Gå til innhold

Beste tørrfór til katt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker på fór som kan kjøpes på dagligvare.
Vet at Frolic er hunders favoritt, men hva liker katter best?

Anonymkode: 33a3a...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke noen "beste" på dagligvarehandelen. Du kan kjøpe kvalitetsfôr til katten din på nettet og få den tilsendt, om det er et ork for deg å dra til zoobutikk eller veterinærklinikk og kjøpe den selv.

Hvilken produsent som er den beste vil nok variere fra katt til katt, da det funker litt ulikt fra dyr til dyr. Noen blir dårlige i magen av en bestemt type mat, mens andre katter blir kjempefine i pels og form av den samme. Man må prøve seg frem.

IAMS og Hills og andre er fine fôrtyper og finnes også i våtfôr som man kan variere med og gi katten et litt rikere liv.

Anonymkode: b88bf...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke gå ut fra hva katter liker best. Du må tenke på helse. Mat på dagligvarebutikken er søppel. 

Anonymkode: ab7de...ade

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Daglivaren er omtrent som å servere McDonalds til egne barn hver dag. Noe du ikke gjør. 

Anonymkode: a91eb...9d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som har svar på det jeg spurte om?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker Friskies og katta er fornøyd med det. Han er inne/ute-katt og supplerer dietten med selvfangst, så han får nok i seg alt han trenger. 

Har kikket på forskjellige fôrtyper til katta mi, men har ikke funnet et fôr som er så unikt at det er verdt å betale mye mer for det. Min erfaring er at forskjellene er så små at ei huskatt ikke vil synes noe er bedre eller verre enn noe annet. Så lenge katten er frisk og rask og trives med fôret den får, så spiller det svært liten rolle. 

Anonymkode: 6ec4c...d81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker Friskies og katta er fornøyd med det. Han er inne/ute-katt og supplerer dietten med selvfangst, så han får nok i seg alt han trenger. 

Har kikket på forskjellige fôrtyper til katta mi, men har ikke funnet et fôr som er så unikt at det er verdt å betale mye mer for det. Min erfaring er at forskjellene er så små at ei huskatt ikke vil synes noe er bedre eller verre enn noe annet. Så lenge katten er frisk og rask og trives med fôret den får, så spiller det svært liten rolle. 

Såklart katta er fornøyd når hun får mcdonalds istedet for skikkelig mat..

Anonymkode: 3400e...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mine er veldig fornøyd med orijen. Ca 2000,- for 17 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet at Frolic er hunders favoritt

Feil, alle hunder er forskjellige og har forskjellig smak.

men hva liker katter best?

Dumt spørsmål, alle katter er også forskjellige og har forskjellig smak.

Anonymkode: 1612d...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil gjøre deg (og andre) klar over at "dyre" fôrmerker bruker svært spesifiserende ingredienslister i  motsetning til "billigere/enklere" fôrmerker, for å se bedre ut. Hvis en slår sammen de 3-4 utgavene av kornprodukter som f.eks mye av Hills har, og kaller det bare korn, så vil det også toppe ingredienslista. Ja, dyrere merker inneholder ofte litt mer fett og proteiner, (14 og 35% Hills med kylling mot 11 og 30% Friskies med kylling) men jeg vil ikke si at de prosentene er noe å rope høyt for.

Det er ikke sammenlignbart med McDonald's versus restaurantmat. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Friskies er ræva. Stor forskjell på et fôr med 20% kjøtt, stor andel salt, masse sukker og korn, enn f.eks orijen som inneholder 80-90% kjøtt, ingen korn eller sukker. 
Men selvsagt. Katter er som barn. De aller fleste velger loff med nugatti over kylling med grønnsaker og ris.

Anonymkode: de9ad...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor må den være fra dagligvare? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.testfakta.se/sv/husdjur/article/bra-kattmat-maste-inte-kosta-skjortan

Et årlig forbruk av tørrfôr til katten kan koste i overkant av 300 SEK, eller 2700 SEK avhengig av hvilket merke du velger. Men hva betaler du egentlig for?

Testfakta har analysert innholdet i åtte ulike tørrfôr til voksne innekatter, og fått katte- og hundematekspert Øystein Ahlstrøm, førsteamanuensis ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, til å se på analyseresultatene.

Ifølge Øystein Ahlstrøm er det ikke vanskelig å forstå om katten din foretrekker den billigste maten og foretrekker et av de dyrere merkene. Ica Basic, som er billigst og får laveste vurdering i testen, har betydelig mindre protein, mindre fett og mer karbohydrater enn andre merker.

– Katter er rovdyr og typiske proteinspisere. Det naturlige fôret til katter inneholder mye protein og svært lite karbohydrater. Katter liker vanligvis ikke karbohydratrik mat heller, sier han.

Til tross for varierende proteinnivåer inneholder alle fôr fortsatt tilstrekkelige mengder essensielle aminosyrer, men nivåene varierer.

Når det gjelder fettsyrer, mangler imidlertid omega-3-fettsyrene DHA og EPA i Ica Basics-, Mjaus- og Friskies-fôret. Stoffene er blant annet bra for nervene og hjernen. Friskies og Ica Basic har også for lave nivåer av omega 6-fettsyren arakidonsyre, som er nødvendig for hud og pels.

– Ved mangel kan en voksen katt nøye seg med EPA og DHA som den fikk i seg tidligere i livet, men det er selvsagt bedre om det er i fôret. Arakidonsyre derimot, trenger katten å komme seg gjennom maten sin, og det er negativt om den får i seg for lite, sier Øystein Ahlstrøm.

Alle merker oppgir at fôret deres er et komplett fôr. I følge det svenske jordbruksverket skal dette bety at fôret skal dekke det daglige behovet for næring. Problemet er bare at det ikke er spesifisert i lovverket hva dette betyr.

Best i test er Eukanuba, tett fulgt av feedene fra Royal Canin, Hills Science plan og Orijen. De får alle høye karakterer for sin fordeling av fettsyrer, vitaminer og mineraler.

Noen merker inneholder mye mer energi som katten kan assimilere, noe som igjen betyr at en mindre mengde mat er tilstrekkelig. For å dekke energibehovet til en normalstor katt i et år, skulle det for eksempel til 4,2 kilo mer av maten til Ica Basic enn til testvinneren Eukanubas.

Likevel vil toppmerkene bli betydelig dyrere. Et årlig forbruk av Eukanuba koster 1400 SEK mer enn et årlig forbruk av Whiskas, som også oppfyller alle ernæringsanbefalinger, men ikke med fullt så god margin.

Er det da verdt å bruke så mye mer penger for å få det aller beste?

– Nei, absolutt ikke, sier Øystein Ahlstrøm.

Ifølge ham fungerer selv de billigste fôrene bra.

– Hvis katten liker det, kan du rolig fortsette å gi det, og eventuelt supplere med litt fisk eller kjøtt noen ganger. Men vær oppmerksom på katten din, hvis den virker sunn og glad. Et godt tegn på om den får det den trenger er om pelsen er blank og har en fin glans. Hvis det ikke er det, kan det være på tide å endre feeden.

Risikerer jeg ikke kattens helse da?

- Nei. Å være overvektig og ikke få nok mosjon er en større trussel, spesielt hvis det er en innekatt. Uansett hvilket fôr du velger, er det viktig å ikke gi det for mye, sier Øystein Ahlstrøm.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Juliv skrev (55 minutter siden):

Hvorfor må den være fra dagligvare? 

Pris og tilgjengelighet.
Dette er ikke innekatt så den vil ikke lide av jernmangel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Pris og tilgjengelighet.
Dette er ikke innekatt så den vil ikke lide av jernmangel....

Hva med å bestille på nettet zooplus eller lignende? Stor utvalg i alle prisklasser, i tillegg så har de prøve pakker så du kan teste ut hva pus liker. Fri frakt over 499kr.

Av det som er i dagligvare tror jeg Purina One er best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jég skiftet tørrfôr. Pga proteiner. Kattene mine er litt overvektige. Så jeg ønsket å bruke mat for at de skal ned i vekt. Hva som er best for din katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Karten vår er 22,5 år og har levd på Bjørns havregryn hele livet. 

Anonymkode: 2da74...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten min får Purina One, for det er det eneste han spiser. Vi har som regel en skål med kyllingtypen, en med laksetypen og en med oksekjøttypen fremme hele tiden, for han bytter på hva som er favoritt.

Var nettopp hos veterinæren på årskontroll, og han fikk skryt av flott hold, gode tenner, sunn pels og generelt god helse. 

Har prøvd en del "dyrlegefor" oppgjennom men han liker det ikke, og er da ute på jakt nesten hele tiden og dreper alt han kommer over. Når han er god og mett så ligger han bare å ser på trosten spise fra foringsbrettet. 

Han får også sheba hver kveld når han kommer inn, mest fordi jeg vil ha ham inn om natten og trenger noe han kan glede seg over. 

For oss så er Purina One dermed det beste. 

Anonymkode: 0e7c7...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Katten min får Purina One, for det er det eneste han spiser. Vi har som regel en skål med kyllingtypen, en med laksetypen og en med oksekjøttypen fremme hele tiden, for han bytter på hva som er favoritt.

Var nettopp hos veterinæren på årskontroll, og han fikk skryt av flott hold, gode tenner, sunn pels og generelt god helse. 

Har prøvd en del "dyrlegefor" oppgjennom men han liker det ikke, og er da ute på jakt nesten hele tiden og dreper alt han kommer over. Når han er god og mett så ligger han bare å ser på trosten spise fra foringsbrettet. 

Han får også sheba hver kveld når han kommer inn, mest fordi jeg vil ha ham inn om natten og trenger noe han kan glede seg over. 

For oss så er Purina One dermed det beste. 

Anonymkode: 0e7c7...4f8

Min har alltid likt friskies og hater whiskas. 

stort sett spist det, eller labb fra felleskjøpet. 

Nå når hsn er gammel kjøper vi  spesislfor for at han ikkje skal gå ned i vekt etc.  

Har ogdå hatt årlige kontroller hos dyrlegen helsa og formen har vært god. som 15 åring og fortsatt sprek for ald2ren, men har måtte fjerne et par tenner og syns tørrfôr er vanskelig. Så har gått over til å gi våtfor. 

Anonymkode: 53d9a...8b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper tikilossekk med Nutrima fra musti, så får de innimellom tannfor fra Royal Canine eller noe Acana, Orijen el i en egen skål. 
Pluss våtfor hver dag. 

Anonymkode: 68cc5...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...