Gå til innhold

Melde inn eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor en plass med masse barn, et av barna som bor her er ikke mer enn rundt 3år tror jeg. Barnet er alene ute fra fort ti om morgen til åtte om kvelden. Ser noen foreldre ser ut en gang annenhver time cirka. Barnet gjør også mye tull, ødelegger ting, tar ting fra andre. Vi har ett askebeger som står trygt i andre etasje utenfor utgangsdøren som er til gjester. Det hadde dette barnet tatt her om dagen, og helt ut i sandkassen før hen lekte med det. Barnet har også tatt andre ting fra putekasse som noen av oss som bor her har valgt og bruke til sesong relaterte ting. Nå hadde hen tatt dette også og ville ikke gi tilbake da det visstnok var hen sin. Dette barnet går ikke i barnehage og kan ingenting norsk. Jeg blir bekymret over hvor lite disse foreldrene følger med, og ingen av oss her kan ta noe særlig ansvar da hen ikke forstår oss. Har vært flere ganger hvor barnet holder på parkeringsplasser og rundt biler. Noe som kan fort gå galt. Men jeg vet ikke altså, vi er flere her som er bekymret. Men samtidig føles du litt lite ut for å melde? 

Anonymkode: d988e...dcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 åring ute alene hele dagen?? Barnevernet! 

Anonymkode: 750f4...cc6

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En knapt treåring ute alene i opptil 10 timer hver dag? Og foreldre som stikker hodet ut døra annenhver time og sjekker om ungen lever?

Dette MÅ du melde. Himmel og hav.

Anonymkode: 0e80c...9ac

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette må absolutt meldes til barnevernet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gjetter alder? Du bør hverfall finne ut alder først 

Anonymkode: 46db5...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

To eller fire... Ute alene uten tilsyn i flere timer er jo ikke greit.

Anonymkode: 74508...233

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

To eller fire... Ute alene uten tilsyn i flere timer er jo ikke greit.

Anonymkode: 74508...233

Eh den kan være 5 eller 6 også og det er stor forskjell 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Herregud, jeg hadde tatt barnet med meg inn og kontaktet barnevernet asap. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke så relevant å vite eksakt alder. Ts ser jo at det er et lite barn i barnehagealder, som uansett er for lite til å passe seg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke så relevant å vite eksakt alder. Ts ser jo at det er et lite barn i barnehagealder, som uansett er for lite til å passe seg selv.

Jo det er selvsagt veldig relevant 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La oss si at ts tror barnet er tre år. Vårt barn ser ut som det er ca 3 år eldre enn det er. Man kan argumentere med at barnet ts snakler om ser tre år yngre ut enn faktisk alder, altså er hen seks år. Seksåringer skal ikke reke rundt ute alene hele dagen. 

Dette barnet gjør også ting hen ikke skal gjøre, så det virker jo som det er på sin plass med mer tilsyn.

Anonymkode: 6d3f2...8a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnet er ikke over 3 år. Barnet er så lite at det trenger hjelp til å f.eks komme seg opp på en huske. Foreldrene forstår heller ikke norsk, så jeg får ikke vite barnets alder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere lurer på om dette er "for lite" til å melde?? Det er jo helt åpenbar alvorlig omsorgssvikt!

Om jeg fant en 3-åring rekende rundt alene her jeg bodde hadde jeg tatt ham med inn og ringt politiet.

Anonymkode: 96445...c72

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint an å ta en tlf til bv og fortelle hvorfor du reagerer og nevne at du ikke er  helt alene om å reagere på dette. 

Anonymkode: 5d48d...821

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, meld. Det er ikke normalt at ungen holder på ute alene, og rundt biler, hele dagen, kun med tilsyn annenhver time. (Og jeg regner med ts ser forskjell på en treåring og en seksåring.)

Anonymkode: e2802...213

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring barnevernvakten neste gang barnet er ute alene på helg eller etter vanlig kontortid.

Det blir som å melde, men du får en mindre rolle - de vil antagelig ta turen og se med selvsyn og deretter ta hånd om meldingen til barneverntjenesten. De vil trolig også snakke med barn og foreldre der og da og sikre at barnet ivaretas. 

Anonymkode: bbc19...715

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Askebeger??? I 2024??? Her er det mer enn bare omsorgssvikt å ta tak i skjønner jeg…

Anonymkode: 8b9d4...f00

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lar ikke engang 8åringen være ute alene 🙈  hørtes ikke bra ut. Kanskje du først kan ta en prat med foreldrene. Si hva barnet gjør.

Anonymkode: dbe1a...165

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hva med å ta kontakt med foreldrene først? Si at dere har lagt merke til at barnet er mye ute alene, og at han tar/ødelegger ting osv. 

Det er greit å få et inntrykk av hvordan foreldrene er først.

Og det kan det være vanskelig å gjette alder på barn, spesielt hvis man ikke har barn selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Barnet er ikke over 3 år. Barnet er så lite at det trenger hjelp til å f.eks komme seg opp på en huske. Foreldrene forstår heller ikke norsk, så jeg får ikke vite barnets alder. 

Hvordan vet du det? Mitt på 5 år så ut som en 2,5 åring i høyde

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...