AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Ok, så her sitter vi med våre to, fem og ni år. Klarer ikke å sovne av seg selv. Hele kvelden er ødelagt som regel. Eldste kan også finne på å stå opp etter at hun har sovnet. Har prøvd lydbok, behagelig søvnmusikk.. sitte utenfor. Men nei, må være der. Og på natta kommer ni åringen inn til oss, vi forsøker å følge tilbake, men blir full nektelse og hun sover hos oss. og fem åringen legger seg senere, er ikke trøtt . på værste kan vi bruke opp til to timer på å legge henne. Er alltid sliten, veggen er ikke langt unna, har full jobb. Ikke råd til redusert. Har mann, han er med på alt dette, og vi er kjørte. Så hva gjør man nå? Anonymkode: 513a3...571 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Altså, for å svare på overskriften så har vår sovnet på eget rom fra han var rundt 7 mnd. Legger han, sier god natt og går ut. Da ligger han og surrer med kosekluten noen minutter før han finner søvnen. Anonymkode: f26f2...a4c 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Våre har også sovnet selv. Da de var veldig små, fulgte vi dem i seng/la dem, sa god natt og gikk. Etter hvert har de sagt god natt og gått og lagt seg. Anonymkode: dcb63...79e 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 Med den eldste har vi sunget og pratet på sengekanten i ca. 10 minutter, og så sagt god natt og gått ut siden hun var rundt 2 år. Det hender jeg sitter inne hos henne til hun sovner fordi hun er lei seg eller urolig av en eller annen grunn. For noen måneder siden ble hun akutt alvorlig syk, og alt gikk bra, men etter det har hun oftere hatt behov for at en av oss sitter hos henne til hun har sovnet. Den yngste er 4, og vi er fortsatt som oftest inne hos henne til hun har sovnet. Men hun sovner raskt, så vi er sjelden der inne i mer enn 15 minutter, så jeg syns egentlig det er koselig og har ikke forsøkt så veldig på at hun skal sovne alene. Er det noe alternativ å legge barna sammen? Våre to sover sammen i blant, eller 6-åringen "legger" 4-åringen. Det hjelper både på vår yngste som alltid er litt redd for å være alene på rommet, og på den eldste som er redd for det akkurat når for tiden. Anonymkode: c8f64...818
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 Mine har sovnet alene fra rundt 1 års alder. At et barn på 9 (!!) år ikke klarer å sovne selv er jo ganske krise. Ikke rart alle småbarnsforeldre er slitne i dag hvis det er normalen å holde på sånn. Dere må rett og slett sette tydeligere grenser for ungene. 9-åringen og 5-åringen må bare få beskjed om at fra nå av må de sovne selv. Gjennomfør vanlig rutine med kveldsstell og evt. lesing og sang, og gå. Blir det bråk, så før dem tilbake til senga og gå ut igjen. Gjenta helt til de sovner. Det blir sikkert noen tøffe kvelder i starten, men det kommer til å være verd det. Dere kan jo ikke holde på sånn som dere gjør nå.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 Jeg følger fortsatt snart 10 åringen til sengs. Men han legger seg til å sove selv. Det har han vel gjort siden han var 8 tenker jeg. Før det sovnet han gjerne mens jeg las for han. Anonymkode: 2e43d...02f
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #7 Skrevet 2. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Ok, så her sitter vi med våre to, fem og ni år. Klarer ikke å sovne av seg selv. Hele kvelden er ødelagt som regel. Eldste kan også finne på å stå opp etter at hun har sovnet. Har prøvd lydbok, behagelig søvnmusikk.. sitte utenfor. Men nei, må være der. Og på natta kommer ni åringen inn til oss, vi forsøker å følge tilbake, men blir full nektelse og hun sover hos oss. og fem åringen legger seg senere, er ikke trøtt . på værste kan vi bruke opp til to timer på å legge henne. Er alltid sliten, veggen er ikke langt unna, har full jobb. Ikke råd til redusert. Har mann, han er med på alt dette, og vi er kjørte. Så hva gjør man nå? Anonymkode: 513a3...571 Sover dere alle sammen? Da har du svarer. En må sove et annet sted annenhver natt. Så enkelt. Så kan dere lade batteriene til å stå i det og få barna til å sove på egne rom. Anonymkode: 337de...dbc
