AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #61 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når jeg leser dette er jeg glad for at jeg er uføretrygdet. For jeg har aldri taklet det sosiale med skole/jobb. Anonymkode: f5e75...0a7 Det viktigste er jo at man er fornøyd med egen tilværelse, og lever et lykkelig liv med godt innhold. Så det viktigste er vel at jeg er fornøyd med mitt liv, og du er fornøyd med ditt? Anonymkode: 4fc6a...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #62 Del Skrevet 3. april 2024 Sikkert lett å spare penger når man er 2 x 700.000. Jeg er 1 på under 400.000 (etter skatt). Nei jeg bor ikke "midt i oslo" eller kjøper starbucks hver dag etc. Anonymkode: 20f8b...ca0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #63 Del Skrevet 3. april 2024 Jeg har ikke noe ønske om å pensjonere meg tidlig, jeg føler jeg har mye og bidra med og elsker jobben min. Håper jeg får jobbe lenge, men kanskje jeg jobber redusert når jeg blir eldre. Anonymkode: de7c3...a97 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #64 Del Skrevet 3. april 2024 Mtp at vi lever så lenge i dag, blir det lenge å "drive dank" i 20 år feks (kommer an på helsa selvsagt). Jeg hadde en enorm eventyrlyst som ung og har bodd i to forskjellige land i flere år, og har reist masse. Håper jo på å kunne reise litt her og der som pensjonist, men kjenner ikke på det samme suget som jeg hadde som ung. Tenker å jobbe til jeg er 65, og drar på turer her og der. Ikke noe å stresse etter. Hus og hage krever også sitt. Anonymkode: 5fc24...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 3. april 2024 #65 Del Skrevet 3. april 2024 On 4/1/2024 at 5:17 PM, bvp said: Hele greia med økonomisk uavhengighet er ganske latterlig, skulle skifte tak på huset men det var ingen snekkere så jeg måtte gjøre det selv, selvfølgelig ramlet jeg ned men fikk ikke tak i ambulanse så jeg skulle kjøre selv til legevakta men var ikke kjørbar, men det var egentlig det samme for de på legevakta hadde blitt økonomisk uavhengige så den var stengt. Dette innlegget forklarer godt hvorfor vi som samfunn IKKE bør etterstrebe at folk blir økonomisk uavhengige og pensjonerer seg tidlig. Vi trenger at folk jobber mer, ikke mindre. Så de få som får det til bør egentlig holde kjeft og håpe at ikke mange andre også skal bli økonomisk uavhengige. Er ikke så kjekt å dra på ferie når hoteller er stengt pga mangel på arbeidskraft. Eller å bli gammel når ingen vil jobbe i eldreomsorg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 3. april 2024 #66 Del Skrevet 3. april 2024 Jeg har ikke planer om tidlig pensjon. Jeg har en jobb jeg trives i og målet mitt er å jobbe så lenge jeg trives. Hadde kanskje vært annerledes om jeg jobbet for å leve, men iom at jobben er halve livet har jeg prioritert å ha en jobb som gir meg så stor glede at jeg ikke bare ser fram til å bli pensjonist. Særlig siden man ikke har noen garanti for å bli så gammel synes jeg det er viktigst å leve mens man gjør det og ikke spinke og spare med tanke på en fjern framtid. Pengene får man ikke med seg i graven. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #67 Del Skrevet 3. april 2024 Greit nok med økonomisk frihet. Men det oppnår mange av oss til en viss grad også uten å måtte drive etter FIRE metoden. Om man er to voksne med greit betalte jobber, og i tillegg er litt økonomisk smarte, så vil man på et tidspunkt ha betalt ned boligen sin. Ikke om man alltid streber etter å ha "det nyeste" og "det beste", og skal reise på charterferie hver skoleferie, og ha merkeklær og ny bil hele tiden. Jeg forstår godt poenget med å leve nøkternt og ikke sløse. Ta vare på det man har, og tenke langsiktig fremfor her og nå. Det er fine verdier, og flotte verdier å gi barna. Samtidig tenker jeg at det er en verdi i å jobbe. En verdi i å finne glede i å produsere noe på jobb. Og å skape et godt miljø rundt seg også på jobb. Tenke at hverdagen også har sin verdi. Dels for også å sette pris på fritid. Skal man ha barn må man til en viss grad tilpasse seg resten av samfunnet uansett. De skal på skolen. De skal delta i undervisning og fritidsaktiviteter og bursdager og idrettsturneringer og alt det som følger med. Og vipps så har det gått 20 år av livet til både foreldre og barn. 20 år med begrenset frihet til å gjøre hva man vil når man vil. Da gjelder det å finne glede også i disse årene. I barna, i hverdagen, i jobben og i frivillig arbeid for å støtte barnas aktiviteter. Og