AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #1 Del Skrevet 1. april 2024 Hei! Jeg bor i leilighet, men drømmer om hage. I nabolaget er det en del eneboliger med store hager, men det er en slags klausul om at det ikke skal bygges flere boliger i dette området. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men jeg lekte litt med tanken på å prøve å få kjøpt ut deler av en hage, for å selv benytte det som hage. Altså at jeg betaler noen med enebolig og stor tomt for å kjøpe deler av tomta, og setter opp gjerde rundt min «hage». Har overhodet ikke peiling på dette med tomter, er det en naiv tanke? Jeg kunne ønsket meg 40-60 kvadratmeter hage, uten å måtte kjøpe enebolig i samme slengen… Anonymkode: acb7c...ff2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #2 Del Skrevet 1. april 2024 Ser for meg at det hadde blitt bråk en eller annen gang. Eller bare det å få noen med på det.. Har du sjekket om dere har kolonialhager og andelshager i nærheten? Anonymkode: 382e5...3ab 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #3 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser for meg at det hadde blitt bråk en eller annen gang. Eller bare det å få noen med på det.. Har du sjekket om dere har kolonialhager og andelshager i nærheten? Anonymkode: 382e5...3ab Tror ikke det hadde vært noe problem å få noen med på det, området er fullt av småbarnsfamilier og pensjonister med stoooore tomter som er veldig dårlig holdt. Tenkte at dette kunne være vinn-vinn 😊 Ingen koloni- eller andelshager i nærheten, nei. Det ville ha vært førstevalget, men det er visst ikke mulig. Anonymkode: acb7c...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #4 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke det hadde vært noe problem å få noen med på det, området er fullt av småbarnsfamilier og pensjonister med stoooore tomter som er veldig dårlig holdt. Tenkte at dette kunne være vinn-vinn 😊 Ingen koloni- eller andelshager i nærheten, nei. Det ville ha vært førstevalget, men det er visst ikke mulig. Anonymkode: acb7c...ff2 Hva skal de med mer hage hvis ikke de holder orden i sin egen? Anonymkode: a4407...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #5 Del Skrevet 1. april 2024 En i familien gjorde dette. Kjøpte halve tomten til naboen, gjerdet inn og bygget lekeplass der til barna. Så er nok ikke noe problem 😊 Anonymkode: eb0d1...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #6 Del Skrevet 1. april 2024 Du får høre med kommunen om det er mulig. De vet det sikkert. Men du må jo ha tilgang til vann da, så hvordan tenkte du å løse det uten å ha noe bygg der? Eller hadde du tenkt en liten redskapsbod? Anonymkode: 31adb...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #7 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror ikke det hadde vært noe problem å få noen med på det, området er fullt av småbarnsfamilier og pensjonister med stoooore tomter som er veldig dårlig holdt. Tenkte at dette kunne være vinn-vinn 😊 Ingen koloni- eller andelshager i nærheten, nei. Det ville ha vært førstevalget, men det er visst ikke mulig. Anonymkode: acb7c...ff2 Det er mulig du får problemer med å skille ut en eiendom som ikke kan bebygges. Plan- og bygningsetaten i kommunen din kan svare på det. Alternativet kan være å leie et område. Anonymkode: 4f6ca...17d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #8 Del Skrevet 1. april 2024 Nja... Spørsmålet er om kommunen vil godkjenne oppdeling av tomt, hvor ene tomtestørrelsen blir helt ubrukelig for andre, og heller ikke har noen tilknytning til annen eiendom. Hvis det er reguleringsplaner som ikke tillater mer bebyggelse, så er det godt mulig utskillelse av tomt er i reguleringsplanen. Men du må først finne en nabo som er villig til å selge, så må dere søke kommunen og betale gebyrer for det. Og så er det verdien... Naboen sin tomt som blir mindre vil falle i verdi. Din del av tomten vil være fullstendig verdiløs for alle andre. Du bør betale vanlig tomteverdi, og forvente deg tape omtrent hele summen. "Hagen" vil ikke tilhøre leiligheten din, og dermed må selges separat den dagen du ønsker flytte. Jeg ville nok heller gått inn for å prøve få til en leieavtale med en av naboene, og leie deler av tomten. Anonymkode: 3996e...b60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #9 Del Skrevet 1. april 2024 Tror dette blir rotete, jeg hadde hverfall aldri skilt meg av med del av tomten for å ha irriterende trekk av fremmedfolk inntil hagen min. Det finnes jo områder med kolonihager, er ikke noe sånt i nærheten? Anonymkode: f54f0...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #10 Del Skrevet 1. april 2024 Tomten må i utgangspunktet være så stor at den kan bebygges, noe annet er ikke lov jf. plan- og bygningsloven 26-1. Anonymkode: 44e70...031 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #11 Del Skrevet 1. april 2024 Om det allerede er bestemt at det ikke skal bygges flere boliger i området, så er det vel nok fortettet, og dermed uaktuelt å få skilt ut en tomt derfra. Som andre har sagt, du bør kanskje heller undersøke muligheten for å leie hageplass hos noen. Anonymkode: 5ec87...129 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #12 Del Skrevet 1. april 2024 Dette kan du nok bare legge fra deg, da tomteeier vil slite med å få skilt ut en så liten del av tomten sin. Eksemplet over her hvor noen kjøpte deler av naboens tomt er ikke relevant, for det gjelder kun endring av tomtegrense. TS sin leilighet ligger ikke inntil denne fantasi-hagen, og det er ikke lov å skille ut en så liten tomt som TS fantaserer om. Det kan jo alltids hende TS kan få leid en del av noens hage, mot å holde hagen i orden. Anonymkode: 81a98...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå