtak om BPA. Anonymkode: d8917...cfa I Oslo er det flere i min venninnes situasjon/sykdom som har under 25 timer. Én fikk 18 timer og 15 minutter i uka. Skal ikke BPA være hele timer? Anonymkode: bedd0...9c5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #14 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Går etter inntekt, 250kr skal stemme. Jeg er alene med boliglån, bil(kan ikke gå mye) og dyre helseutg, så 4 t uka og 4000kr i mnd går ikke. Jeg skal ha bro i tennene ila mai, tenker rotfylling, bro+annet knask vil ende på 40 000kr🫣 Selger alt overflødig på finn og fb, og skaffet meg kredittkort🤷♀️ Anonymkode: c7649...fb9 Kvalifiserer du ikke for bpa? Anonymkode: bedd0...9c5
Gjest issoras Skrevet 2. april 2024 #15 Skrevet 2. april 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet blir ved vedtak som feks omsorgslønn. Kommuner er pålagt et budsjett for omsorgslønn, men ingen føringer på hvor stort budsjettet skal være. Da kan man risikere å ikke få vedtak, selvom man har langt mer tyngende omsorgssituasjon en personen som søkte og fikk innvilget 3 mnd tidligere. Anonymkode: d8917...cfa Men kommunen kan fint gå utover sitt budsjett til omsorgslønn (de fleste gjør nok det...), det er loven som bestemmer vedtakene, ikke økonomien. Så er det visse tjenester der det er en del nyanser å ta hensyn til. Omsorgslønn er jo en billig tjeneste for kommunen, så mange kommuner vil heller tildele omsorgslønn enn å risikere hjemmetjeneste eller institusjon. Kommunen slutter IKKE å tildele tjeneste X bare fordi budsjettet for X er "brukt opp". Budsjettrammene til kommune er på virksomhetsnivå, ikke kostnadstypenivå, og sånn ca alle kommuner sprenger budsjettene sine til helse kontinuerlig... Sprengt budsjett på omsorgslønn er virkelig en bagatell i disse tider...
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #16 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kvalifiserer du ikke for bpa? Anonymkode: bedd0...9c5 Fastlege sier nei. Hvis jeg ikke har råd til bil lenger mister jeg mitt viktigste hjelpemiddel. Helt vannvittig å måtte gå på leiemarkedet fordi jeg ikke er «syk nok». Er forøvrig ufør😣 Anonymkode: c7649...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #17 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Huff. Jeg er veldig bekymret for venninna mi. Hun har klart ting på et vis med hjelp fra moren som strukket seg svært langt. Nå er hun blitt dement, så hun kan ikke regne med hjelp fra henne. Lite familie også... Anonymkode: bedd0...9c5 Det med moren er en bra begrunnelse å få med i søknaden Anonymkode: 48127...354 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #18 Skrevet 2. april 2024 issoras skrev (2 timer siden): Nei, økonomi vil ikke føre til at man reduserer noen sin tjeneste for å øke noen andre sin. Kommunekassa blir sånn sett aldri "tom", selv om Moskenes kommune utfordrer den idéen litt akkurat nå... Men en kommune kan jo stå i den skvisen at de rett og slett ikke får tak i folk. Da er det tilgangen på ressurser som stopper de, ikke pengene. BPA er for eksempel svært krevende å rekruttere, folk vil ikke ha en sånn jobb. Kommunen vil da kunne ha nytte av å se på andre måter å løse behovene på. Kommunene VET jo også at de vil mangle mer og mer folk i tiden som kommer, og må derfor være svært restriktive med tjenestene de gir. Som bpa så står man for ansettelser og vikarer ved sykdom selv, og det er ikke noe kommunen har ansvar for. Det ligger i navnet, brukerstyrt personlig assistanse. Anonymkode: 48127...354 1 1
Gjest issoras Skrevet 2. april 2024 #19 Skrevet 2. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Som bpa så står man for ansettelser og vikarer ved sykdom selv, og det er ikke noe kommunen har ansvar for. Det ligger i navnet, brukerstyrt personlig assistanse. Anonymkode: 48127...354 Kommunen eller BPA-byrået bistår, husk at det finnes kommunale BPA-er. Men når verken kommune eller BPA-byrå greier å rekruttere er det kommunen som må på banen, for det er kommunen som er pliktig til å tilby personlig assistanse og pliktig til å oppfylle vedtak. Så kommunen har helt klart mye ansvar!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #20 Skrevet 2. april 2024 Det er de siste årene flere kommunestyrer som har valgt å politisk vedta at de ikke skal innvilge BPA da de ikke ønsker å følge GDPR. Det er rent politisk. Det foregår samtidig et skifte for å fjerne hjemmehjelp, slik at eldre og syke må kjøpe slike tjenester privat. Det er endringer som gjøres over flere år, men de kommunene som startet tidlig er kommet langt. Igjen, rent politisk. Når det gjelder økonomi er det gjort flere beregninger og BPA er billigere enn hjemmehjelp + hjemmesykepleie. Jo flere tjenester man legger i BPA jo rimeligere blir det. Det gjøres for tiden et stort arbeid med å endre BPA slik at det blir rettferdig sånn at brukerne ikke er avhengige av kommunenes økonomi. Det vurderes å slå sammen BPA og funksjonsassistanse og legge det under NAV på fylkesnivå. Dette vil sikre likhet for alle funksjonshemmede uavhengig av bokommune, og skape større økonomisk forutsigbarhet for kommunene. Slik det er organisert i dag får noen velvillig innstilte kommuner opphopning av tilflyttende funksjonshemmede, og det er ikke rettferdig for deres økonomi, så store endringer må til og det bør flyttes til statlig eller fylkesnivå. Da vil det også bli enklere for funksjonshemmede å få med seg ordningen når de ønsker å starte studier, dette er dessverre altfor vanskelig i dag. Anonymkode: 2193b...504 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå