AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #41 Del Skrevet 2. april 2024 Personlig har jeg ingen interesse av å pensjonere meg tidlig. Jeg liker jobben min og det sosiale dette gir meg. Det samme gjelder min samboer. Vi tjener godt, men bor i et relativt enkelt hus sammenlignet med andre i vår situasjon. Vi kjører også en 10 år gammel bil og bruker ikke så mye penger, men vi har to barn som koster litt. Jeg jobber 85% stilling nå, noe som gir meg rom til å drive med hobbyer. Ser egentlig for meg å gjøre dette i mange år fremover. Prøver å leve mest mulig nå. Hvem vet hvordan helsen min er når jeg kommer i 50-60 årene. Anonymkode: 63212...c7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #42 Del Skrevet 2. april 2024 Jeg er i 40årene, trappet ned til ca 50%. Etterhvert blir det å fristille boligverdien til ca 4mill. Leve av dette også, da får jeg bedre råd...da blir det å sette endel av det i fond. Viktig å leve mens man har helse, hva som skjer etter 60 bryr meg ikke...vil leve NÅ Utviklingen i verden/norge er jo grusom, snart er vi 100% kontrollerte av staten...får ikke lov til noe....derfor: Lev NÅ! For snart får du kun et antall flyreiser, mengde kjøtt etc... Anonymkode: 4e09f...cd7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #43 Del Skrevet 2. april 2024 Jeg trur det er veldig enkelt: folk vil leve NÅ. Det er sett på som helt normalt å låne penger av banken for å finansiere livet sitt. Det er faktisk sett ned på å IKKE ha lån, tru det eller ei. Anonymkode: 29f3a...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 2. april 2024 #44 Del Skrevet 2. april 2024 Jeg har overhodet ikke noe mål om å leve livet mitt som pensjonist! Vi bor dyrt, reiser mye, har stor økonomisk frihet og lever livet NÅ. Inkludert på jobben. Det "målet" oppnår vi tidsnok. Og vi har barn. Jeg har ikke noe mål om en 40-50 års pensjonisttilværelse for dem heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #45 Del Skrevet 2. april 2024 Lou Salome skrev (1 minutt siden): Jeg har overhodet ikke noe mål om å leve livet mitt som pensjonist! Vi bor dyrt, reiser mye, har stor økonomisk frihet og lever livet NÅ. Inkludert på jobben. Det "målet" oppnår vi tidsnok. Og vi har barn. Jeg har ikke noe mål om en 40-50 års pensjonisttilværelse for dem heller. Det er trist å se på de som skal starte livet som 67-70år....med dårlig helse. 50-60 er det viktigste tiåret. Så har du 60-70....etter 70; samme f*en for min del. Anonymkode: 4e09f...cd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #46 Del Skrevet 2. april 2024 Fordi jeg er har gjort hobbyen min til levebrød og elsker jobben min. Hadde jeg vært FI hadde jeg antaglig brukt all tilgjengelig tid på å spille musikk uansett så da kan jeg like gjerne tjene penger på det. Forøvrig er ikke de beløpene du nevner "helt vanlige" lønninger for de fleste freelance musikere, så sparemålet er nok ikke helt realistisk. Men det er nok ikke mange av oss som drømmer om å pensjonere seg uansett så det spiller ingen rolle. Anonymkode: 1f4bf...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #47 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er trist å se på de som skal starte livet som 67-70år....med dårlig helse. 50-60 er det viktigste tiåret. Så har du 60-70....etter 70; samme f*en for min del. Anonymkode: 4e09f...cd7 Det er trist for de som skal starte livet som 50 åring også. Du lever nå, så lev så godt så mulig akkurat nå. Det er trist å ha en plan som består av at livet skal starte om 15-20 år. Anonymkode: 63212...c7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #48 Del Skrevet 2. april 2024 Dippet 50 og innser at jeg ikke kommer til å orke å reise jorda rundt som 60-70 åring. Anonymkode: a4327...d1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motstrømmen Skrevet 2. april 2024 #49 Del Skrevet 2. april 2024 Fint at folk har mulighet til det. Men folk er heldigvis individuell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #50 Del Skrevet 2. april 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er trist for de som skal starte livet som 50 åring også. Du lever nå, så lev så godt så mulig akkurat nå. Det er trist å ha en plan som består av at livet skal starte om 15-20 år. Anonymkode: 63212...c7c Enig. Man trenger ikke penger for å leve livet. Jeg brukte hele 20-årene, og mesteparten av 30-årene, på å loffe rundt i verden. Finansiert av strøjobber i mange forskjellige land. Har aldri angret på det. Det er i den alderen man burde utforske så mye som mulig, før det er for sent. Anonymkode: 29f3a...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #51 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig. Man trenger ikke penger for å leve livet. Jeg brukte hele 20-årene, og mesteparten av 30-årene, på å loffe rundt i verden. Finansiert av strøjobber i mange forskjellige land. Har aldri angret på det. Det er i den alderen man burde utforske så mye som mulig, før det er for sent. Anonymkode: 29f3a...01d Eller jobbe hardt til man er nærmere 40...så stoppe Anonymkode: 4e09f...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #52 Del Skrevet 2. april 2024 Klart det er mulig for mange. Men jeg vil heller leve nå enn når jeg er 60. Skulle jeg gjort det samme måtte jeg solgt hesten, redusert det sosiale livet, ikke kjøpt den maten jeg ønsker eller reist de stedene jeg ønsker. For hva? Leve nitrist nå for å kunne gjøre disse tingene når jeg er 50? Nei takk. Da lever jeg heller livet nå, har muligens litt dårligere økonomi som pensjonist, men har et innholdsrikt liv å se tilbake på. Anonymkode: 3d797...