Gå til innhold

Dattera mi klager over kjip mat og dårlige kår hos far og syrmor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 10 år og sønnen min på 14 år er hos far annenhver helg og en kveld i uken. De mistrives veldig når de er der. Hun forteller at barna til stemor, to gutter i alderen 8 og 11, er ugreie og utagerende. De snakker stygt og banner, dette vet jeg stemmer. Begge to har og en del utfordringer på skolen og tester grenser hjemme. Stemors gutter bor der 100%. Så har far og stemor fått en liten en på snart 2 år og er gravid igjen. Datteren min forteller at det er kaos hele tiden og at stemor alltid er sur. Hun forteller om kjipe middager, der stemor porsjonerer ut maten. Middagene består utelukkende av First Price produkter av billigste sort. De får som regel bare en kjøttkake, så må de fylle på med grønnsaker og poteter. Utenom middag er det brød til alle måltider, da kjøper de inn First Price kneip og First Price pålegg. Hun forteller at de får kjeft hvis de tar både ost og skinke på brødskiven. I dag fikk sønnen min kjeft fordi han lagde seg ostesmørbrød (brødskiver med ost smeltet i mikro). Stemor sa at han bare spiste det og at han tar altfor mye ost på skivene. Barna mine forteller at det er mye kjefting og lite hygge der. Guttene til stemor tar mye plass fordi de er så utagerende og urolige. De må spørre om lov før de får ta seg mat eller drikke fra kjøleskapet. Må legge til at barna er helt normalvektige og har aldersadekvat matbehov. 

Tidligere var barna hos far annenhver uke, altså  50 % av tiden. De stortrivdes, men etter at stemor kom inn i bilde for 3 år tilbake har barna insistert på å være hos far minst mulig. Derfor vi har ordningen med annenhver helg nå. Nå sier de at de ikke orker å være hos far i det hele tatt. Far er dessuten «aldri» hjemme fordi han jobber mye, stemor har ikke jobb. Jeg vet at det er trangt økonomisk der. 

Alle disse utfordringene har jeg tatt opp med far mange ganger, uten at det hjelper. Stemor styrer skuta hjemme. Og far virker uinteressert i barna og deres behov. 

Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: a890c...e0f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, høres ikke ut som dette er så greit for far heller. Synes du skal snakke med ham og spørre hva han tenker om situasjonen

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Så greit de er fer så lite da.. bare trener det vidre 

Anonymkode: 281b8...9f6

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier bare en ting.......1.april....

Anonymkode: cb74d...cc4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Send med matpakke?

Anonymkode: 808af...e98

• Liker 3
Skrevet

Jobbet far mindre før, så han hadde bedre tid til å ta seg av dem da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontoret?

Anonymkode: 32700...923

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fvk og far om han er interessert i å ha kontakt med barna og om dere kan ordne fleksibelt samvær der han tar barna når han faktisk er hjemme

Anonymkode: f478a...778

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Datteren min på 10 år og sønnen min på 14 år er hos far annenhver helg og en kveld i uken. De mistrives veldig når de er der. Hun forteller at barna til stemor, to gutter i alderen 8 og 11, er ugreie og utagerende. De snakker stygt og banner, dette vet jeg stemmer. Begge to har og en del utfordringer på skolen og tester grenser hjemme. Stemors gutter bor der 100%. Så har far og stemor fått en liten en på snart 2 år og er gravid igjen. Datteren min forteller at det er kaos hele tiden og at stemor alltid er sur. Hun forteller om kjipe middager, der stemor porsjonerer ut maten. Middagene består utelukkende av First Price produkter av billigste sort. De får som regel bare en kjøttkake, så må de fylle på med grønnsaker og poteter. Utenom middag er det brød til alle måltider, da kjøper de inn First Price kneip og First Price pålegg. Hun forteller at de får kjeft hvis de tar både ost og skinke på brødskiven. I dag fikk sønnen min kjeft fordi han lagde seg ostesmørbrød (brødskiver med ost smeltet i mikro). Stemor sa at han bare spiste det og at han tar altfor mye ost på skivene. Barna mine forteller at det er mye kjefting og lite hygge der. Guttene til stemor tar mye plass fordi de er så utagerende og urolige. De må spørre om lov før de får ta seg mat eller drikke fra kjøleskapet. Må legge til at barna er helt normalvektige og har aldersadekvat matbehov. 

Tidligere var barna hos far annenhver uke, altså  50 % av tiden. De stortrivdes, men etter at stemor kom inn i bilde for 3 år tilbake har barna insistert på å være hos far minst mulig. Derfor vi har ordningen med annenhver helg nå. Nå sier de at de ikke orker å være hos far i det hele tatt. Far er dessuten «aldri» hjemme fordi han jobber mye, stemor har ikke jobb. Jeg vet at det er trangt økonomisk der. 