etterpå; når man er 45/50 år, og barna har forlatt redet, så har man nok relativt god økonomis frihet allerede. For noen er friheten da å eie en hytte, som man kan tilbringe masse tid på. (Eller to.) For andre er hytte tvangstrøye. For dem er gleden økonomisk frihet til å reise hvor de vil. Og uten barn i skolealder, er det fullt mulig å reise på billigere tidspunkter, til mer eksotiske destinasjoner, og i lengre perioder, enn det man gjorde før. Oftest har man råd til å ta noen måneder permisjon for en lengre reise, om man vil. De som promoterer FIRE og tilsvarende, snakker som om alle andre er "fastlåst" i sine 8-16 jobber, og kun kan reise i fastsatte ferier 5 uker pr år, frem til de pensjonerer seg med minstepensjon i 70-åra. Men mange i dag har langt mer fleksibilitet. De kan ta permisjoner. De kan fjernjobbe, de kan spare opp fleksitid og ta ut. De kan finne løsninger som passer seg og sitt liv. Jeg har altså ikke "økonomisk frihet" i form av at jeg kan slutte å jobbe når jeg vil og bare leve på avkastningen av det jeg allerede har tjent. Men jeg har økonomisk frihet i form av at jeg vet jeg kan klare meg en lenger periode uten lønn. I tillegg til at jeg har en jobb som gir meg mye. Og vi kan også bruke det vi ønsker på å reise, og ta oss fri når vi ønsker å ha fri. Vi har råd til å ikke tenke på hva ting koster, samtidig som vi ikke har behov for å leve "overdådig". Så hva er vitsen med å spare alt man tjener i 20-årene, og ikke lever livet da, om du egentlig ikke oppnår så mye frihet som du ønsker likevel? Anonymkode: 97541...bb7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #68 Del Skrevet 3. april 2024 Hva skal dere bedrive tiden med når dere ikke jobber ? Av egen erfaring som ufør så kan dagene bli lange uten noen planer for dagen. Og det sosiale livet dere har via jobben er vel også dumt å miste. Anonymkode: 1384f...a0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #69 Del Skrevet 3. april 2024 Jeg er 47 år og gjeldsfri, mitt ønske er å gå av med pensjon når jeg er 62 år. Hvor mye bør en da ha spart opp på konto? Jeg har en jobb der jeg trivest, så jeg ønsker nå egentlig å jobbe til fyllte 62 år. Anonymkode: c6afb...3f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 3. april 2024 #70 Del Skrevet 3. april 2024 Jeg vil ikke dette fordi jeg elsker jobben min (er lærer), jeg ønsker å bidra til å opprettholde velferdsstaten, og jeg synes det virkelig lite meningsfylt å skulle leve slik. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #71 Del Skrevet 3. april 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Hva skal dere bedrive tiden med når dere ikke jobber ? Av egen erfaring som ufør så kan dagene bli lange uten noen planer for dagen. Og det sosiale livet dere har via jobben er vel også dumt å miste. Anonymkode: 1384f...a0f Jeg tror dette er det som skiller oss som gjerne vil gå av tidlig fra resten, at vi ikke har noe som helst problem med å finne bedre ting å fylle tiden med enn jobb. Når det gjelder sosialt liv så foretrekker jeg det sammen med folk jeg har valgt selv, klarer meg fint uten det sosiale på jobb. Anonymkode: 40d74...dda 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #72 Del Skrevet 3. april 2024 Fordi jeg liker jobben min og ikke minst liker jeg å jobbe. Det er nok vanligere enn du tror… Jeg liker for øvrig også å bo i Oslo:-) Anonymkode: 9e762...ecd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #73 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror dette er det som skiller oss som gjerne vil gå av tidlig fra resten, at vi ikke har noe som helst problem med å finne bedre ting å fylle tiden med enn jobb. Når det gjelder sosialt liv så foretrekker jeg det sammen med folk jeg har valgt selv, klarer meg fint uten det sosiale på jobb. Anonymkode: 40d74...dda Jeg er fortsatt interessert i hva disse tingene er? Jeg føler jeg har så mye tid til mine interesser; trening, fjellturer, reising, matlaging og baking, neglkunst, kjøkkenhagen (riktignok ikke så stor) og hagen generelt, fotografering, og noen andre småting. Jobben krever tross alt bare 40-50 timer av uka. Det er mange timer igjen. Ville faktisk syntes det var lite mentalt givende uten. Det første jeg hadde kuttet ut om jeg følte uka hadde for få timer, var KG 😅 Anonymkode: 4fc6a...a96 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #74 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror dette er det som skiller oss som gjerne vil gå av tidlig fra resten, at vi ikke har noe som