Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Forstøver hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har astma. Har hatt god effekt av medisinene, men siste uka har jeg hatt mer symptomer enn jeg noen gang har hatt tidligere. Føler meg helt tett. Ventoline hjelper litt, men ikke nok. 

Leste litt om forstøverapparat. Noen som vet hvor alvorlig det må være for å få det hjemme? Medisinene har hatt nok effekt for meg frem til påska. Skal bestille time hos fastlegen, men er litt nysgjerrig :) 

Anonymkode: 286b7...5bb

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe det selv. https://apotekfordeg.no/produkter/microlife-forstoverapparat-neb-pro/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=27787&gclid=CjwKCAjwtqmwBhBVEiwAL-WAYTTKeTyFAVtQxoSyrUOIoZChI3p6Y1KMq3tM2R0oRHZJX2Af-Z-xnxoCYaAQAvD_BwE

Det kan også hende du får låne hos behandlingshjelpemidler hvis legen søker, men hvis du kjøper så slipper du jo å tenke på at det må leveres tilbake.

Anonymkode: 48ca5...333

AnonymBruker
Skrevet

Tar du like store doser da? Hvor mye Ventoline tar du? Et puff Ventoline er 0,1 eller 0,2 mg, mens inhalasjoner på forstøver kan være oppi 5 mg. Iflg den ene linken skal det 12 puff til med 0,1 mg for å få 5 mg på forstøver. Hvis du tar den andre riktig og i stor nok dose er egentlig det like bra og kanskje bedre enn Ventoline på forstøver.

https://relis.no/artikler/28004/

https://paidos.no/inhalasjonsbehandling-hos-barn-med-astma/

Anonymkode: 89c3e...18a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan kjøpe det selv. https://apotekfordeg.no/produkter/microlife-forstoverapparat-neb-pro/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=27787&gclid=CjwKCAjwtqmwBhBVEiwAL-WAYTTKeTyFAVtQxoSyrUOIoZChI3p6Y1KMq3tM2R0oRHZJX2Af-Z-xnxoCYaAQAvD_BwE

Det kan også hende du får låne hos behandlingshjelpemidler hvis legen søker, men hvis du kjøper så slipper du jo å tenke på at det må leveres tilbake.

Hjelper lite med forstøverapparat hvis legen ikke skriver ut medisiner som kan brukes på forstøver da 🫣

Anonymkode: c644c...ea9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har astma. Har hatt god effekt av medisinene, men siste uka har jeg hatt mer symptomer enn jeg noen gang har hatt tidligere. Føler meg helt tett. Ventoline hjelper litt, men ikke nok. 

Leste litt om forstøverapparat. Noen som vet hvor alvorlig det må være for å få det hjemme? Medisinene har hatt nok effekt for meg frem til påska. Skal bestille time hos fastlegen, men er litt nysgjerrig :) 

Jeg vet ikke hvor alvorlig det må være for å få det hjemme. Men jeg fikl forstøverapparat etter at jeg ble innlagt på sykehus med livstruende astmaanfall,  status asthmaticus. Var innlagt 1 uke pga det.

Jeg tror det skal ganske mye til for å få utlevert et forstøverapparat på ditt grunnlag. Kanskje en kortisonkur i tablettform kan hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe ditt eget hvis legen skriver ut medisiner til å bruke i det. Jeg kjøpte mitt eget i høst da jeg hadde en lang periode ekstremt tett i pusten, hoste osv.

Kjøpte på apotek, kostet ca en tusenlapp.

Medisinene virker på en litt annen måte, i tillegg kan man inhalere saltvann som også kan virke "smørende". Så det er verdt et forsøk.

Anonymkode: 8bb7d...9b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tar du like store doser da? Hvor mye Ventoline tar du? Et puff Ventoline er 0,1 eller 0,2 mg, mens inhalasjoner på forstøver kan være oppi 5 mg. Iflg den ene linken skal det 12 puff til med 0,1 mg for å få 5 mg på forstøver. Hvis du tar den andre riktig og i stor nok dose er egentlig det like bra og kanskje bedre enn Ventoline på forstøver.

https://relis.no/artikler/28004/

https://paidos.no/inhalasjonsbehandling-hos-barn-med-astma/

Anonymkode: 89c3e...18a

Jeg har 0,1 mg ventoline som jeg tar to puff av. Kan ta 4 ganger i døgnet, men har nok tatt litt mer enn det. Da er det kanskje ikke store dosen nei? Har ikke vært i kontakt med lege etter forverring, men det er dette jeg har fått beskjed om å ta. Bruker i tillegg en forebyggende medisin (alvesco) morgen og kveld. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor alvorlig det må være for å få det hjemme. Men jeg fikl forstøverapparat etter at jeg ble innlagt på sykehus med livstruende astmaanfall,  status asthmaticus. Var innlagt 1 uke pga det.

Jeg tror det skal ganske mye til for å få utlevert et forstøverapparat på ditt grunnlag. Kanskje en kortisonkur i tablettform kan hjelpe deg.

Huff, det hørtes ille ut❤️ Håper det går bedre med deg nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har til det ene barnet vårt. Hen har vært innlagt på sykehus to ganger pga alvorlig anfall som legevakta ikke fikk kontroll på, og vi var gjennom hele katalogen på puffere før hen fikk kontroll på anfallene med forstøverapparat og ventoline + racemisk adrenalin for de anfallene som er ekstra ille. Vi flyttet ut av byen mye pga astmaen siden lungelegen på sykehuset anbefalte det etter lang oppfølging og barnet fremdeles hadde relativt mye symptomer. 

du må nok være ganske dårlig for å få det, vi måtte argumentere ganske så hardt for å få det iallfall, selv med lungelege på Ullevål sykehus….

Anonymkode: d5a74...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Skal bare nevne at jeg ville søkt om et lite. Evnt kjøpt. Men bærbare. De bruker mye kortere tid, er stille, og du kan ta de med overalt. Veldig praktiske. Vi har Innospire Go. 

Anonymkode: efc6b...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper lite med forstøverapparat hvis legen ikke skriver ut medisiner som kan brukes på forstøver da 🫣

Det regner jeg med TS skjønner selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Huff, det hørtes ille ut❤️ Håper det går bedre med deg nå. 

Både ja og nei. Jeg var innlagt i 2008, og har brukt forstøverapparat siden da, i tillegg til andre astmamedisiner.

Jeg har lungekapasitet på mellom 65 og 70 %, og vil aldri bli bra igjen. Jeg er syk pga yrkesskade på jobb.

Ved forverringer så kan det som nevnt funke veldig greit med kortvarig kortisonkur (prednisolon), eller så kan du øke opp dosering på de medisiner du allerede har.

Men ta en prat med lege du 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...