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #53 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi jeg er har gjort hobbyen min til levebrød og elsker jobben min. Hadde jeg vært FI hadde jeg antaglig brukt all tilgjengelig tid på å spille musikk uansett så da kan jeg like gjerne tjene penger på det. Forøvrig er ikke de beløpene du nevner "helt vanlige" lønninger for de fleste freelance musikere, så sparemålet er nok ikke helt realistisk. Men det er nok ikke mange av oss som drømmer om å pensjonere seg uansett så det spiller ingen rolle. Anonymkode: 1f4bf...35d Er også frilanser innen musikk, hva slags bakgrunn har du og hvordan ser du på å bli eldre i denne bransjen? Anonymkode: c00e4...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #54 Del Skrevet 2. april 2024 Det var enklere før mange steder, men det er ikke like enkelt å dra rundt i verden og leve på strøjobber lenger, ettersom visumkontroll (deriblant bla. arbeidsvisum) har blitt strengere i flere land. Dermed begrenses også muligheten til å ta strøjobber underveis, med mindre man får work and travel visum, men da gjelder det jo bare et land/region av gangen. Arbeidsmarkedet i mange land er heller ikke noe å skryte av i disse dager, og man stiller i utgangspunktet ofte svakt dersom man er utenlandsk statsborger. Da er det for mange av dagens unge bedre å jobbe hardt i 10-20 år, så kan men leie ut bolig osv. mens man reiser mer, hvis det er det som er målet. Anonymkode: 96c72...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #55 Del Skrevet 2. april 2024 Jeg er midt i 40-årene nå. Stortrives fortsatt i arbeidslivet. Hva det gir meg av utfordringer og innhold i hverdagen, og det sosiale. Men sparer også ganske godt i fond. For å kunne ha friheten til å gå av litt tidligere, om jeg ønsker. Har hørt om mange som fortsatt elsker jobben i 40-50 årene, for så å føle seg mettet og ferdig i 60-årene. Det ville dessuten aldri vært aktuelt å leve på minimum, for å få mer fritid. Livet er også å reise og oppleve, å gå ut og spise god mat og gode viner med gode venner, å få med seg kulturopplevelser her i byen, å kunne unne seg noen fine ting, kjøre en god bil, bo komfortabelt. Så selv om jeg ikke hadde likt jobben min så godt, så ville jeg nok prioritert den for å få pengene til å bruke på å leve når jeg ikke jobber. Anonymkode: 4fc6a...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #56 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 17.01): Jeg er FI når jeg blir 50. Bor i dyrt hus i dyr by, og det skal selges så jeg kan flytte til gokk. For det handler om livskvalitet. Anonymkode: 9367a...285 Men husk å beregne inn utgifter til bil når du flytter langt ut i gokk som du kaller det. For du kan ikke regne med at det i det hele tatt går en buss når du trenger en. Anonymkode: 1384f...a0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #57 Del Skrevet 2. april 2024 Stått i jobb i snart 40 år,har vært møkk lei i de siste 25 årene! Deilig å måtte jobbe 25 år til før man i det hele tatt kanskje kan pensjoneres. Har det mye bedre og mer sosialt hjemme enn jeg noen sinne har hatt det på jobb. Koser meg hvert sekund jeg er hjemme! De som mener det er morro å arbeide ma da ha et helt forferdelig liv på privaten?? Anonymkode: 77f81...19c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #58 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De som mener det er morro å arbeide ma da ha et helt forferdelig liv på privaten?? Anonymkode: 77f81...19c Jeg har et fantastisk og godt liv. Med en god mann, familie og venner, flere interesser, treningen, og nok fritid. Og en jobb jeg virkelig finner mye glede i. Ser egentlig motsatt på det. At jeg føler veldig synd på de som ikke har funnet en jobb som gir dem mye, og bidrar på en positiv måte i livet. For det vil jo være veldig mange timer, dager og år bortkastet, når man ser tilbake på det. Anonymkode: 4fc6a...a96 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #59 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er trist å se på de som skal starte livet som 67-70år....med dårlig helse. 50-60 er det viktigste tiåret. Så har du 60-70....etter 70; samme f*en for min del. Anonymkode: 4e09f...cd7 Det er trist at du ikke klarer å leve i nuet men nå vente til du får fri fra jobb. Jeg er glad når det er helg, jeg er glad når det er mandag, jeg er glad når det er torsdag. Jeg er glad i livet mitt hver dag 😊 Trenger ikke en pensjonisttilværelse for å ha det bra. Så jeg klarer ikke helt å forstå at det er JEG som har det trist når det er du som ikke klarer å håndtere en normal hverdag 😅 Anonymkode: 93355...7e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #60 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har et fantastisk og godt liv. Med en god mann, familie og venner, flere interesser, treningen, og nok fritid. Og en jobb jeg virkelig finner mye glede i. Ser egentlig motsatt på det. At jeg føler veldig synd på de som ikke har funnet en jobb som gir dem mye, og bidrar på en positiv måte i livet. For det vil jo være veldig mange timer, dager og år bortkastet, når man ser tilbake på det. Anonymkode: 4fc6a...a96 Når jeg leser dette er jeg glad for at jeg er uføretrygdet. For jeg har aldri taklet det sosiale med skole/jobb. Anonymkode: f5e75...0a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå