Gå til innhold

Soppinfeksjon og kløe i underlivet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer på om noen her har slitt med ofte soppinfeksjoner? Og om noen har slitt eller sliter med kløe før eller under mensen men som går over når mensen er ferdig? Hva har dere gjort for å bli kvitt det eller forbedre?

Jeg har tidligere slitt med hyppige soppinfeksjoner for noen år tilbake, og nå har jeg hatt to sopp infeksjoner etter hverandre.

Jeg har gjort det jeg har blitt tipset om fra lege, vaske undertøy på 60/90 grader, ingen skyllemiddel og skånsom såpe, passe på og ikke gå med fuktig/svett undertøy, ikke såpe neden til, tar melkesyrebakterier/probiotika, ikke trange bukser, sover ofte uten undertøy, bruker undertøy av bomull og har til og med kastet alt undertøyet og kjøpt nytt. Brukt canesten og diflucan som behandling.

Og jeg bruker vivag for å opprettholde phen god der nede.

Også klør jeg noen dager før og under mensen. Men det går som regel over når mensen er ferdig.

Jeg har vært hos gyn.  nylig, og tatt blandt annet celleprøve, bakterie prøver og testet for kjønnsykdommer, alt er fint. Og får de samme type tipsa som nevnt over av gyn.

Så derfor spør jeg her, om er det noe annet  jeg kan gjøre for å forebygge dette som ikke er nevnt over? 

Blir kjempe glad for all tips jeg kan få.

Anonymkode: 9f9e4...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt sopp, men har brukt shampo mot det til å dusje med en gang eller to. (Måtte dette da jeg hadde ringorm for flere år siden, det er en sopp, ja, men ikke hatt i skrittet.) 

Har derimot slitt med kløe i noen år nå. Fikk en sånn pille som er mot sopp, og den funket veldig bra. Men kløen kom tilbake etter en dag. Jeg har elveblest og bruker aerius fra før av. Men denne kløen eller overfølsomheten jeg har nå tror jeg er pga perimenopause. Det er det eneste som gir mening for meg hvertfall. Klør i skrittet, men også resten av kroppen. Verst i skrittet og på brystet, men det er vi vel også mest sårbar. Veksler på å bruke locoid/mildison, ovixan og betnovat. Mentalt stress er nok den verste skurken her, men er ikke så mye jeg kan gjøre med det.

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (9 minutter siden):

Har ikke hatt sopp, men har brukt shampo mot det til å dusje med en gang eller to. (Måtte dette da jeg hadde ringorm for flere år siden, det er en sopp, ja, men ikke hatt i skrittet.) 

Har derimot slitt med kløe i noen år nå. Fikk en sånn pille som er mot sopp, og den funket veldig bra. Men kløen kom tilbake etter en dag. Jeg har elveblest og bruker aerius fra før av. Men denne kløen eller overfølsomheten jeg har nå tror jeg er pga perimenopause. Det er det eneste som gir mening for meg hvertfall. Klør i skrittet, men også resten av kroppen. Verst i skrittet og på brystet, men det er vi vel også mest sårbar. Veksler på å bruke locoid/mildison, ovixan og betnovat. Mentalt stress er nok den verste skurken her, men er ikke så mye jeg kan gjøre med det.

Oi det hørtes ikke godt ut 😕

Har det bare i underlivet, og har fått bekreftet at det er sopp av gyn. Er bare at jeg vil ikke ha det tilbake, så om jeg kan forebygge det mer enn de tipsene jeg har fått fra legen som nevnt i innlegget, tar jeg gjerne å skriver det også ned :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi det hørtes ikke godt ut 😕

Har det bare i underlivet, og har fått bekreftet at det er sopp av gyn. Er bare at jeg vil ikke ha det tilbake, så om jeg kan forebygge det mer enn de tipsene jeg har fått fra legen som nevnt i innlegget, tar jeg gjerne å skriver det også ned :)

Du har kanskje sett tidligere spørsmål om emnet? Det kommer opp stadig vekk. Kan hende det står noe fornuftig der.

AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (8 timer siden):

Du har kanskje sett tidligere spørsmål om emnet? Det kommer opp stadig vekk. Kan hende det står noe fornuftig der.

Nei, kan du linke meg den om det er mulig?😅

AnonymBruker
Skrevet

Spis mindre sukker og tren. 

Anonymkode: 35a20...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du nevner en hel masse tiltak, men du nevner ingenting om kostholdet ditt? Kosthold med mye bakevarer (gjær) og sukker kan medføre at enkelte kvinner lettere får tilbakevendende soppinfeksjoner i underlivet.

Gjør et lite eksperiment og spis ikke sukker i noen uker og se om det forbedrer saken. Spis heller ikke fine(hvite) bakervarer. Prøv å finne sukkerfritt brød om du spiser brød til frokost.

Anonymkode: 3d0c6...93f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser du nevner en hel masse tiltak, men du nevner ingenting om kostholdet ditt? Kosthold med mye bakevarer (gjær) og sukker kan medføre at enkelte kvinner lettere får tilbakevendende soppinfeksjoner i underlivet.

Gjør et lite eksperiment og spis ikke sukker i noen uker og se om det forbedrer saken. Spis heller ikke fine(hvite) bakervarer. Prøv å finne sukkerfritt brød om du spiser brød til frokost.

Anonymkode: 3d0c6...93f

Jeg glemte helt å nevne det🙈

Jeg spiser ikke sukker pga mage sykdom, her går det i fast diett som jeg har gjort i 7år ☺️ spiser lite bakevarer annet enn grove rundstykker til frokost. 

Og jeg trener aktivt, derfor jeg nevner at jeg er nøye med å skifte svett/fuktig undertøy. Og dusjer med det samme etter trening.

Men det et viktig tips! Tusen takk ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...