Gå til innhold

Ta paracet og så ibux 4 timer senere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er delte meninger om å ta paracet og ibux samtidig, men er det uproblematisk for en 14-åring å ta en ibux 4 timer etter en paracet for smerter i bein? (slags voksesmerter) 

Skrevet (endret)

Det vil jeg si er ikke noe problem. Jeg tar innimellom ibux og paracet samtidig, uten at det har skjedd noe nevneverdig. Tannlegen min har f eks sagt at jeg kan ta en kombinasjon av ibux og paracet ved tannpine/tannsmerter, da de virker på hver sin måte og sammen så kan de gi en god smertelindring.

Om jeg har smerter, har tatt en paracet og den ikke har gitt noe smertelindring etter noen timer, så hender det jeg tar en ibux istedenfor en til paracet.  

Så i min mening, så burde det ikke være noe i veien for å gi 14-åringen en ibux 4 timer etter paracet, så lenge man ikke overskrider dosen man kan ta i løpet av et døgn. 

Er du veldig usikker, så kan du jo ringe legevakten og spørre. 

På nettet så fant jeg dette:

Det kan ha en hensikt å bruke disse vekselvis hvis man har smerter eller feber over tid. For noen kan også disse medikamentene sammen føre til større smertelindring, men kombinasjonen øker også sjansen for bivirkninger. Om du velger å ta de samtidig, så bør ikke dosene overskride 500 mg paracetamol og 400 mg ibuprofen. Inntar du de vekselvis med langt nok mellomrom kan du ta 1000 mg paracetamol og 400 mg ibuprofen.

Endret av Kittykat
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å ta de samtidig, men pga at ibux skal tas hver 8.time og paracet hver 6.time, skjer det ofte at det ikke blir samtidig hvis man bruker det mer fast enn bare en gang innimellom.

Anonymkode: b6884...dda

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...