Alle disse utfordringene har jeg tatt opp med far mange ganger, uten at det hjelper. Stemor styrer skuta hjemme. Og far virker uinteressert i barna og deres behov. 

Hva bør jeg gjøre? 

Tenker ingenting.  De dør ikke av first price 2 dager i uken.  Og stemor virker ikke slem, bare stresset. Hun prøver nok så godt hun kan men det blir nok vanskelig uansett med 5 barn og en til på vei uansett hvordan du vrir og vender på der. Da må man ha veldig mye overskudd , god råd og orden i sysakene for å si det sånn. Det samværet overlever de fint, det er sunt å leve litt slikt også.  Forbereder for studentlivet og kanskje sjenker litt sunn fornuft til familieplanlegging i fremtiden  😉

Anonymkode: 4cf74...ba5

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (19 minutter siden):

Jobbet far mindre før, så han hadde bedre tid til å ta seg av dem da?

Ja, blant annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Men flere barn skal de ha.. herregud.

Anonymkode: bc573...5a3

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om de har veldig dårlig råd. Jeg tror du gjør best i å forklare dette for barna på en mest mulig forståelsesfull måte (uten å legge ut om dårlige valg og så videre), og så oppfordre dem til å bare akseptere reglene. Det er ikke så mye de er der, og om de får i seg noen ekstra grønnsaker er det bare en bonus selv om de ikke er så veldig happy med det.

Anonymkode: caa30...bc7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke bare bo mer hos deg når de ikke trives? Eller er din alenetid mer viktig «MOR?

pass dine egne saker i ditt hus!

Anonymkode: 3ec9a...0ff

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kjenner barn på 10 og 14 år til FirtstPrice? For dem er vel pålegg pålegg og brød brød? Er det du som har gitt dem ideen om at FirstPrice ikke er bra nok?

14 åringen er gammel nok til selv å bestemme hvor han skal være. 10-åringen må vente to år til.

Selv vokste jeg også opp med å ikke ha lov til å sløse med pålegget. Det er i grunnen en fin lærdom å a med seg i livet. Hvis du har skjemt bort barna dine, så kan det være nyttig for dem å få inn litt annen lærdom.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt har de det trangt, med snart 6 barn og én inntekt. Og selvsagt er stemor stresset, med fem barn å holde styr på alene mens far er borte, pluss sikkert svangerskapsplager.

Så jeg synes ikke situasjonen i hjemmet høres unormal ut, med disse forutsetningene. Man må rett og slett lære seg å ikke lasse på med pålegg når man har det trangt økonomisk. Barna tar ikke skade av å lære seg å tenke økonomi og ta hensyn. First price er ikke verdens undergang, altså.

Anonymkode: 12454...cbe

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres rett og slett bare ut som dårlig råd i dette tilfelle. Da må maten porsjoneres ut, og man må begrense seg når det kommer til pålegg. Skjønner derimot ikke hvorfor de velger å få enda et barn i denne situasjonen? Og har ikke stemor noen inntekt i det hele tatt? Ufør? Aap?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men flere barn skal de ha.. herregud.

Anonymkode: bc573...5a3

Far får være hjemme og passe sine egne barn! Herregud

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de plass for alle egentlig? Utrolig mange barn, at de orker 😳 

Tror sannelig det ikke er mulig å få ting bedre der nå og fremover. Dere må bare akseptere at slik det er der nå, sånn bare er det og blir det. Å få skikk på de to guttene er det umulige, å få bedre mat har de ikke råd til, og stemor får bare mer og mer å ta seg av. Faren til barna dine har nok angret seg flere ganger selv han, men står i det. 

Klarer ikke barna dine å være der bør dere minske samværet enda mer. En helg i måneden kan da være nok når far er såpass fraværende er det ikke? 

Anonymkode: ac231...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker ingenting.  De dør ikke av first price 2 dager i uken.  Og stemor virker ikke slem, bare stresset. Hun prøver nok så godt hun kan men det blir nok vanskelig uansett med 5 barn og en til på vei uansett hvordan du vrir og vender på der. Da må man ha veldig mye overskudd , god råd og orden i sysakene for å si det sånn. Det samværet overlever de fint, det er sunt å leve litt slikt også.  Forbereder for studentlivet og kanskje sjenker litt sunn fornuft til familieplanlegging i fremtiden  😉

Anonymkode: 4cf74...ba5

Men hvorfor må de være der hos den stressede stemoren med stesøsken de har dårlig relasjon til når far ikke er hjemme uansett?

Anonymkode: 2f58c...bfb

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan de ikke bare bo mer hos deg når de ikke trives? Eller er din alenetid mer viktig «MOR?

pass dine egne saker i ditt hus!

?

Anonymkode: 2f58c...bfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...