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #8 Skrevet 2. april 2024 Jeg har aldri sittet ved sengen og ventet på at småen skulle sovne. Som regel sovnet han på stellebordet eller han sovnet i sengen sin rett etter at han fikk smokken. Pleide å lese en godnatthistorie fra en bok på vår seng først, også bære han over i sin egen seng når boken var ferdig. Det gikk smertefritt. Han sov nesten før hodet traff puta. Om ikke, sovnet han fort, så vi bare sa god natt, og gikk ut. Anonymkode: b5214...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #9 Skrevet 2. april 2024 Du må bare være tydelig og sette grenser når de er så store. Gi det tid og kjærlighet. Dere gir etter nå. Anonymkode: a6043...aff
lajlaj Skrevet 2. april 2024 #10 Skrevet 2. april 2024 (endret) Det høres ut som dere har dårlig søvnhygiene/søvnrutiner. Her må dere lese dere opp litt på bedre måter å gjennomføre dette på Dette er ikke holdbart Edit: er meg over her også Endret 2. april 2024 av lajlaj
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #11 Skrevet 2. april 2024 Har en på fem, han har alltid slitt med søvnen. Sov ikke som nyfødt heller, og det har alltid tatt timer å få ham til å sovne. Har oppsøkt alle instanser og råd som finnes, men ingenting har hjulpet. I går sovna han klokka ti. Jeg er alene med ham og har blitt sprø for lenge siden, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Han blir bare aldri trøtt, han kunne ha holdt det gående hele natta uten å sovne. Har hatt barnevakt et par ganger, men da har han ikke sovna før tolv. Jeg håper jo virkelig han sovner selv før han blir ni år 🙈 Anonymkode: 6e110...0d2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #12 Skrevet 2. april 2024 Vi har hatt de på samme rom, dvs femåringen på madrass (det er det er plass til) hos ni åringen. Men vi gjør dett helst i helger og ferier. Da de legger seg på ulike tidspunkt. Det har funka greit, men ni åringen har i det siste likevel våknet på natta og vil sove hos oss. Har forsøkt å få henne tilbake, men ikke lett. Og da har det hendt at jeg har f.eks. bytta plass med henne. vi gir de masse varme og trygghet. Skal ikke stå på det. Begge sier at de ikke liker å være alene, og det er jo gjerne typisk for den alderen, så forstår det. Å sette hardt mot hardt, tror jeg blir for en brå overgang, men søker etter en god løsning først, og så går det seg mer til. Det gikk en stund for 9 åringen, men søker igjen kontakt med oss. vi har gode rutiner på kvelden, ikke skjerm, kveldsmat og kveldsstell. Lese og synge. Eldste har siden hun var baby hatt dårlig søvn, dvs våkner på natta, eller vanskelig for å sovne, eller dvs det tar tid. Anonymkode: 513a3...571
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #13 Skrevet 2. april 2024 Fra hun var 5 år. Samsov fram til da, og hun fant ut at hun ville gå og legge seg selv. Hvis dere bruker to timer, så kan dere kanskje utsette leggingen litt? Sommertid er noe herk da, her tar det et par uker før vi er i normalt gjenge igjen, selv om jeg flytter leggetiden et kvarter om gangen dagene før. Må ha fast leggetid hverdag som helg, og jeg er sånn jeg også, så å reise til en annen tidssone er i hvert fall ikke aktuelt Anonymkode: 9d32d...0a0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #14 Skrevet 2. april 2024 Ta i hvert fall annenhver natt der det ikke er lov å forstyrre den forelderen som har fri. Det ser jeg andre skriver, og det er et godt råd. Og ikke skjerm på kveld. Ha på så mye eller lite lys som barna vil, åpen dør hvis de vil ha det. Anonymkode: 9d32d...0a0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #15 Skrevet 2. april 2024 Mine tre sovnet av seg selv 4-6 mnd, sov hele natten. Sa bare god natt og gikk ut. Har du dillet litt vel mye? Anonymkode: 33ba2...d46 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #16 Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine tre sovnet av seg selv 4-6 mnd, sov hele natten. Sa bare god natt og gikk ut. Har du dillet litt vel mye? Anonymkode: 33ba2...d46 Jada, ble litt mye dilling fra de var små ja. Særlig den eldste, som ikke tok pupp og var urolig, ble flaske, men sov best inntil meg. Anonymkode: 513a3...571
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå