AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Skrevet 1. april 2024 Mann her. Bor med hun jeg er sammen med. Jeg er i full jobb, og er sliten etter jobb. Hun jeg er sammen med er trygda, og er hjemme hver dag. Hun gjør det meste av husarbeid: Vasker, lager mat, tar oppvask, vasker klær, rydder og støvsuger. Jeg har sagt til henne flere ganger at jeg får dårlig samvittighet, men hun sier at det går helt fint - og hun trives med å gjøre husarbeid mens jeg er på jobb. Hadde bidratt mer hvis jeg hadde hatt energien til det. Jeg lager mat og støvsuger en sjelden gang. Rydder alltid opp etter meg når vi har spist, og setter ting i oppvaskmaskinen. Når jeg har fri, liker jeg å slappe av og lade batteriene før jeg skal på jobb igjen. Er det helt fair at det er slik, så lenge jeg jobber og hun er trygda? For jeg sliter med samvittigheten, men har ikke energien til å gjøre noe særlig etter jobb. Anonymkode: 3a7f1...d98 1
visp Skrevet 1. april 2024 #2 Skrevet 1. april 2024 Jeg hadde forventet at den som var hjemme tok mesteparten ja. Så lenge hun er i stand til det, så er det jo bare bra at hun har noe å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Skrevet 1. april 2024 Hun er uføretrygdet pga sykdom eller? Hun jobber jo veldig mye hver dag hvis hun skal ta seg av det meste hjemme hos dere. Kanskje tør hun ikke si fra at det blir mye på henne. Hun sliter seg sikkert ut på dette, hvis hun er kronisk syk. Hun bruker all energi på dette, istedenfor å spare litt energi til ting som ville vært godt for henne både fysisk og mentalt, som gåturer, treffe venner, gjøre litt hyggelige ting. Så ja, jeg syns det er veldig dårlig gjort av deg! Alle er slitne etter jobb, og kronisk syke på uføretrygd, er uføretrygdet av en grunn, og blir også slitne av husarbeid. Så ja, trå til litt! Hva om dere får barn en gang? Mener du hun skal ta seg av alt der også? Nei, skjerpings her altså! Gjør litt hjemme på eget initiativ! Anonymkode: bbdab...e64 10 11
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Skrevet 1. april 2024 At hun er trygda er jo ikke det samme som om hun hadde vært frivillig hjemmeværende. Trygda indikerer jo at hun ikke har høy nok arbeidsevne pga en form for sykdom. Men så lenge hun sier dette går fint, så syns jeg du skal legge bort den dårlige samvittigheten. Når det er sagt, så er vi jo mange som er i 100% jobb, som også er slitne etter arbeidsdagen og helst vil slappe av i helgene, men vi må jo likevel styre og ordne hjemme.. sånn er voksenlivet. Anonymkode: 5abeb...e14 7 1 9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At hun er trygda er jo ikke det samme som om hun hadde vært frivillig hjemmeværende. Trygda indikerer jo at hun ikke har høy nok arbeidsevne pga en form for sykdom. Men så lenge hun sier dette går fint, så syns jeg du skal legge bort den dårlige samvittigheten. Når det er sagt, så er vi jo mange som er i 100% jobb, som også er slitne etter arbeidsdagen og helst vil slappe av i helgene, men vi må jo likevel styre og ordne hjemme.. sånn er voksenlivet. Anonymkode: 5abeb...e14 Akkurat! Jeg er også ufør, og det er selvfølgelig grunnet helse. Jeg gjør nok det meste av husarbeid, men hadde ikke trivdes med mann som i hovedsak bare legger det på meg. Før jeg ble syk måtte jeg ta min del av både husarbeid og barn, uansett hvor sliten jeg var. Hva jeg ønsket var ikke et tema. Så må jo par få fikse ting slik det passer for dem, men at jeg skal bruke all min energi på husarbeid er ikke aktuelt for meg. Jeg trenger også litt energi til mine interesser og venner. Om mannen lot meg ta alt hjemme ville innebære at jeg ikke hadde hatt noe overskudd til annet. Ikke sex og kos med ham heller. Ville uansett steppet opp litt, selv om hun sier at slikt er greit. Ting er ofte greit til man går på en smell. Anonymkode: 4debb...778 4 2
