Gå til innhold

Hvordan forklare til barnet at h*n ikke får leke med nabobarnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er av gode grunner at det ikke er ønskelig. Men hvordan skal man forklare det når barnet spør? 

Anonymkode: 15b4f...4f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å gi et svar når man ikke vet kontekst.

Anonymkode: c3aae...225

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på både alder og kontekst. 

Anonymkode: 4c2ff...b19

AnonymBruker
Skrevet

Fortelle barnet om de gode grunnene. 

Anonymkode: 9b71f...094

• Liker 2
Skrevet

Tror vi trenger mer informasjon for å hjelpe deg med dette dilemmaet 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ett barn som påvirker mitt barn i stor negativ grad. Aldri hatt dette problemet med noen andre. Mitt barn er heller ikke gammel nok til å forstå påvirkning. 

Anonymkode: 15b4f...4f9

Skrevet (endret)

Er barnet stort nok til å forstå? Tenker på alder. 
vi hadde en liknende situasjon, og gitt at barnet er «stort nok» valgte vi å snakke med åpent uten å si noe stygt om det andre barnet. Vi sa at noen barn kan ha en oppførsel som ikke er veldig heldig, og kan påvirke på ulike måter, og derfor ønsker vi at han ikke leker med det barnet. I den situasjonen forstod han det veldig godt siden han flere ganger hadde sagt at han både ble dyttet , spyttet på og slått av barnet. Det ble aldri sagt at han andre gutten er ufin eller stygg i væremåten, men siden barnet vårt forstår sosiale koder skjønte han hvorfor videre lek med gutten ikke var noe vi ønsket. 

edit: vi sa at oppførselen var ufin, men vi sa aldri noe stygt om gutten at han er dum eller noe sånt. 

Endret av Gakkepus
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen. Barnet mitt gjorde så utrolig mye dumt sammen med nabobarnet, men ikke med andre. Jeg tror de påvirket hverandre negativt, men nabobarnet hadde en del utfordringer og fikk også andre barn med på dumme ting. 

Jeg forklarte barnet mitt at de ikke kunne være sammen fordi de ikke klarte å oppføre seg når de var sammen, at jeg var bekymret for hva de skulle finne på. Jeg sa aldri et negativt ord om nabobarnet, jeg sa konsekvent «dere», uten å plassere skyld. 
Naboene flyttet etter en stund og hele nabolaget ble bedre med en gang. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...