Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått sykemeldt siden 18 mars, og er det ihvertfall frem til 8 april. Men så kom jo påsken inni denne perioden. Jeg ville vanligvis ikke jobbet de røde dagene hvis jeg var i jobb. Men siden jeg er sykemeldt i den perioden,vil da jeg likevel få betalt for de dagene av arbeidsgiver siden han er pliktig til å dekke de første 16 dagene av sykemeldingen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Så bra det var påske, så jeg slapp å belemre arbeidsgiver med fravær og utgifter»……tenkte jeg. Var syk mandag-lørdag i denne uka.

Anonymkode: cb523...164

AnonymBruker
Skrevet

Har du fastlønn? Da får du nok vanlig lønnsutbetaling antar jeg (altså vanlig lønn på de røde dagene). 

Anonymkode: 3652b...edb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du fastlønn? Da får du nok vanlig lønnsutbetaling antar jeg (altså vanlig lønn på de røde dagene). 

Anonymkode: 3652b...edb

Nei,timelønn. Men tenker at siden arbeidsgiver skal dekke de første 16 dagene,så lurer jeg da på om de er nødt til å betale de røde dagene og, siden de er i den perioden.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt an på kontrakten din og hva som er normalt i bransjen. 

Jeg ville fått lønn for 21,67 dager for mars, slik jeg alltid gjør.

Anonymkode: 47b27...f60

AnonymBruker
Skrevet
Stril skrev (2 minutter siden):

Nei,timelønn. Men tenker at siden arbeidsgiver skal dekke de første 16 dagene,så lurer jeg da på om de er nødt til å betale de røde dagene og, siden de er i den perioden.

Ville du fått lønn dersom du ikke var sykemeldt?

Anonymkode: 3dc2e...5b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ville du fått lønn dersom du ikke var sykemeldt?

Nei. Derfor jeg egentlig hater påsken,men det er en annen diskusjon. Det jeg prøver å finne frem til er om arbeidsgiver da,selv om de normalt sett ikke hadde betalt for røde dager, må dekke de dagene siden de er i den 16 dagers perioden?

Skrevet (endret)

Du får betalt for den jobben du var satt opp til som nå har falt fra som følge av sykdom.

Er du ikke oppsatt på jobb i påska så får du heller ikke betalt ekstra for det. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Stril skrev (2 minutter siden):

Nei. Derfor jeg egentlig hater påsken,men det er en annen diskusjon. Det jeg prøver å finne frem til er om arbeidsgiver da,selv om de normalt sett ikke hadde betalt for røde dager, må dekke de dagene siden de er i den 16 dagers perioden?

Hentet fra Sticos:

Selv om arbeidsgiverperioden er på 16 kalenderdager, betyr ikke det at arbeidsgiveren nødvendigvis må betale sykepenger for alle de 16 dagene. Arbeidsgiver plikter bare å betale for de dagene det skulle vært utbetalt lønn eller det var avtalt at den ansatte skulle jobbet dersom han ikke var syk.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig får du ikke sykepenger for de dagene du ikke skulle ha jobbet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hentet fra Sticos:

Selv om arbeidsgiverperioden er på 16 kalenderdager, betyr ikke det at arbeidsgiveren nødvendigvis må betale sykepenger for alle de 16 dagene. Arbeidsgiver plikter bare å betale for de dagene det skulle vært utbetalt lønn eller det var avtalt at den ansatte skulle jobbet dersom han ikke var syk.

Ok,da vet jeg det. Prøvde å finne det ut med å søke,men fant ikke dette

AnonymBruker
Skrevet
Stril skrev (1 time siden):

Ok,da vet jeg det. Prøvde å finne det ut med å søke,men fant ikke dette

Mener ikke å være frekk, men hvordan kom du på tanken at du kanskje skulle få lønn for dager du uansett ikke skulle jobbe? Klarer ikke å forstå at det var en problemstilling engang. 

Anonymkode: ffd0f...425

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...