BobbySocks Skrevet 1. april 2024 #6 Skrevet 1. april 2024 Har du dårlig helse eller noe siden du er utslitt etter jobb? De fleste mennesker klarer jo jobb, et par unger OG husvask. 19 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #7 Skrevet 1. april 2024 Kommunikasjon! Synes hun det er helt fint slik, kanskje føler hun seg nyttig og at hun bidrar i familien gjennom å gjøre husarbeidet? Flott! Synes hun at det er slitsomt og at helsa ikke egentlig tåler det, og at du burde gjøre mer? Da gjør du mer. Men snakk om det! Anonymkode: 73753...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #8 Skrevet 1. april 2024 Hvorfor hun er uføretrygdet er ganske vesentlig her, hvordan hennes helse er og hvor stor bolig det er. Men jeg hadde mest sannsynlig gått fra en lat fyr som bare støvsugde og lagde mat en sjelden gang. Jeg forventer at mannen tar initiativ og bidrar med husarbeid selv om jeg har mer tid enn han. Anonymkode: dc227...7f2 3 2
Toast Skrevet 1. april 2024 #9 Skrevet 1. april 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er uføretrygdet pga sykdom eller? Hun jobber jo veldig mye hver dag hvis hun skal ta seg av det meste hjemme hos dere. Kanskje tør hun ikke si fra at det blir mye på henne. Hun sliter seg sikkert ut på dette, hvis hun er kronisk syk. Hun bruker all energi på dette, istedenfor å spare litt energi til ting som ville vært godt for henne både fysisk og mentalt, som gåturer, treffe venner, gjøre litt hyggelige ting. Så ja, jeg syns det er veldig dårlig gjort av deg! Alle er slitne etter jobb, og kronisk syke på uføretrygd, er uføretrygdet av en grunn, og blir også slitne av husarbeid. Så ja, trå til litt! Hva om dere får barn en gang? Mener du hun skal ta seg av alt der også? Nei, skjerpings her altså! Gjør litt hjemme på eget initiativ! Anonymkode: bbdab...e64 Det var veldig mange antagelser i ett innlegg. Ikke alle uføretrygdede er det fordi de er utbrent og mangler "energi" til å gjøre noen ting. Hva hvis hun helt fint klarer å gjøre husarbeidet uten å slite seg ut? Hva hvis det hjelper henne å føle seg produktiv og bidra i familien? Og hva med mannen da? Virker som du kommer med antagelser der også at han bare må "skjerpe" seg. Men hva hvis han er i grenseland for å bli utbrent selv? (han nevner jo selv at han føler han har null energi etter jobb) 2
Sofiei Skrevet 1. april 2024 #10 Skrevet 1. april 2024 Så hva gjør du når du kommer hjem og middagen hun har laget er spist? Legger deg på sofaen? Du høres ut som en skikkelig slappfisk. 9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #11 Skrevet 1. april 2024 Hva gjør du etter jobb da? Har hun energi til å gjøre noe utover husarbeid og forverrer dette tilstanden hennes på noe vis? Kommer an på diagnose selvsagt, men er man ufør er det en jobb i seg selv. Som utgangspunkt burde dere gjøre lik mengde husarbeid. Anonymkode: b902a...327 1 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #12 Skrevet 1. april 2024 Hvorfor er du så sliten? De aller fleste må jo både jobbe 100 %, følge opp barn og ta husarbeid, middag osv. Høres jo ut som det er noe alvorlig galt med deg. Hva om hun hadde jobbet og ikke orket? Eller du var alene? Anonymkode: f55d8...714 7 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #13 Skrevet 1. april 2024 Tror ikke mange damer hadde funnet seg i dette. Du har både kokk og hushjelp. Anonymkode: b902a...327 7 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #14 Skrevet 1. april 2024 Spørs som de andre skriver, hvorfor hun er hjemme. Selv er jeg hjemme pga fysisk sykdom, og jeg har ikke kapitasitet til å være husslave. Jeg bruker dagene til å trene meg opp og hvile. Jeg gjør nok mer enn mannen hjemme, men det er ofte pga nødvendighet. Anonymkode: fa5f1...646 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #15 Skrevet 1. april 2024 Jeg stusser egentlig mest på at du er for sliten til å orke husarbeid selv. Er du bare veldig pinglete og ikke i stand til å presse deg, eller er du faktisk syk/på vei til å bli utbrent? Det er i hvert fall ikke normalt, så du bør se på om det enten er noe i veien med den fysiske helsen din (f.eks vitaminmangel), din evne til å presse deg som normale voksne folk eller om du står i en jobb du egentlig ikke bør ha? Anonymkode: 7007f...861 13 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #16 Skrevet 1. april 2024 Du bør jo se på ting du kan gjøre for å få bedre energi. Sunt kosthold, trening, søvn++ har du en fysisk krevende jobb? Anonymkode: b902a...327 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #17 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mann her. Bor med hun jeg er sammen med. Jeg er i full jobb, og er sliten etter jobb. Hun jeg er sammen med er trygda, og er hjemme hver dag. Hun gjør det meste av husarbeid: Vasker, lager mat, tar oppvask, vasker klær, rydder og støvsuger. Jeg har sagt til henne flere ganger at jeg får dårlig samvittighet, men hun sier at det går helt fint - og hun trives med å gjøre husarbeid mens jeg er på jobb. Hadde bidratt mer hvis jeg hadde hatt energien til det. Jeg lager mat og støvsuger en sjelden gang. Rydder alltid opp etter meg når vi har spist, og setter ting i oppvaskmaskinen. Når jeg har fri, liker jeg å slappe av og lade batteriene før jeg skal på jobb igjen. Er det helt fair at det er slik, så lenge jeg jobber og hun er trygda? For jeg sliter med samvittigheten, men har ikke energien til å gjøre noe særlig etter jobb. Anonymkode: 3a7f1...d98 Det jeg reagerer på er ordbruken her. Hun er trygda! Ehhh...OK,jeg antar hun er uføretrygdet som meg. Min kjæreste sier jeg er kronisk syk evt,ikke trygda. Antar du bare har et litt enkelt språk. 🙂 Anonymkode: 4dcb9...98e 4 1
visp Skrevet 1. april 2024 #18 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det jeg reagerer på er ordbruken her. Hun er trygda! Ehhh...OK,jeg antar hun er uføretrygdet som meg. Min kjæreste sier jeg er kronisk syk evt,ikke trygda. Antar du bare har et litt enkelt språk. 🙂 Anonymkode: 4dcb9...98e Det får være grenser for hvor mye man skal lage problemer ut av ting 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #19 Skrevet 1. april 2024 Hadde forventet at min mann tok mesteparten av oppgavene som måtte gjøres hjemme hvis han ikke var i jobb. På samme måte som det jo forventes at den som tjener mest bidrar med mest penger. Anonymkode: b8faa...6b1 1
Mezzosoprena Skrevet 1. april 2024 #20 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det helt fair at det er slik, så lenge jeg jobber og hun er trygda? For jeg sliter med samvittigheten, men har ikke energien til å gjøre noe særlig etter jobb. Anonymkode: 3a7f1...d98 Det er helt fair at det er slik, ikke fordi du jobber og hun er trygda, men fordi hun sier at det er greit for henne 🙂 Vi har samme situasjon her hjemme. Ja, jeg er ufør pga. sykdom - men siden jeg ikke er i jobb klarer jeg helt fint å porsjonere ut husarbeidet slik at jeg klarer alt som trenger å gjøres i løpet av en uke. Det eneste jeg krever av mannen min, var at han ikke får lov til å kommentere (negativt) det jeg ikke hadde gjort. Det er en grunn til det, og det kommer til bli gjort når jeg er i stand til det. Når jeg trenger hjelp til noe, ber jeg om hjelp og han rydder selvfølgelig etter seg selv 🙂 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå