Gå til innhold

Oppgjør av hus - trenger "nødhjelp" her.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bestemt oss nå i påska, og vi går fra hverandre. Jeg skal selvfølgelig sette meg bedre inn i dette, men trenger litt "nødhjelp" her for å klarne hodet.. Vi eier hus sammen, lånet er nå 2 mill. En av oss kommer til å beholde huset. Hva er stegene og prosessen når vi nå skal gjøre opp og den ene skal kjøpe ut den andre? Håper noen kan skissere dette kort og greit steg for steg🙈❤️

Anonymkode: 64390...cbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må tas takst av huset. Mannen må kjøpe din andel. 

Om takst er 4mill og dere eier 1/2 hver, må han betale deg 2mill for din andel av huset. 

Anonymkode: d947b...d55

AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at dere eier 50/50 så bør dere starte med å få verdivurdering av boligen. Det vanligste er å få det fra 2-3 meglere og ta snittprisen. Dere må også sjekke med banken at den som blir boende faktisk får nok lån. Så må den som sitter igjen med huset kjøpe ut exen med 50% (eller annen eierbrøk) av verdiøkningen + overta lånet. Hadde dere lik EK da dere flyttet inn?

Anonymkode: ff5e7...3e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om takst er 4mill og dere eier 1/2 hver, må han betale deg 2mill for din andel av huset. 

Blir vel 1 mill til ts og så må han beholde lånet i skisserte summer

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for alle svar❤️ Den som beholder huset tar vel over lånet. Så da virker det logisk å betale ut halvparten av det som "står igjen" når man trekker fra lånet? Hvis man både skal betale ut halvparten (som f.eks 2 av 4 mill) OG overtar lånet, blir det jo veldig mye..? Vi har en takst fra da vi kjøpte huset selv, og må jo få en ny nå. Er verdiøkning noe her, eller ser man kun på ny takst? Jeg er heeelt blank pr nå🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, gjelden må først trekkes ifra.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Takk for alle svar❤️ Den som beholder huset tar vel over lånet. Så da virker det logisk å betale ut halvparten av det som "står igjen" når man trekker fra lånet? Hvis man både skal betale ut halvparten (som f.eks 2 av 4 mill) OG overtar lånet, blir det jo veldig mye..? Vi har en takst fra da vi kjøpte huset selv, og må jo få en ny nå. Er verdiøkning noe her, eller ser man kun på ny takst? Jeg er heeelt blank pr nå🙈

Du har rett, gjelden må trekkes ifra og overskudd må deles i 2 for å få utkjøpssum.

Anonymkode: a8c5f...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...