helst problem med å finne bedre ting å fylle tiden med enn jobb. Når det gjelder sosialt liv så foretrekker jeg det sammen med folk jeg har valgt selv, klarer meg fint uten det sosiale på jobb. Anonymkode: 40d74...dda Hva er det dere skal fylle tiden med? Personlig skulle jeg lett klart å fylle opp hver dag med hobbyer og sysler i flere måneder og kanskje opp til et par år, men å skulle fylle dagene i 30-40 år - da er jeg ganske sikker på at jeg hadde nådd et punkt hvor hobbyene og hverdagslivet ikke var så spennende lenger. Tenker det beste er en kombinasjon av jobbing og fritid - da føles også fritiden mer verdifull og givende. Anonymkode: 63212...c7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #75 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva er det dere skal fylle tiden med? Personlig skulle jeg lett klart å fylle opp hver dag med hobbyer og sysler i flere måneder og kanskje opp til et par år, men å skulle fylle dagene i 30-40 år - da er jeg ganske sikker på at jeg hadde nådd et punkt hvor hobbyene og hverdagslivet ikke var så spennende lenger. Tenker det beste er en kombinasjon av jobbing og fritid - da føles også fritiden mer verdifull og givende. Anonymkode: 63212...c7c For min del har jeg veldig mange studier jeg skulle ønske jeg hadde tid til å ta og språk jeg har lyst til å lære f.eks. Anonymkode: a934f...28b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #76 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er fortsatt interessert i hva disse tingene er? Jeg føler jeg har så mye tid til mine interesser; trening, fjellturer, reising, matlaging og baking, neglkunst, kjøkkenhagen (riktignok ikke så stor) og hagen generelt, fotografering, og noen andre småting. Jobben krever tross alt bare 40-50 timer av uka. Det er mange timer igjen. Ville faktisk syntes det var lite mentalt givende uten. Det første jeg hadde kuttet ut om jeg følte uka hadde for få timer, var KG 😅 Anonymkode: 4fc6a...a96 Du kan se sånn på det fordi du har en jobb som ikke sliter deg ut. Hvis du har en jobb som du blir så sliten av at du ikke orker å pleie vennskap og dyrke interesser så kan livet føles meningsløst og da er det ikke rart man ønsker å tilbringe mindre tid på jobb. Ikke har godt arbeidsmiljø og spennende og utviklende arbeidsoppgaver heller. Det beste i verden må være å ha en jobb som utvikler deg og gir vekst og mening samtidig som du har overskudd til å være sammen med venner og familie og utnytte fritiden til gode opplevelser. Anonymkode: 2e421...226 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #77 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan se sånn på det fordi du har en jobb som ikke sliter deg ut. Hvis du har en jobb som du blir så sliten av at du ikke orker å pleie vennskap og dyrke interesser så kan livet føles meningsløst og da er det ikke rart man ønsker å tilbringe mindre tid på jobb. Ikke har godt arbeidsmiljø og spennende og utviklende arbeidsoppgaver heller. Det beste i verden må være å ha en jobb som utvikler deg og gir vekst og mening samtidig som du har overskudd til å være sammen med venner og familie og utnytte fritiden til gode opplevelser. Anonymkode: 2e421...226 Jeg har jo ikke sagt at jeg ville tatt enhver jobb foran fritid. Men at det er mange jobber der ute som er veldig givende, og et positivt tilskudd i livet både mentalt og sosialt, og med tanke på energinivå. Anonymkode: 4fc6a...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #78 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har jo ikke sagt at jeg ville tatt enhver jobb foran fritid. Men at det er mange jobber der ute som er veldig givende, og et positivt tilskudd i livet både mentalt og sosialt, og med tanke på energinivå. Anonymkode: 4fc6a...a96 I slike tilfelle forstår jeg godt at man ønsker å fortsette å jobbe. Anonymkode: 2e421...226 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #79 Del Skrevet 4. april 2024 Fordi jeg trenger å jobbe. Hadde klikka om jeg bare skulle gått hjemme! Trenger å bruke hodet til noe nyttig og meningsfylt. Anonymkode: 4ea8d...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #80 Del Skrevet 4. april 2024 fordi jeg for det første liker å komme meg ut på jobb om dagen. For det andre er det ingen som vet hva morgen dagen bringer og hvor lenge man lever. Derfor vil jeg gjerne også nyte litt av lønna nå og ikke bare spare den til en fremtid jeg ikke aner noen ting om... Anonymkode: eb7ea...0e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå